Na českém trhu je od prosince česká videobanka Recvideo.cz, provozuje ji pražské studio Leontynka Davida Vozdeckého. Aktuálně nabízí tisícovku klipů, které prodává za 499 Kč (19 eur) za kus. Průměrně mají stopáž 2 až 4 minuty. „Denně videobanku aktualizujeme o nové záběry politiků, umělců, budov, měst, ale třeba i o stroje určené na těžbu uhlí,“ láká Vozdecký.

ATO vypisuje tendr na měření za 450 milionů

Televize a agentury začaly hledat, kdo jim dalších pět let bude dodávat klíčová data.

Asociace televizních organizací vypsala veřejnou zakázku na crossplatformní elektronické měření sledovanosti a konzumace obsahu, zejména televizního vysílání, pro období 2018 až 2022. Předběžná hodnota zakázky dělá 450 milionů Kč. Jde o nárůst o plnou polovinu, dobíhající pětileté měření totiž asociaci stálo 300 milionů Kč. Do tendru se lze hlásit do 30. září.

Crossplatformní peoplemetrové měření má nově zahrnovat společné měření sledovanosti klasického televizního vysílání a videí na internetu. Měření videoobsahu na internetu je takzvaná digitální část měření, oficiálně zvaná Projekt elektronického měření – digital (zkráceně PEM D), jehož výstupná data se propojí s výstupy z peoplemetrů. Součástí projektu jsou i související a doplňková měření a výzkumy a dále dodávka výstupních elektronických dat pro další účely.

Provozovatelem peoplemetrů v Česku je od roku 2002 výzkumná agentura Nielsen Admosphere (dřív Mediaresearch). Ta Médiáři potvrdila, že bude chtít i novou zakázku. „Ano, Nielsen Admosphere se tendru zúčastní,“ uvedla PR manažerka firmy Pavla Chlebounová. ATO předpokládá i účast agentury GfK. „S největší pravděpodobností ano,“ potvrdila Médiáři účast GfK Andrea Winklerová, manažerka marketingu a komunikace pro český a slovenský trh. Dalším zájemcem je TNS Aisa, respektive skupina Kantar Media. Ta se podílela na pilotním průzkumu, který nové podobě měření letos předcházel. „Účast v tendru určitě plánujeme, pokud po prostudování zadávací dokumentace neobjevíme něco neočekávaného,“ sdělil k tomu Médiáři Bronislav Kvasnička, ředitel mezinárodního obchodního rozvoje Kantar Media.

Podle dřívějšího vyjádření jednatelky ATO Vlasty Roškotové je důležité, aby potenciální zájemci „uměli peoplemetry“, proto není příliš pravděpodobné, že by se okruh adeptů v tendru významně rozšířil.

Členy ATO jsou Česká televize, Prima, Nova, čerstvá Asociace mediálních agentur, prodejce reklamy tematických televizních stanic At Media a hudební televize Óčko.