Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

ARBOinteractive, prodejce internetové reklamy ČT, protestuje proti jejímu zákazu

Ředitel firmy vidí za zákazem „lobby soukromých médií“, ukazuje na vydavatelství MAFRA.

Prodejce internetové reklamy na webech České televize, společnost ARBOinteractive nesouhlasí s chystaným zákazem obchodních sdělení na internetových stránkách veřejnoprávní instituce, který včera schválil poslanecký volební výbor, v podobě novely mediálních zákonů.

„Soukromá média si od zrušení reklamy na České televizi slibují zvýšení vlastních reklamních příjmů, což jim ale zákaz reklamy na webech České televize zaručit nemůže,“ tvrdí ARBOinteractive.

Řeč je o 9,5 milionu Kč, které reklama na internetu ročně pro ČT generuje (čísla jsou za rok 2009, loňská výroční zpráva o hospodaření ČT ještě není k dispozici), tedy méně než 1 % z celkových 1,25 miliardy Kč z podnikatelské činnosti veřejnoprávní televize. (Pro srovnání: klasická reklama ve vysílání kanálů ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4 přinesla televizi 469 milionů.)

Podle ředitele společnosti Michala Kašpárka je za inkriminovaným zákazem v chystaném zákoně „lobby soukromých médií“. Kašpárek konkrétně ukazuje na zástupce vydavatelství MAFRA.

V tiskové zprávě cituje z textu, který pro Médiář.cz před měsícem napsal ředitel portálu iDnes.cz Jaroslav Kábele, totiž že „ani veřejnoprávní portál bez reklamy by vše nevyřešil. Čtenáři reklamu na webu, ani jinde, rádi nemají, proto by raději chodili tam, kde reklamy nejsou.“

„Neměla by tedy soukromá média spíše podporovat zachování reklamy na České televizi a ne bojovat o její zrušení? Navíc tento názor jasně ukazuje, že ani nejde o možnost reklamy na ČT, ale trnem v oku je a vždy bude především úspěch a návštěvnost internetových stránek České televize,“ argumentuje Kašpárek.

„Cena reklamy na webu se odvíjí od návštěvnosti. Dle tohoto názoru by se tedy návštěvnost webů České televize ještě zvýšila a o své uživatele by tak přišly weby soukromých televizních stanic. To by paradoxně vedlo ke snížení jejich příjmů z reklamy,“ podotkl dále.

S poslanci, kteří změnu chystají, v uplynulých dnech mluvili představitelé oborového Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), včetně zástupců Mafry.

Šéf ARBOinteractive má taky za to, že návrh zákona postrádá logiku – sice ponechává možnost reklamních sdělení v televizním vysílání na programech ČT2 a ČT24, avšak reklamu na webech těchto kanálů již neumožňuje.

„Vzhledem k tomu, že tato úprava byla vsunuta do novely zákona na poslední chvíli, nebyl dán prostor k diskuzi odborníků z internetového prostředí,“ vadí prodejci webové reklamy ČT. „Česká televize tak má zaplatit daň za svojí úspěšnost a jakýkoli příjem navíc jí má být znemožněn,“ tvrdí Michal Kašpárek.