Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Agrofert, ÚSTR a Oberfalzer si stěžují na ČT

Koncernu ministra financí Andreje Babiše vadí Reportéři ČT, ústavu zase nařčení Daniela Hermana v Interview ČT24 a senátorovi za ODS dětské Zprávičky na Déčku.

Koncern Agrofert vlastněný ministrem financí a šéfem vládního hnutí ANO Andrejem Babišem si stěžuje na několik reportáží České televize, které tvrdí, že Babiš je ve střetu zájmů a že podnik díky jeho vlivu získal postavení, které by jinak neměl. Agrofert žádá zjednání nápravy a vyvození patřičných důsledků vůči redaktorům a dalším odpovědným osobám. Na stížnost upozornil web Pavla Šafra Svobodné fórum.

Podle Agrofertu ani jedno z tvrzení reportérů není pravda. Dopis podepsali Josef Mráz a Petra Procházková, místopředseda a členka představenstva Agrofertu. Babiš dnes řekl, že jeho koncern má na stížnost právo. „To, že jsou tam někdy manipulované reportáže, snad ví každý,“ prohlásil o České televizi ministr financí. Volba Rady České televize by se podle něj měla do budoucna odpolitizovat.

Čtyři reportáže, o které jde

Zdroj: text stížnosti Agrofertu

 „Svoboda slova by v České republice neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany,“ uvedl později mluvčí koncernu Karel Hanzelka.

Tiskové prohlášení Agrofertu

Rádi bychom reagovali na nařčení v médiích, kdy je naší společnosti Agrofert přisuzována snaha řídit Českou televizi či omezovat svobodu slova. Takové tvrzení je naprosto absurdní. Naše firma pouze využila právo ohradit se prostřednictvím stížnosti k Radě ČT vůči některým reportážím odvysílaným v pořadu Reportéři ČT. Domníváme se, že v demokratické společnosti je právem každého – firmy či občana – obrátit se se stížností na Radu ČT ve chvíli, kdy má stěžovatel důvodné podezření na účelovost reportáží, vytrhávání informací z kontextu, překrucování faktů či záměrné zamlčování důležitých skutečností. Pakliže se určité skupině novinářů nelíbí, že jsme využili stejného práva jako kdokoliv jiný v České republice, pak by se měli sami zamyslet nad tím, zda konají skutečně nezaujatě. Zaráží nás, že možnost podat stížnost je v případě koncernu Agrofert a priori považována za snahu cokoliv řídit. Ukazuje to pouze na fakt, že ne všichni mají v očích určitých novinářů rovnocenná práva. Bez výhrad ctíme svobodu slova. Bohužel se však potýkáme s evidentně záměrnou neobjektivitou, nepravdami a očerňováním naší firmy na základě nepodložených spekulací. Pokud bychom o těchto skutečnostech nebyli přesvědčeni, stížnost k Radě ČT bychom jistě nepodávali. Svoboda slova by v České republice neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany.

Karel Hanzelka, tiskový mluvčí Agrofertu

Reagovali vládní ČSSD, lidovci, ODS i TOP09

„Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach. Krátce před další dovolbou členů Rady České televize a po dalších útocích zaměstnanců politické divize Agrofertu na Českou televizi je to další varovný signál,“ uvedl v reakci místopředseda ODS Martin Kupka. Žádost o vyvození patřičných důsledků je podle něj jak vystřižená z dob komunistické totality.

Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha nabourat se do ústavou zaručených práv, je zase přesvědčen vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek. Veřejnoprávní média by podle něj měla být oproštěna od různých tlaků. „Jsou tady velmi závažná podezření, že i veřejnoprávní média jsou pod vlivem některých ekonomických a politických struktur,“ řekl dnes novinářům. Nejde to podle něho prokázat, indicie ale existují. „Je vidět, že skupina Agrofert vliv nemá, jinak by si nestěžovala,“ podotkl. Za běžné nepovažuje, aby se firma bránila stížností. Pokud soudí, že se ze strany ČT jednalo o pomluvy, může se bránit žalobou.

Za nezávislost veřejnoprávních médií se na svém sjezdu minulý týden jasně postavila také sociální demokracie. Její statutární místopředseda a ministr vnitra Milan Chovanec v tomto případě zatím o nezávislost České televize obavu nemá. „Myslím, že veřejná kontrola a mediální ohlas, jež tento případ vyvolal, je zatím dostatečnou zárukou, že Rada ČT se nebude bát vystupovat nezávisle,“ míní. „S dalšími opatřeními na ochranu veřejnoprávních médií bych zatím počkal. Pokud chuť kohokoliv narušovat jejich nezávislost bude růst, pak pojďme takovou debatu rozjet,“ napsal ČTK také Chovanec.

„Na pořad Reportéři ČT si stěžuje kdekdo, což je myslím jeden z důkazů toho, že dělají svoji práci podle zásady padni komu padni. A to není špatně,“ uvedl dnes premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje právě Agrofert.“ Ministerský předseda dodal: „Myslím, že se znovu ukazuje, jak je důležité udržet nezávislost veřejnoprávních médií, založenou na tom, že jsou financována z koncesionářských poplatků, a ne z reklamy firem nebo státního rozpočtu.“

Podle TOP 09 si Babiš neuvědomuje, že ČT zatím neovládá.

Ředitel České televize Petr Dvořák dnes uvedl, že televize reportáže standardní cestou prověří a konečné slovo bude mít Rada ČT.

Radě ÚSTR vadí „nevyvážený“ rozhovor ČT24

Písemně si na obsah vysílání stěžuje i rada Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Ta se v dopise řediteli Dvořákovi ohradila proti pořadu Interview ČT24. Jeho hostem byl 27. února ministr kultury a bývalý ředitel ÚSTR Daniel Herman (KDU-ČSL), který řekl, že ústav je v troskách, nevydává odbornou literaturu a nepořádá konference. Podle některých členů rady televize nevyváženě informovala veřejnost o situaci v ústavu.

Rada ÚSTR považuje Hermanova tvrzení za lež a kritizuje redaktorku Zuzanu Tvarůžkovou za to, že na ministrovy odpovědi dostatečně nezareagovala. Podle nové výroční zprávy vydal loni ústav 22 neperiodických publikací a 6 časopisů, uspořádal 20 výstav v Česku a pořádal nebo spolupořádal 60 konferencí a seminářů v zahraničí.

„Moderátorka pořadu nebyla v obraze a nedementovala nic z toho, nebo alespoň nereagovala způsobem, jakým by mohla,“ řekla ČTK předsedkyně rady ÚSTR Emilie Benešová. Redaktorka podle ní sama s použitím nepřesných informací téma o situaci ústavu otevřela. Benešová dodala, že odpůrci ústavu se k jeho situaci vyjadřují v médiích daleko častěji a prostor současnému vedení se téměř nedává.

Benešová řekla, že Herman vede v médiích proti ústavu cílenou kampaň a je také součástí soudního sporu, takže jeho názor není objektivní. Herman se s ústavem soudí kvůli svému odvolání v dubnu 2013, tvrdí, že byl porušen zákoník práce a výpověď nebyla projednána s odbory. ÚSTR s tím nesouhlasí. Odvolání Hermana vyvolalo předloni slovní přestřelku i mezi tehdy vládnoucí ODS a levicí.

Pořad Interview ČT24, do něhož byl Herman pozván, se věnoval zejména novému ocenění a titulu Dáma či Rytíř české kultury a Mecenáš české kultury. Herman také hovořil o demokratických hodnotách, islámském radikalismu a vyjadřoval se rovněž k situaci v ústavu.

Současná rada ÚSTR i nové vedení ústavu jsou od nástupu do funkcí často kritizováni, někteří jejich oponenti je považují za nelegitimní.

Senátor kritizuje „zprávičku“ o těžbě uhlí

Další, kdo zaslal stížnost Radě České televize, je senátor za ODS Jiří Oberfalzer, někdejší předseda senátní mediální komise. Po pozornění serveru iUhlí.cz zjistil, že mu vadí reportáž z 11. března v pořadu Zprávičky na dětském kanálu ČT :D, neboť prý neodpovídá požadavkům na objektivní a vyvážené zpravodajství, které by Česká televize měla podle zákona poskytovat.

„Na reportáž mě upozornil server iUhlí.cz, který oslovil i další kolegyně a kolegy ze Senátu. Po jejím zhlédnutí jsem dospěl k názoru, že obsah reportáže je důvodem k podání podnětu Radě. Jsem přesvědčen, že jde o nevyvážený materiál, který byl navíc vysílán pro děti, které si samy neumí obstarat protiargumenty,“ vysvětluje Oberfalzer.

Televize podle něj prezentovala pouze názor odpůrců prolomení limitů těžby uhlí, přitom podle něj měla citovat i zastánce těžby a odborníka na energetiku. „V reportáži vůbec nezazněly informace o vlivu uhlí na ceny elektřiny a tepla, otázka zaměstnanosti a podobně, což je podle mého názoru chyba,“ kritizuje dál Oberfalzer.

Oberfalzer se přitom dušuje, že jeho stížnost nemá žádnou souvislost s aktuálními událostmi kolem ČT, čímž míní kritiku prezidenta Miloše Zemana a senátora Strany práv občanů Jana Veleby. „Jde o zcela odlišný příběh, který začal tím, že jsem byl upozorněn na zmíněnou reportáž. Podávám podnět pouze v této konkrétní záležitosti, protože jsem přesvědčen, že budoucnost energetiky je natolik závažné a citlivé téma, že je nepřípustné, aby o něm veřejnoprávní televize informovala takto jednostranně,“ prohlásil senátor.

Oberfalzerův „podnět k šetření pro Radu České televize pro nevyváženost“

Vážení členové Rady České televize, podávám podnět k šetření ve věci uvedené reportáže, která byla odvysílána v pořadu Zprávičky na kanálu ČT :D, který je určen dětem a mládeži. Podle mého názoru zpracování reportáže absolutně neodpovídá požadavkům na objektivní a vyvážené zpravodajství, které by Česká televize měla podle zákona poskytovat. Reportáž pojednává o složitém problému limitů povrchové těžby hnědého uhlí, o kterém bude rozhodovat vláda, a který se týká jak regionu, tak přeneseně prakticky všech občanů České republiky, avšak prezentuje pouze názor odpůrců tzv. prolomení limitů. Považuji za jasné selhání, že v reportáži nebyl dán prostor názorům a argumentům druhé strany, tedy zástupců firem popř. odborů, které pokračování těžby uhlí prosazují, ale rovněž těch obyvatel Horního Jiřetína, kteří jsou připraveni přijmout případné kompenzace a odstěhovat se do jiné lokality. Chybí rovněž názor odborníka na energetiku, který by mohl poskytnout argumenty pro a proti. V reportáži vůbec nezazněly informace o dopadech, které by utlumení těžby uhlí z důvodu tzv. neprolomení limitů přineslo, ať už jde o možné zvýšení ceny elektřiny a tepla, otázku zaměstnanosti v regionu a podobně. Jsem přesvědčen, že budoucnost energetiky je natolik závažné a citlivé téma, že je nepřípustné, aby o něm veřejnoprávní televize informovala takto jednostranně. Zároveň jsem přesvědčen, pokud není možné dětem vysvětlit celou problematiku v její komplexní šíři, nemá se jim podávat vůbec. Takto má reportáž povahu názorové indoktrinace, což je zejména u nezralých jedinců, kteří si neumí připustit relativitu pohledu redaktorů a sami si vyhledat i protichůdné názory či alternativní zdroje informací, obzvláště závažný prohřešek na objektivitě a vyváženosti zpravodajského vysílání.

Zdroj: tisková zpráva Jiřího Oberfalzera