Pro české barvy je letos v Cannes dobojováno. Podívejte, která agentura veze Lvy a kolik jich je.

AKA: sazby za reklamní služby vzrostly o 20 %

Enormní tlak na odměňování nedostatkových specialistů vede agentury k zvyšování sazeb.

Průměrné roční hodinové sazby v české reklamě stouply i o víc než 20 %. Jde to ruku v ruce s poptávkou po profesích, respektive službách reklamních agentur. Ten zase následuje aktuální ekonomický růst. „Konjuktura zvyšuje poptávku po profesionálech, jejich nedostatek zvyšuje cenu práce, cena práce zvyšuje cenu za reklamní služby,“ shrnuje výkonný předseda Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica zjištění průzkumu, který proběhl letos v dubnu.

Asociace jako každý rok zkoumala hodinové sazby svých členských agentur. Jsou mezi nimi velké nadnárodní agentury, lokální agentury i agentury specializované na online komunikaci nebo aktivační kampaně. Každoroční žebříček vzniká zprůměrováním pro jednotlivé profese. „Už na počátku roku jsme odhadovali, že průměrné roční hodinové sazby půjdou nahoru o 10 až 15 %. Po letech stagnace komunikační průmysl následuje ostatní odvětví,“ dovozuje Hlavica. 

Vybrané pozice a jejich meziroční srovnání

pozice průměr 2016 průměr 2015
creative director 3.428 Kč 2.546 Kč
client service director 3.356 Kč 2.313 Kč
strategic planner 3.074 Kč 2.284 Kč
research/insight director 2.800 Kč -
supervisor 2.537 Kč 2.342 Kč
media planner 1.901 Kč 1.305 Kč
art director senior 1.867 Kč 1.623 Kč
research/insight manager 1.700 Kč -
account manager senior 1.686 Kč 1.440 Kč
copywriter 1.661 Kč 1.448 Kč
digital manager 1.600 Kč 1.476 Kč
graphic designer 1.384 Kč 1.211 Kč
traffic manager 1.168 Kč 982 Kč
account executive 1.099 Kč 1.002 Kč
DTP operator 920 Kč 806 Kč

Zdroj: průzkum Asociace komunikačních agentur, duben 2017

„Rozsah a kvalita služeb je dnes jinde než před pěti lety. A to zejména v souvislosti s vývojem technologií a vyhodnocováním dat,“ vysvětluje předseda AKA. „Vznikají profese a specializace, které minulé průzkumy hodinových tarifů ani neznaly. Počet nových metod a nástrojů v komunikačním průmyslu neustále roste. Jejich správné propojení, časování a obsahové sladění klade větší nároky na práci agentur. A současně umožňuje klientům dosahovat vetší efektivity.“