Ceentrum Holdings, provozovatel internetového portálu Centrum.cz vyhradí oficiálně od pondělí 10. září část reklamního prostoru na svých premiových portálech pro tzv. real-time bidding, automatizovaný nákup displejových ploch v reálném čase. „V Čechách jsme první velký publisher, který se chystá nabídnout zajímavé plochy,“ prohlásil na dnešním setkání s novináři Matěj Novák, yield manager Centrum Holdings.
Centrum Holdings nový způsob prodeje reklamy nabídne na serverech Aktuálně.cz, Žena.cz, Centrum.cz. Zástupcem inzerentů, kterého dnes představili novinářům a jenž má zájem real-time bidding začít na českém trhu využívat, je digitální mediální agentura Neo@Ogilvy. Real-time bidding pro weby Centra bude probíhat na technologiích firem Rubicon, PubMatic, Improve Digital (tzv. supply-site platforms, SSP), klienti mohou plochy nakoupit buď přímo u Centra, anebo prostřednictvím tzv. demand-site platform (DSP), mezi něž patří třeba v Česku rozšířený AdForm. „Jedním ze zdrojů poptávky bude také Google,“ doplnil Novák.
Cílem Centra je zefektivnit prodej reklamy přesnějším zásahem relevantních uživatelů. Real-time bidding popsali zástupci portálu takto: uživatel přijde na portál a než se mu načte stránka, systém podle vnitřního procesu rozhodne, který banner ji zobrazí. Taková elektronická dražba má probíhat do sta milisekund. Systém umí třeba také omezit čas, po který se reklamní sdělení uživatele ukáže.
„Samozřejmě co průzkum, to jiné číslo, ale dá se říct, že na vyspělých trzích půjde letos 10 až 15 % celkového objemu obchodu s displej reklamou právě přes real-time bidding,“ podotkl Novák.
Na základě předpovědí z německého, amerického či britského trhu přitom jeho kolega Pavel Vopařil, ředitel komerční divize Centra, očekává, že poroste bannerová (displej) reklama rychleji, než reklama spojená s výsledky vyhledávání. „U nás očekáváme, že to přitáhne nové klienty, kteří displej reklamu dosud nevyužívají,“ uvedl Vopařil. Podle něj v Česku půjde řádově o stovky milionů zobrazení měsíčně.
Jak citoval Jiří Malý z Neo@Ogilvy, společnost PubMatic předpovídá, že v roce 2015 bude real-time bidding tvořit zhruba třetinu útrat za online bannerovou reklamu.
„Real-time bidding od tradičního mediálního nákupu odlišuje hlavně používání dat. Například: pokud víme, že některý banner byl konkrétnímu uživateli zobrazen víckrát, platíme za něj raději míň. Dvacátá, osmdesátá imprese už není tak účinná, jako prvních pět. Real-time bidding umožní regulovat cenu, kterou zaplatíme za jednoho konkrétního uživatele,“ uvedl Jiří Malý z Neo@Ogilvy.
Podle Malého real-time bidding umožňuje při mediálním nákupu třeba také nasazovat reklamy v čase v závislosti na tom, co uživatel na webu hledá kvůli tomu, že to chce koupit - přičemž čím dřív se mu reklama na zboží, po němž se uživatel přes vyhledávače shání, zobrazí, tím lépe.