Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Babiš: nákup Mafry byla chyba, měl jsem koupit Blesk

„Nedomyslel jsem to.“

  • ČTK
  • 18. 10. 2014 10:42

Vicepremiér a šéf vládního hnutí ANO Andrej Babiš zpětně považuje za chybu, že jeho společnost Agrofert před rokem koupila vydavatelskou skupinu Mafra, jejíž součástí jsou deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny. Na protest proti koupi tehdy deníky opustila část redaktorů. Mafru ale Babiš prodat nechce a neuvažuje ani o jiné akvizici na mediálním trhu. Řekl to v pátek rozhovoru s ČTK.

Andrej Babiš. Foto: Michal Růžička / Mafra / Profimedia.cz

Andrej Babiš. Foto: Michal Růžička / Mafra / Profimedia.cz

Agrofert Mafru oficiálně převzal v říjnu loňského roku od německé společnosti Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. O několik týdnů později odešli šéfredaktoři MF Dnes a LN Robert Čásenský a Dalibor Balšínek a následovali je i další novináři, například Jaroslav Kmenta a Jana Klímová. Babišovi vyčítali, že chce média ovlivňovat. Babiš ale kritiku odmítal.

„Zpětně to hodnotím jako chybu,“ řekl ČTK Babiš s tím, že deníky chtěl koupit proto, aby psaly pravdu. „Moje pohnutky byly z titulu té zkušenosti, kterou jsem měl, že o mě napsaly lži,“ uvedl Babiš. Netušil, že nákup Mafry vyvolá velké negativní reakce. „Nedomyslel jsem to,“ poznamenal. Z ekonomického hlediska ale s nákupem spokojen je. Mafra měla v loňském roce celkový zisk z běžné činnosti 15 milionů Kč.

„Zpětně to hodnotím, že jsem měl koupit (bulvární deník) Blesk, který jsem měl taky na stole a mohl jsem si vybrat,“ řekl Babiš. V současnosti ale žádnou další mediální akvizici nechystá.

„Koupil jsem si média, do kterých nemůžu volat, které o mně často píšou negativně. Já si tu investici nezničím, protože novináři drží spolu a kdybych je ovlivňoval, tak si to všichni řeknou a potom bych měl problém a poškodil bych si tu investici. Proč bych to dělal?“ řekl. Na dotaz, proč Mafru neprodá, uvedl: „Proč bych to prodával? Já jednou odejdu z politiky.“

Na dotaz, zda má čas sledovat, jak firmy z jeho skupiny Agrofert prosperují, řekl, že ne. Jednou do měsíce prý dostane jakýsi přehled.

Čásenského v MF Dnes v lednu nahradila novinářka Sabina Slonková. Při nástupu uvedla, že věří dohodám s Babišem a vedením společnosti, které garantují svobodný obsah. Ani Slonková ale v deníku nevydržela, po půl roce podala výpověď kvůli názorovým neshodám s vedením firmy o obsah deníku. Ve stejné době skončil po třech měsících ve funkci ředitele regionálních redakcí Mafry také Jakub Unger. Nyní Mladou frontu Dnes vede dřívější šéfredaktor časopisu Týden Jaroslav Plesl.

Babišova vydavatelství v Česku a na Slovensku jsou nyní řízena z pražského Anděl Media Centra. Foto: Jiří Benak / iDnes.cz / Profimedia.cz

Babišova vydavatelství v Česku a na Slovensku jsou řízena z pražského Anděl Media Centra. Foto: Jiří Benak / iDnes.cz / Profimedia.cz

Mafra vedle vydávání celostátních listů provozuje internetové portály iDnes.cz a Lidovky.cz. a vydává bezplatné tituly Metro a týdeník 5plus2. Její aktivity zahrnují i virtuálního mobilního operátora Mobil.cz. Kromě toho Agrofert od začátku letošního roku vlastní také firmu Londa, která provozuje nejposlouchanější rádio Impuls a rozhlasovou stanici RockZone.

Skupina Agrofert, jejímž jediným majitelem je Babiš, zastřešuje přes 200 firem a řadí se k největším ekonomických subjektům v Česku. Je největší v českém zemědělství a potravinářství, dvojkou v chemickém průmyslu a významným subjektem i v lesnictví a médiích. Zaměstnává přes 34.000 lidí. Loni jí klesl konsolidovaný zisk o 7 % na 5,6 miliardy Kč.