Duo Těžkej Pokondr zveřejnilo na YouTube svůj „zakázaný rozhovor“ s novinářem Jaroslavem Kmentou, interview je o hrozbě Andreje Babiše a motivech odchodu Pokondrů z Frekvence 1. Rádio mezitím vysílalo nekonfliktní předvolební rozhovor Xavera Veselého s Babišem.

„Budeme Televizní noviny na webu“

„Stavíme zpravodajský servis, který má v přeinformované době přinášet nadhodnotu podobně jako noviny. Abyste rozuměli tomu, co je pro vás důležité,“ tvrdí generální ředitelka Czech News Center Libuše Šmuclerová o novém zpravodajském webu Info.cz. Ten startuje 17. listopadu a jeho patnáctičlenná redakce v čele s dosavadním šéfredaktorem Eura Michalem Půrem má tvořit nadstavbu řady existujících titulů vydavatelství. Podobný plán realizuje Czech News Center v segmentu magazínů pro ženy.

Michal Půr a Libuše Šmuclerová

Michal Půr a Libuše Šmuclerová

Jak se u vás ocitl Michal Půr? Stalo se to po odkupu části portfolia Mladé fronty. Odkud vzešla iniciativa?

Libuše Šmuclerová: Myšlenka, že postavíme klasický zpravodajský server, vznikla dávno tomu. De facto jsme ji spíš oddalovali, abychom nejdřív dokončili akvizici. Teprve pak jsme začali hledat pro takový nový web šéfredaktora. V hledáčku byla maximálně dvě tři jména, jedno z nich byl Michal.

Proč jste se vůbec rozhodli pustit do seriózního zpravodajství? Je to proto, že se všechny mediální domy dnes rozkračují? Kdo nedělal časopisy, dělá i časopisy, kdo nedělal bulvár, dělá i bulvár, kdo nebyl v regionech, najednou v nich je. Jde o trend obsazovat celý trh?

Na to existují různé náhledy. Globální pohled je, že všechny mediální domy se skutečně snaží dělat všechno. Z vícero důvodů – technologicky to je možné, chtějí zaujmout co nejširší publikum, snaží se zachytit co největší díl inzertního koláče, vychází to z logiky integrovaných newsroomů.

Konkrétně my ale nechceme jenom sledovat trend, naopak vycházíme ze své logiky. Jsme totiž už přítomni v řadě segmentů – bulvární, seriózní, ekonomický, ženský, dětský, auto moto, digitál. Toto portfolio dává dobrý základ mít nadstavbu, která těží ze všech zmíněných segmentů. V Česku přitom přibývá zpravodajských titulů, přibývá těch, kteří poskytují nějaký typ informační služby, a žurnalistika ve světě i tady spěje k tomu, dávat informacím nadhodnotu. Jak? Buď jste lepší, anebo líp vybíráte, přidáváte další vrstvy informace, hierarchizujete. Proto spouštíme nový zpravodajský web. Ten by měl vybírat podstatné informace z celého Česka, pokud je to podstatné pro Česko, i mimo ně, třídit je, zasazovat do kontextu, vybavovat faktografickým zázemím, názorným vysvětlením, okolnostmi.

Třetí důvod je samozřejmě inzertní. Celé portfolio segmentů, o nichž jsem mluvila, doplňujeme posílením – řekněme – referenční nohy.

Web tedy bude přístupný grátis a postupně si na sebe vydělá reklamou?

Ano. 

Nechystáte jeho tiskovou odnož?

V tuto chvíli ne.

Říkala jste, že se se u vás čtenář dozví to podstatné. Co to je, o tom se vedou nekonečné debaty. Navíc v době neustálého kontrolování webů a sítí, jestli se tam neobjevilo něco nového, může web bez pravidelného přísunu zpráv – i nepodstatných – působit na čtenáře chudě. Jak jste o tom přemýšleli? 

Mediální pravidlo praví, že čím víc držíte uživatele v pohodlí, tím je spokojenější. Pohodlí ale pro běžného čtenáře znamená, že po něm nesmíte něco permanentně chtít. Pokud chcete, aby něco permanentně vykonával, neposkytujete mu pohodlí. Z internetu vnímáte den v tu chvíli jinak, než jak ho pak vnímáte z novin, které informace hierarchizují. Internet po vás chce, abyste si hierarchizaci udělal sám. K tomu samozřejmě potřebujete navnímat vícero různých zdrojů. Info.cz toto bude dělat za čtenáře, při vědomí, že už samotný výběr je autorství. Stavíme zpravodajský servis, který má v přeinformované době přinášet nadhodnotu podobně jako noviny. Abyste rozuměl tomu, co je pro vás důležité. Nechceme jít cestou extenze, chceme, aby nový web za vás odpracoval probrodění se nekonečným tokem všech informačních ataků, aby vám nabídl pohodlí rozeznávat podstatné od nepodstatného s argumentací podložených nezávislých faktů. Aby, tedy pokud nejste profesionální či naopak fanda surfista, vám stačil k informační výbavě v zásadě jen on.

Jak chcete čtenáři ono pohodlí, aby nemusel web kontrolovat pořád dokola, zajistit?

Michal Půr: Budeme vydávat 30 až 50 zpráv denně. Budeme doplňovat kontext, aby se čtenáři v událostech vyznali, dnes tomu tak častokrát není. A půjdeme proti proudu online zpravodajství. Budeme homepage řadit ne podle toho, na co lidi nejvíc klikají, ale co je důležité. A večer vždy homepage přeskládáme tak, že bude vyjadřovat hierarchii dění celého dne. V tomto duchu vyskládáme všechny zprávy dne. Jako noviny. Respektive jako Televizní noviny na webu. Byť Televizní noviny řada z našich čtenářů nestihne, protože bude ještě v práci či z ní pojede. Zaměřujeme se ovšem nejenom na manažery, ale i na masové publikum.

Zmíněných až 50 zpráv denně chcete produkovat v kolika lidech? 

Půr: Redakce všeobecného internetového zpravodajství – typově iDnes – jsou tu podle mě často předimenzované, právě proto, že vydávají spoustu nepodstatných věcí. My se budeme soustředit na jádro věcí, proto nám bude stačit redakce o patnácti lidech tady v Praze plus řada stálých zahraničních spolupracovníků. Přitom zdůrazňuji, že výběr důležitých zpráv je především o editorovi, ani ne tak o autorovi. Proto hodně stavíme na editoriálním týmu. A k tomu na zkušených odbornících na zahraničí.

Šmuclerová: Budeme i využívat silné zázemí našich mediálních brandů. Říkáme brandů, ne titulů, protože máme i třeba weby jako cestovatelský Orbion.cz, Živě.cz a podobně. Celkově jich jsou desítky.

Půr: To mě mimo jiné také přesvědčilo nabídku přijmout. Obsahová základna, nabídka je tady v domě obrovská a lze z ní úspěšně těžit.

Máte předobraz v zahraničí?

Půr: Politico, Vice News, Huffington Post

Startujete 17. listopadu. Chystáte exkluzivní materiál, kterým otevřete?

Půr: Měli jsme, ale před pár týdny se už o tématu začalo psát jinde. Online doba je rychlá. Nicméně od počátku plánujeme přinášet exkluzivní materiály denně. 

Jaký je cíl ohledně návštěvnosti? Co bude úspěch?

Šmuclerová: Nečekáme, že návštěvnosti budou rekordně vystřelovat. Tento typ zpravodajství má své publikum. Ale ambice není vůbec malá. 

Půr: Do roka chceme mít milion reálných uživatelů měsíčně.

Jak budete Info.cz propagovat?

Šmuclerová: Pojedeme přes všechny naše ostatní weby i tištěné tituly a samozřejmě přes sítě na internetu.

Včetně nakupování návštěvnosti na Facebooku? 

Šmuclerová: Plán s tím také počítá.

Je Info.cz završením portfolia mediálního domu Czech News Center? Připomínám, že letos jste též nakoupili část online i tištěných titulů Mladé fronty a postupně expandujete do regionů.

Šmuclerová: Vzhledem k naší současné velikosti vidím rok 2017 jednak jako rok videí, to vysvětlím, jednak jako rok efektivizace a intenzifikace toho, co máme. Pod doménou Ženy.cz, která dosud nebyla využívána samostatně, ale kterou jsme koupili jakou součást části Mladé fronty, spustíme ještě letos na podzim samostatně stojící nový web, který za sebou bude mít časopisy Dieta, Moje psychologie a další, ale zároveň svůj mikrotým, který se bude stavět obráceně, než jak se dnes stavějí internetové redakce. Standardní uvažování by bylo, že redakce tištěného časopisu dostane za úkol ještě dělat online. My naopak stavíme na digitálně vybavených lidech, které si k sobě vytahují obsah z printů podle digitálních zákonitostí. Vidí jinou optikou, nemají printové dilema co dát či nedat na web, protože jsou doma v online světě a vědí, že uživatelsky se print i web chová jinak.

Kdo Ženy.cz povede?

Dita Křížová. Fungovat bude podobným způsobem jako Michal Půr, respektive Info.cz.

A jak to napřesrok navléknete s videem? Nedávno spuštěné Seznam Zprávy jste nazvala „informačním smogem“. 

Šmuclerová: Souvisí to s tím, o čem jsme se už bavili. Informací je všude spousta a přidávat samozřejmě možné je, nicméně my chceme nabídnout, co lidi skutečně potřebují. K Seznamu – všimněte si, že mediální trh se vyvíjí tak překotně, že mu už dnes nestačí terminologie. Pro mě zprávy Seznamu jsou standardní zpravodajství doplněné kratšími či delšími videomateriály.

A když avizujete rok videí, co to bude znamenat u vás?

Šmuclerová: Ano, zkusíme také udělat nějaký typ videoformátu, videopořadu, ale především a hlavně jednotlivé integrované newsroomy, jak jsem je popisovala, se budou soustředit mnohem víc na pohyblivý materiál, který informaci vybavuje dalším typem sdělení. Ale neznamená to spustit Playtváka [zábavní videoserver Mafry – pozn. red.]. 

Blesk.tv už jedete s denním „televizním“ programem, máte vlastní pořady, kde se tedy změna projeví?

Šmuclerová: Každý z našich titulů by měl mít ne videosekci, ale další vrstvu výbavy informací ve formě videa. 

A přibydou nové pořady?

Šmuclerová: Pořadů budeme dělat limitní počet. Důvod? Klasický pořad se s internetem nemá rád. Pro internet sice může vzniknout, ale první, co s ním redakce zpravidla udělá, je, že ho rozkrájí, rozloží na prvočinitele, rozprostře po webu. Dělat pořad na internet je jen jedna z kapitol vývoje videoprodukce jako žánru. Kdybychom vymysleli Kancelář Blaník, budeme samozřejmě dělat Kancelář Blaník, ale takových formátů se povede velmi málo. Ano, dál budeme streamovat, pouštět přímé přenosy, ať už to budou videa z fotbalové ligy nebo rozhovory s prezidentem či nově s premiérem. Ale soustředit se musíme také, jak říkáme, na takzvaná videa z ruky. Snažit se o dovybavení poskytované informace pohyblivou formou. Máme v domě několik stovek zaměstnanců a všichni mají chytrý telefon. Kamkoli jdou, mají natáčet. Třeba vás bych teď vypeskovala, protože nenatáčíte video z ruky.

To by vypadalo.

Šmuclerová: Když začínala Nova, ještě přetrvával úzus, který se jen postupně lámal, že se redaktor neukazuje v záběru nebo že záběr, byť unikátní, se ve střižně vyhodí, pokud není technicky dokonalý. Ale vždyť nese emoci! Forma nesmí potírat obsah. Všechno se mění. Krátké autentické video na webu dnes přece může poutat na obsah časopisu.

Neberete to tak, že se novinář při práci rozptyluje, ale že vytváří marketing pro výsledný produkt?

Šmuclerová: Můj slovník je jiný, já říkám, že novinář nesmí informaci poškozovat. Má ambice novináře přece je, poslat informaci k příjemci nejlepším možným způsobem. Pokud mám schopnost mluvit, budu mluvit, stejně tak fotit, nebo přidat emoci prostřednictvím videa, byť je jen zkratkovitá. Přece informaci nepoškodím tím, že to vše, pokud můžu, tam nedám.

Info.cz bude také dělat video?

Půr: Video budeme mít od začátku. Trh internetového videozpravodajství je tu rigidní, na webu jsou tu většinou diskusní pořady, mluvicí hlavy, všichni v tom kopírují DV TV. Videa z ruky samozřejmě točit budeme, uvažujeme i o dalších formátech, ale určitě lze i mluvicí hlavu podat jinak, nově.