Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Brainz přijali kreativního producenta Hanouska

Petr Hanousek bude v agentuře vytvářet komerční i nekomerční projekty virtuální reality.

Štěpán Kleník a Petr Hanousek

Štěpán Kleník a Petr Hanousek

Do digitální agentury Brainz nastoupil v září Petr Hanousek, někdejší kreativní ředitel agentury Outbreak, který v poslední době pracoval na volné noze. V Brainz bude pracovat jako kreativní producent speciálních operací virtuální reality, přičemž bude působit v týmu s kreativním ředitelem agentury Štěpánem Kleníkem.

Hanousek už v minulosti s Brainz několikrát spolupracoval, a to i v době svého působení v Outbreaku. Například na projektu internetového archivu Jarmara, zaměřeného na dílo Járy Cimrmana, který pro Divadlo Járy Cimrmana provozoval dva roky Seznam.cz.

Cimrman přešel od Seznamu ke Googlu

Seznam.cz podle po dvou letech přenechal Jarmaru přímo Cimrmanově divadlu, které si nyní samo rozhoduje o jejím dalším osudu – na původní webové adrese proto už není Jarmara dostupná. Fenomén Divadla Járy Cimrmana si naproti tomu v posledních dnech získal zájem i českého zastoupení globálního vyhledávače Google. Ten uvedl u příležitosti padesátin divadla doodle věnovaný Járovi Cimrmanovi a hlavně spustil speciální kanál se všemi hrami i hláškami.

Před nástupem do Outbreaku působil Hanousek v komunikačním ateliéru Yinachi a ještě předtím jako kreativec agentury Kaspen. Původní profesí je novinář, mimo jiné byl redaktorem deníku Mladá fronta Dnes a reportérem a režisérem v České televizi, kde působil jako kmenový člen publicistického pořadu Fakta.

Spolu s Hanouskem začíná pro Brainz pracovat také Ondřej Pultera, který už v této agentuře přímo působil, a to od roku 2007 do roku 2014. Poté přešel do německého studia vyvíjejícího počítačové hry Goodgame Studios, kde je v současnosti vedoucím týmu vývojářů. S Brainz i s Hanouskem bude spolupracovat na půl úvazku na projektu aplikace s neobvyklým záznamem divadelního představení pražského autorského souboru Vosto5 s názvem Kolonizace. Aplikace by měla být založena na tom, že se divák stane přímou součástí děje a bude mít možnost jej v reálném čase ovlivňovat.

Podobné projekty chce Brainz podle Kleníka nabízet i komerčním klientům, mezi nimiž se objevilo v poslední době několik nových značek: například realitní společnost CPI Radovana Vítka, u nichž Brainz vyhrála tendr na online komunikaci rezidenčních projektů, dále realitní a developerská firma CTP, dodavatel designových bytových interiérů Insidecor, výrobce osvětlení Lightworks nebo energetická společnost E.on. Projekty, které pro ně Brainz vyvíjí, zahrnují podle Kleníka i virtuální realitu. Hanouskovým úkolem pak bude hledat další možnosti, v nichž lze moderní technologie využít.

„Analogový snílek ve virtuálním světě“

„Jako analogový člověk bez technického zaměření jsem se na to díval skrz prsty až do chvíle, kdy jsem si nasadil brýle pro virtuální realitu a zkusil si imerzi, tedy existenci ve virtuálním prostoru,“ uvedl pro Médiář Hanousek. „Podstatné je, jak v tomhle prostředí vyprávět příběhy. Mám za sebou řadu kampaní pro Kofolu vyprávějících o lásce, ale ty ve virtuálním světě vyprávět nejdou. Na druhé straně pohled analogového člověka na virtuální operace může tyto operace občerstvit. Jarmara byla vyvíjená pomocí provokace, kam až se dá v digitálním světě zajít z pohledu analogového snílka bez technologických znalostí. Ve chvíli, kdy nemáte technicistní přístup, jsou vám hranice otevřeny. Digitální, offline i online světy se skládají a z toho vycházejí nápady,“ dodal. 

Petr Hanousek

Petr Hanousek

Podle Kleníka v sobě komerční komunikace s prvky virtuální reality spojuje světy, které mají zdánlivě jen málo společného, jako je herní průmysl, vzdělávání, entertainment, sociální média, film a reklama.

„Budete v divadelní hře i v logistickém centru“

Testovacím projektem virtuální reality je už zmíněná připravovaná aplikace s představením divadelního souboru Vosto5, které je pro prostředí virtuální reality natáčeno a snímáno tak, aby se divák mohl stát přímým účastníkem děje s možností jej ovlivňovat. Aplikace by měla být představena letos v listopadu formou PR eventu v pražském kině Pilotů, které je partnerem projektu.

Ve spolupráci s divadelním souborem Vosto5 vzniká virtuální představení s možností diváka účastnit se děje

Ve spolupráci s divadelním souborem Vosto5 vzniká virtuální představení s možností diváka účastnit se děje


Ve spolupráci s divadelním souborem Vosto5 vzniká virtuální představení s možností diváka účastnit se děje

Ve spolupráci s divadelním souborem Vosto5 vzniká virtuální představení s možností diváka účastnit se děje

Z komerčních projektů pak Kleník zmiňuje například práci pro průmyslového developera CTP, budujícího sklady a logistická centra po celé Evropě. Úkolem agentury Brainz je jednak vytvoření 360°modelového logistického centra ve virtuální realitě, které má umožnit návštěvníkům showroomů CTP prohlédnout si všechny prostory centra kdekoli v Evropě bez nutnosti fyzické přítomnosti na místě, jednak tvorba interaktivních aplikací pro mobilní a dotykové „televizní bigscreeny“, které se postupně využívají nejen v Česku, ale i v dalších zemích střední a východní Evropy. 

Dalším projektem virtuální reality je práce pro výrobce a distributora dekorativního designového osvětlení Lightworks. „Kromě obrazu a zvuku je virtuální realita schopná přinášet emoce a právě práce se světlem se emocí hodně týká. naším úkolem je vytvořit virtuální prostředí, v němž můžeme lidem ukázat, jak daný prostor funguje při různém osvětlení,“ popisuje Kleník. 

S firmou Insidecor Ingrid Vurm Lermenové, nabízející zařízení bytových interiérů, spolupracuje Brainz na připravovaném projektu designového „squatu“ v pražské Pařížské ulici Squat iD23, který by měl být realizován letos v listopadu. „Insidecor si pronajal od Pražské správy nemovitostí v Pařížské ulici jeden dům a nechal v něm zařídit od pěti architektonických ateliérů pět luxusních bytů pro pět fiktivních rodin: pro klasickou rodinu, pro otce s dětmi, mladý pár designérů, pro modelku a podnikatele i pro dva muže. Byty by se měly 24. listopadu na měsíc otevřít. Dopoledne v nich budou probíhat prezentace interiérů firmám, odpoledne veřejnosti a pro večer a noc si je mohou pronajmout a zasquatovat zájemci z řad jednotlivců i firem, kteří si tak vyzkouší, jak se v takovém bytě žije. Je to opět trochu jiný přístup, jak prezentovat svou činnost,“ říká Kleník, podle nějž Brainz zařizuje offline i online komunikaci celého projektu včetně vytvoření koncepce doprovodných promo eventů. Projekt by měl být dlouhodobý a v příštím roce pokračovat.