Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Zdeněk Bakala by neměl vydávat bulvár

Jak Economii a Centrum předělat ve fungující mediální byznys

Tohle není Economia

Tohle není Economia. (Web Pikant.cz, součást obsahového portfolia Centrum Holdings, dceřiné společnosti Economie.)

Tohle není Economia. (Web Pikant.cz, součást obsahového portfolia Centrum Holdings, dceřiné společnosti Economie. Vpravo reklama na slevový server Amplion.cz z téže stáje.)

Tohle není Economia. (Web Pikant.cz, součást obsahového portfolia Centrum Holdings, dceřiné společnosti Economie. Vpravo reklama na slevový server Amplion.cz z téže stáje.)

Pár odstavců z Vonneguta jako motto naší úvahy.

Kurt Vonnegut: Časotřesení

Kurt Vonnegut: Časotřesení

Ve vydavatelstvích Economia a Centrum Holdings mají nastat zásadní změny včetně četných vyhazovů. Dosavadní rozkošatění vydavatelství vede k úvahám jak dál, a ty přitom nejsou otázkou výměn managementu, ale především otázkou základních tezí, kdo jsme a jací chceme být.

Být na místě ředitele pro obsah Vladimíra Piskáčka a prozatímního generálního ředitele Kamila Čermáka a muset přinést Zdeňku Bakalovi jasný návod, jak rychle přestavět jeho mediální byznys, aby fungoval, navrhneme v Economii a Centrum Holdings následující.

  • Produkci Economie profilovat hlavně jako ekonomické zpravodajství a služby a přestat generovat obsah, který s tímto zaměřením výrazně nesouvisí. Přestat košatět do oborů, kde není základ ani důvod být. Tedy zrušit měsíčník Bel Mondo, prodat weby/domény/služby bulvární Bleskově.cz včetně Pikant.cz, Žena.cz, Xchat.cz, „café“ weby (RadioCafé.czCrazyCafé.czGamesCafé.czAstroCafé.cz).
  • V Hospodářských novinách snižovat počet prefabrikovaných agenturních zpráv ze současných 19 % na minimum a zařazovat co největší množství autorských materiálů. Tím se Hospodářky výrazně odliší od ostatních a noviny bude možné promovat jako soubor textů, z nichž každý má přidanou hodnotu. Přitom mohou mít klidně poloviční rozsah – jeden sešit místo dosavadních dvou.
  • Rozvíjet slibné digitální předplatné, nikoli ale výměnou za iPady.
  • Produkci týmu datové žurnalistiky těsněji propojit s aktuální agendou novin i webu.
  • Mainstreamovým zpravodajským webem ponechat Aktuálně.cz. Přístup k němu nezpoplatňovat. V druhé jeho nejnavštěvovanější sekci ekonomického zpravodajství (550.000 návštěvníků měsíčně, pro srovnání: sekce HN Byznys má 320.000) propagovat zpoplatněné zpravodajství a služby sekce iHNed.cz, viz další bod.
  • Značku iHNed.cz koncipovat jako placený servis pro čtenáře požadující ekonomické zpravodajství a služby. Tedy soustředit se především na původní „hospodářské“ informace (Hospodářské noviny a odborné časopisy včetně kompletních archivů) a dále na nástroje pro podnikatele (kompletní marketingový servis pro firemní přítomnosti online včetně katalogu firem Najisto.cz, newslettery, semináře a školení pořádané Economií) – ty dosud poskytované v sekci ProByznys.info přesunout pod značku iHNed.cz. Celou sekci iHNed.cz zpoplatnit, s co nejjednoduššími metodami úhrady. Umožnit jednoduchý multiplatformní přístup (web, mobilní aplikace).
  • Jednotlivé články oborových časopisů na webu iHNed.cz netřídit podle titulů, ale podle témat. Archiv vydání zpřístupnit v digitální podobě ve formě, v jaké vyšly na papíře + fulltextové vyhledávání.
  • Jediné, co nezpoplatňovat na iHNed.cz: komentáře Jindřicha Šídla, Jana Macháčka a hostů jeho Výměny, komentáře dalších autorů. Jejich vydávání zpravidelnit (každý den v konkrétní hodinu, a la Final Word Erika Besta či Macháčkův Audit na Respekt.cz), což umožní pravidelnou rozesílku odběratelům (rozesílka grátis výměnou za sociodemografickou charakteristiku, umožňující přesnější cílení reklamy).
  • Zrušit značku Insider a exkluzivní články, které tento digitální večerník přináší, přesunout do placené sekce iHNed.cz, respektive Hospodářských novin.
  • Produkci top novinářských jmen dosud z Aktuálně a Insideru zařazovat do Hospodářských novin, respektive na iHNed.cz.
  • Nastavit emailové databáze Centrum.cz a Volný.cz pro efektivní monetizaci (mailing na vybrané skupiny), zejména opět se zřetelem na firemní a ekonomicky/sociodemograficky zajímavější majitele emailových účtů.
  • Zrušit zábavní obsah generovaný pro portál Volný.cz a pro zpravodajské/magazínové články nastavit model jako na Seznam.cz – homepage bude „výkladní skříní“ s proklikem na obsahové weby. Obecně dosavadní domovské stránky portálů Centrum.cz, Atlas.cz (dohromady mají 1 milion návštěvníků měsíčně, jen emaily 700.000) a Volný.cz (300.000) použít jako bránu k emailovým schránkám a generátor návštěvnosti obsahových služeb.

Budování nové kvality je samozřejmě podmíněno adekvátním přístupem k „lidským zdrojům“ – k těm, které mají odejít, i k těm, jež mají zůstat na scéně -, a to poněkud citlivějším, než se momentálně děje.