Televize Prima představila v podzemí pražské Kolbenky podzimní program. Má Chalupáře, Pevnost Boyard i Zdeňka Trošku. Tiskovku moderoval Zdeněk Pohlreich.

Balšínek: bez placeného obsahu to nepůjde

Web Echo24.cz navštíví až 500.000 lidí měsíčně, ale na uživení se z inzerce to nestačí. Podnik Dalibora Balšínka prý zachraňuje tištěný týdeník Echo s 5.100 prodaných výtisků.

Moderátor Petr Placák a zástupci alternativních médií dneška Dalibor Balšínek (Echo), Eva Hanáková (Dotyk), Karolína Vrbasová (Stream), Miroslav Motejlek (Motejlek.com), Michal Musil (Reportér) v Knihovně Václava Havla

Moderátor Petr Placák a zástupci alternativních (jak je označilo sdružení Slabiky.cz, které debatu organizovalo) médií dneška Dalibor Balšínek (Echo), Eva Hanáková (Dotyk), Karolína Vrbasová (Stream), Miroslav Motejlek (Motejlek.com), Michal Musil (Reportér) ve čtvrtek 22. ledna v Knihovně Václava Havla

Desítka tisíc kupujících tištěného týdeníku Echo znamená větší naději než půl milionu návštěvníků grátis webu Echo24.cz za měsíc, alespoň z pohledu vydavatele obou verzí téhož titulu. Dalibor Balšínek, bývalý šéfredaktor Lidových novin a předtím časopisu Týden, tak na prahu druhého roku existence svého vydavatelství Echo Media hodlá pozměnit obchodní model. Tedy získávat z předplatného a prodeje čtenářům minimálně stejně tolik jako z inzerce. „Z mé zkušenosti a z mých schopností jsem zjistil, že aniž bychom vytvářeli takový obsah, za který budou muset čtenáři platit, to nepůjde,“ uvedl minulý čtvrtek na debatě v pražské Knihovně Václava Havla.

„Nás, paradoxně, ekonomicky zachránil tisk,“ podotkl po vydání 11 papírových čísel týdeníku, který předtím od loňského července vycházel jen digitálně (web startoval dřív v březnu). Vydávat tištěnou verzi se prý Dalibor Balšínek rozhodl na základě svých pocitů, že poptávka existuje, nenechal si dělat žádné průzkumy. „Za dva měsíce fungování jsme získali 1.200 papírových předplatných. Takový trend jsme neměli ani v Týdnu, když jsme ho předělávali někdy v roce 2000,“ vzpomněl na dobu před patnácti lety.

Za necelé tři měsíce se Echu podařilo získat víc platících za papír, než kolik jich za půl roku přesvědčil digitální verzí pro mobily a tablety. „Měli jsme asi 4.500 platících čtenářů za digitální verzi, když jsme přišli s papírem, začali jsme na stánku prodávat 5.100. Což není omračující číslo, ale pro nás ekonomicky velmi důležité. Tak jsme okamžitě zdvojnásobili počet čtenářů. Jednak nám to pomohlo ekonomicky, jednak se ukázalo, že když se najde správný formát časopisu v papírové podobě, může fungovat,“ míní Balšínek. Začátkem listopadu, v prvním čísle tištěného Echa, uváděl 3.000 digitálních předplatitelů, za necelý čtvrtrok jich tak od té doby přibylo o polovinu.

Pět tisíc prodaných výtisků, což vydavatel Echa považuje za hranici úspěchu, při ceně 39 Kč za kus znamená tržby 195.000 Kč za vydání. Další peníze týdeník může mít z inzerce, v lednu jde zpravidla o několik málo inzertních celostran. Letos v Echu inzerují převážně automobilové značky (Škoda, Volkswagen, Land Rover), věrný zůstává výrobce fototechniky Canon.

Uživit se inzercí na webu „není možné“

Na web Echo24.cz chodilo podle prvních výsledků z tuzemského oficiálního měření NetMonitor v červenci a v srpnu 129.000 návštěvníků, po mírném poklesu to v září bylo 116.000, v říjnu následoval skok na 168.000 a v listopadu už na 220.000 uživatelů, což jsou momentálně nejčerstvější oficiální čísla. Neoficiálně v měření Google Analytics je to podle Balšínka víc než 500.000 uživatelů měsíčně. „V čem jsem se šeredně pletl, bylo, že jsem předpokládal, že při takové návštěvnosti budu schopen získat dostatek inzertních příjmů, abych efektivní provoz naší redakce uživil. A ono se ukázalo, že to není možné,“ řekl.

„Závislosti na inzertních příjmech se obávám. My musíme mít rovnováhu mezi inzertními příjmy a příjmy od čtenářů, z jednoho prostého důvodu. Abychom nebyli vydíratelní,“ pověděl také.

Živit web z inzerce je o poznání těžší, než takto udržovat tištěný titul, poznal Balšínek: „Není jednoduché chodit po trhu a někoho přesvědčovat, aby vám inzerci dal. Protože médií je strašlivá spousta. Jako tištěné obsahové médium jsme konkurovali jen obsahovým médiím, ale na českém internetu, kde jsme na nějakém osmdesátém místě, konkurujeme seznamce, různým technologickým serverům, prostě je to úplně jiný typ konkurence, jiný typ prostředí.“

„Poupravit obchodní model“

Dalibor Balšínek a Pavel Šafr na mediálních rozpravách v prosinci 2014. Foto: Ondřej Novák

Dalibor Balšínek a Pavel Šafr na mediálních rozpravách v prosinci 2014. Foto: Ondřej Novák

na prosincových Rozpravách o českých médiích Balšínek mluvil o změně směru ekonomického fungování své mediální firmy. „Přestože všechny parametry, které jsme letos [v roce 2014 – pozn. red.] chtěli splnit, jsme splnili, budu muset obchodní model, který máme, poupravit. V principu jde o jednu zásadní věc – všechny nové projekty podle mého přesvědčení můžou fungovat jenom tehdy, pokud většina příjmů bude generována ze strany čtenářů. Jedině tehdy, pokud budou čtenáři za obsah a za jeho produkci platit, teprve potom projekty mohou být uživitelné.“

„Inzerce má být nástavbou. Nejlepším dokladem toho je kolega Motejlek se svým serverem Motejlek.com, který je primárně postavený na předplatitelích. V tomto směru se budeme měnit i my,“ vyhlásil na sklonku loňska před plnou učebnou pražské Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Redakce Echa čítá – dle údajů na stránkách titulu – dvanáct lidí. Provoz šéfredaktor a vydavatel Balšínek prý i letos koncipuje nejefektivněji jak to jde: „Převážná část našich nákladů jsou náklady mzdové. To by mělo být naši ohromnou výhodou.“

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr