Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Aktuálně.cz vrací vyškrtlé zmínky o Romanovi

Web Bakalovy Economie nejprve stáhl rozhovor s Radimem Jančurou, pak ho vrátil bez pasáží o Martinu Romanovi a Bison & Rose, po tlaku z webu ho nakonec vrátil původní.

Vladimír Piskáček

Ředitel redakcí Economie Vladimír Piskáček

Zpravodajský web Aktuálně.cz vydavatelství Economia Zdeňka Bakaly proškrtal po vydání rozhovor s majitelem RegioJet (dřív Student Agency) Radimem Jančurou. Vypadly pasáže týkající se ministra vnitra za ČSSD Milana Chovance, agentury Bison & Rose a vlivného exšéfa ČEZ Martina Romana. Interview vyšlo v úterý, následně je redakce stáhla, pak vrátila bez vybraných částí, s vysvětlením, že „v dřívější verzi (…) textu zveřejnilo pasáže, které nebylo možné ověřit“. Dnes materiál vrací znovu v původním znění, s douškou „za stažení a vypuštění pasáží se omlouváme“.

Jančura v interview kritizuje ministra vnitra Chovance, pro něhož dělá poradce jeden z majitelů Bison & Rose Miloš Růžička, a také Martina Romana. Jančura konkrétně tvrdí, že je přesvědčen, že bývalý šéf ČEZ Roman stojí za aktuálním plánem na reorganizaci policie, kvůli němuž se hlasitě svářily vládní ČSSD a ANO. Jančura také mluví o propagačním Chovancově videu, a zmiňuje se přitom o Bison & Rose.

Co z rozhovoru vypadlo. Zdroj: Honza Cibulka via Facebook

Co z rozhovoru vypadlo. Zdroj: Honza Cibulka via Facebook

Podle Hlídacího psa Aktuálně.cz rozhovor stáhlo na pokyn ředitele redakcí Vladimíra Piskáčka. Následně tento akt začaly problematizovat příspěvky řady lidí na sociálních sítích. Část týmu Economie se Piskáčkovi postavila a písemně protestovala proti tomu, že rozhovor nechal „zcenzurovat“. „Vaše rozhodnutí poškozuje naši práci a důvěryhodnost, stejně jako pověst Aktuálně.cz i celé Economie. Od včerejšího dne musíme čelit reakcím veřejnosti a nejsme schopni vysvětlit, co se vlastně stalo – například proč z článku zmizela zmínka o agentuře Bison & Rose,“ napsali redaktoři.

Piskáček argumentuje, že jako vydavatel si Economia nemůže dovolit publikovat všechno, a to z právních a žurnalistických důvodů. Přičemž „tvrzení, že policii reorganizuje exšéf společnosti ČEZ“, je podle Piskáčka „bizarní“, a to, že Roman je majitelem plzeňské Škody Transportation, „prokazatelně nepravdivé“. „Naše média opravdu nemohou přenášet věty typu že nacizmus je jen duševní porucha a podobně,“ napsal také podřízeným Piskáček. Tvrzení o nacismu nicméně i ve vyškrtané verzi zůstalo. K Bison & Rose Piskáček nic nenapsal.

Spor kolem rozhovoru s Jančurou je pokračováním jeho kampaně, kterou zahájil koncem minulého týdne. Na zádě svých žlutých autobusů nechal vyvěsit plakáty s podobiznou Chovance, s doprovodnými texty, které ministra kritizují za to, že podepsal reorganizaci policie. V důsledku toho přišel o místo šéf protimafiánského útvaru Robert Šlachta.

Jančura se tak ve sporu ČSSD a ANO postavil na stranu hnutí Andreje Babiše. Ten se tento týden taky ozval, když jeho tým publikoval na Twitteru dojem, že „pohádka o nezávislé Economii dneska skončila“. „Ovládají ji lobbisti z Bison & Rose. A samozřejmě Radek Pokorný,“ tvrdí na síti Babiš a spol. „Tak my to zase pošleme právníkovi, aby připravil žalobu. Určitě máte důkazy,“ odpověděla agentura. Ta s Babišem u soudu vede několik sporů, ohledně článků v jeho Mladé frontě Dnes.