Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

„Balšínkův“ Roklen24 ovládá Ovčaří

Rudolf Ovčaří v září 2009 v pražském Top hotelu na finančním fóru Zlatá koruna. Foto: Michal Šula / MF Dnes / Profimedia.cz

Rudolf Ovčaří v září 2009 v Praze na finančním fóru Zlatá koruna. Foto: Michal Šula / MF Dnes / Profimedia.cz

Vznikající ekonomický web Roklen24.cz, spřízněný se zpravodajsko-publicistickou stránkou Echo24.cz bývalého šéfredaktora Lidových novin Dalibora Balšínka, ovládá Rudolf Ovčaří, někdejší spoluprivatizátor Třineckých železáren a donedávna spoluvlastník České zbrojovky. Ten podle zakladatelské smlouvy, zveřejněné v obchodním rejstříku, drží v akciové společnost Roklen Fin, jež Roklen24.cz provozuje, 75 % akcií, 25 % pak náleží Janu Klenorovi, který podle Balšínka „zajistil a půjčil peníze na provoz serveru a společnosti Echo Media“. Název Roklen má být zkratkou Ovčařího iniciál a první části Klenorova příjmení.

Roklen Fin bude robustnější investice, než je firma provozující Echo24. Roklen Fin upsal akcie celkem za 100 milionů Kč (jednu za 100 Kč, Ovčaří jich drží 750.000, Klenor 250.000), Echo Media za 2 miliony (jednu za 20.000 Kč, 95 jich drží Balšínek, 5 pak obchodní ředitelka Echa Petra Feřtrová). Balšínkovo Echo Media je provozovatelem Roklen24, doména mu ale nepatří – adresu roklen24.cz má zaregistrovánu ředitel projektu Radim Krejčí, který zároveň zasedl v představenstvu Roklen Fin (tomu předsedá Oldřich Pavlovský, bývalý výkonný ředitel Patria Direct).

Echo Media na webu Roklenu prodává reklamu, je s ním provázáno i obchodně a marketingově. Roklen24.cz odstartoval v půli května v podobně pojmenované RoklenFeed jako jednoduchý sled zpráv z ekonomiky a finančních trhů, na konci srpna slibuje být „plnoformátovým ekonomickým portálem“, s daty agentur Reuters, Bloomberg a Six Telekurs.

Mělo by jít o web jako Patria.cz, projekt řídí zmíněný Radim Krejčí, který byl do letošního ledna předsedou představenstva provozující Patria Online. S Klenorem byli kolegové, Klenor do loňska finančnímu domu Patria Finance šéfoval. Šéfredaktorem Roklen24 je Josef Němeček, jeho zástupkyní Barbora Malá, v celkem šestičlenném týmu je dále redaktor Marek Siwy, analytička trhů Lenka Švejdová a hlavní ekonom Lukáš Kovanda, jenž dřív publikoval v Lidových novinách a v Týdnu a také krátce vedl časopis Profit.

Jak dnes Balšínek řekl Médiáři, Echo Media hodlá do konce června uvést tabletový týdeník, avizovaný původně na půli dubna. Ten bude ke stažení za peníze – měsíčně má stát 79 Kč, ročně 699 Kč. Chce být víkendovým čtením – vycházet má v pátek vždy v 18 hodin.

Balšínkovo Echo24 vděčí za úvodní růst návštěvnosti veřejnému sporu s Andrejem Babišem, ministrem financí a také majitelem vydavatelství Mafra, odkud většina týmu Echa včetně šéfredaktora Balšínka přešla. Babiš a jeho hnutí ANO je ostatně jedním z nejčastějších témat textů Echa, jak ve své čerstvé seminární práci píše Lucie Kůsová, studentka žurnalistiky na pražské Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

O ČEM ECHO24 PÍŠE

Studentka Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK Lucie Kůsová ve své seminární práci zkoumala obsah webu Echo24 od jeho spuštění 16. března do 10. května. Přinášíme vybraná zjištění ohledně obsahu webu.

  • „Zpravodajský server je často obviňován, že je zaujatý proti ministrovi financí Andreji Babišovi. Tuto teorii by mohlo podpořit množství článků, které se ministrem financí zabývají. V Názorech redakce publikovala 49 článků, ve 23 případech nějakým způsobem v textu figurovalo jméno Andreje Babiše. Pro představu jméno premiéra Bohuslava Sobotky se objevilo v 17 názorových textech, o Ukrajině psali v 12 případech, o Rusku v 7, o Putinovi ve 4 (údaje k 10. 5. 2014).“
  • „Na celém serveru pak jméno Andreje Babiše bylo zmíněno v 161 článcích, Putina ve 134, Zemana ve 120, Sobotky ve 128, Zaorálka v 18, Bělobrádka v 16.“
  • „Nejvíce server píše o ANO (zmínka v 210 textech, 18 názorových), druhou nejvíce zmiňovanou stranou je ČSSD, koaliční partner ANO (178 textů, 8 názorových). Co je ale překvapivé, hned za nimi jsou strany z opozice, ODS (94 textů, 10 názorových) a TOP 09 (91 textů, 4 názorových), a poté až třetí koaliční partner KDU-ČSL (47 textů, 1 názorový). Nejméně z parlamentních stran zmiňoval server Echo24 KSČM (12 textů, žádný názorový) a Úsvit (17 článků, 1 názorový).“

Zdroj: seminární práce Echo24 Lucie Kůsové