Čtvrteční večer patřil v pražském Karlíně slavnostnímu otevření místních kanceláří společnosti Goodbaby, která se zaměřuje na výrobu dětských sedaček, kočárků a podobného zboží. Její čerství představitelé Jan Řežáb (Socialbakers) a Eva Liba (ex Coca-Cola) pozvali řadu vzácných hostí, nechyběli jsme. Přineseme i rozhovor, teď mrkněte, jak Jan skládá golfky.

„Černobílé fotky od Turka krásně zahrály“

Agentura Luftballon vítězí s černobílou fotokampaní pro Bílý kruh bezpečí. „Gangster“ Hynek Čermák, Láďa Hruška s kůžičkami ani Clavin pro ženy na vítězství nestačili.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 13. týden 2016

  1. Luftballon: Místa, na která pomáháme zapomenout (44 %)
    klient: Bílý kruh bezpečí
  2. Studenta MediaIT Lov / Hynek Čermák (32 %)
    klient: Tipsport
  3. McCann: Peníze zadarmo / Láďa Hruška (25 %)
    klient: Zaplo
  4. Dark Side: Muži činu (24 %)
    klient: centra asistované reprodukce
  5. ImperialMedia: Ženy (15 %)
    klient: Clavin

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Kruh bílého bezpečí léčí trauma (44%)

Místa jsou zobrazována tak, jak je vnímají oběti trestných činů

Místa jsou zobrazována tak, jak je vnímají oběti trestných činů

Agentura Luftballon vytvořila pro Bílý kruh bezpečí u příležitosti 25. výročí existence této organizace koncept kampaně pro rok 2016. V kampani se komunikují postupně čtyři témata: bagatelní kriminalita, domácí násilí, stalking a znásilnění. Vizuály budou k vidění během celého roku 2016 v Praze a Brně a dalších městech České republiky na citylightech, na outdoorových nosičích ve vlacích a na nádražích i v printu. Kampaň upozorňuje na problematiku obětí trestných činů a informuje o službách a pomoci Bílého kruhu bezpečí. Fotograf Jiří Turek vdechl místům trestných činů zadumanou a smutnou atmosféru k vyjádření toho, jak taková místa vidí samy oběti trestných činů. „Chtěli jsme, aby kampaň propojila tři témata – 25 let existence Bílého kruhu bezpečí, aktuální problematiku trestných činů, se kterými lidé nejčastěji přicházejí do našich poraden, a kontakt na naši Linku pomoci obětem. Usilovali jsme o zachycení traumat, která mají oběti trestných činů spojena s místem, kde jim jiný člověk ublížil. Každá oběť trestného činu by měla vědět, že se na nás může kdykoliv obrátit,“ říká prezidentka Bílého kruhu bezpečí Petra Vitoušová.

Další z fotek kampaně Bílého kruhu bezpečí

Další z fotek kampaně Bílého kruhu bezpečí

Jednoduchá a jasná myšlenka. Fotky skvěle vystihují atmosféru, situaci a emoce lidí.
David Suda (WMC Grey)

Dávám 50 % za fotky Jiřího Turka, které nemají chybu. Tady, narozdíl od kampaně pro ČSSD, černobílé fotky krásně zahrály.
Marek Prchal

Hurá, našla se myšlenka! Zase jedna kampaň, která má všechny tři hlavní stavební kameny v pořádku. Tedy strategickou myšlenku, kreativní nápad a konečné provedení.
Martin Charvát (Konektor)

Turek fotit umí, ale koncepčně je to divné. Headline bez vysvětlení je nepochopitelný. Lidé na vizuálech vypadají, jako že jsou bílým kruhem na místě symbolicky uvězněni, místo toho že by jim ten kruh dával zapomenout. U mých studentů by z toho prošel jen subheadline, copy a logo.
Tomáš Mrkvička

Za mě čistá práce. Jen by se to obešlo i bez toho bílého kruhu označujícího ‚to místo‘. Chápu jeho význam, ale podle mě to samotná fotka s headlinem vysvětluje naprosto jasně.
Klára Palmer

Fandím všem, kdo dělají sociální kampaně. Zvlášť v době, kdy čínští turisté mydlí na ulici lidi z Amnesty International červenýma vlajkama. Tahle kampaň je čistá, s jasným a pochopitelným sdělením.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Pomáháme zapomenout. I na sdělení, které jste právě viděli. ‚Plop‘ a je pryč..
Jan Javornický

2. Gangster Čermák loví ajťáky (32 %)

Česká sázková firma Tipsport spustila náborovou kampaň s názvem IT Lov, která má oslovit především studenty a absolventy vysokých škol se zaměřením na informační technologie. Cílem kampaně je vybudovat povědomí o Tipsportu coby přední technologické společnosti, a získat v této oblasti nové kvalifikované zaměstnance. V soutěži, která probíhá od března do května 2016 na internetovém portálu IT Lov, mohou studenti vysokých škol vyhrát například počítač, cestu do palírny whiskey Jameson v irském Dublinu nebo zápůjčku elektromobilu Tesla. Jednou z hlavních výher je také možnost získat práci u Tipsportu. Na podporu soutěže a dalších aktivit spojených s IT Lovem vznikl promo spot s hercem Hynkem Čermákem (představitelem titulní postavy v české gangsterce Gangster Ka) v hlavní roli. „Chtěli jsme známou tvář s pověstí drsňáka, která do školy prostě vtrhne a začne lovit absolventy. Casting tedy neprobíhal, oslovili jsme rovnou Hynka Čermáka,“ přibližuje natáčení spotu mluvčí holdingu Tipsport Lubomír Ježek. Spot běží na facebookové stránce projektu. Na výrobě spotu spolupracoval Tipsport s agenturou Studenta Media, která se zabývá takzvaým employer brandingem. Scénář a režii měl na starost Kamil Bartošek alias Kazma. Natáčení probíhalo v prostorách Vysoké školy ekonomické v Praze. Komunikace celého projektu probíhá výhradně online. 

Hahaha, to je blbost. Ale správná blbost. Video se zřejmě dostane k těm správným lidem. Stránka by mohla být jednodušší a přehlednější. Moc nechápu princip se soutěží.
David Suda (WMC Grey)

Hynek Čermák v roli schizofrenika v novém reklamním dramatu, který nedává smysl ani na papíře, natožpak ve formátu avi. A má smysl lovit IT talenty tím, že řeknu: ‚Jdu vás lovit’? Aby ti talenti neutekli.
Ondřej Souček (Luftballon)

Příšerné! Donutit mě sledovat reklamní spot DVĚ MINUTY, to není jen tak. Ačkoliv bych to udělal minutové, s jinou hudbou, no a možná bych to celé přepsal, tak to, že se točilo na VŠE je skvělý trik a maká to jako celek.
Marek Prchal

Video dlouhé. Druhá scéna ve sklepě je zbytečná. Vysvětlování pracovních výhod ve videu je zbytečné. Od toho je tu web. Web je ok. Tečka.
Martin Charvát (Konektor)

Objeví se tady určitě komentáře na téma, že by se zaměstnavatel neměl ani v reklamě chovat k potenciálním zaměstnancům tak hrubě. V tomto případě to ale vzhledem k cílovce neplatí. Právě naopak. V šedém průměru náborových kampaní na tolik žádanou cílovku ajtíků má tahle reálnou šanci zaujmout. Jediné, co nechápu, je koncept microsite, který je naprosto nesmyslný.
Tomáš Mrkvička

Mám pro pana Čermáka dost slabost, ale pokusím se být aspoň trochu objektivní. Nápad chápu, exekuce je trochu schizofrenní, příště by bylo fajn si vybrat mezi ‚stuntem‘ a hraným spotem.
Klára Palmer

Nesnáším násilí. Jakékoliv. Hrané i nehrané. Navíc první a druhá půlka spotu působí naprosto rozdílně. Reality show vs. film. Chápu využití Hynka Čermáka, pro roli se hodí. Pro mladou cílovku by byl ale humor podle mě mnohem lepší.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Jo, v poslední době jsme si taky ozkoušeli, že nábor do IT není jednoduchá věc. Ale takhle to vzdát hned na začátku?
Jan Javornický

3. Láďa Hruška nevaří, ale půjčuje (25%)

Potravinový „inspektor ve výslužbě“ Láďa Hruška se nechal najmout do reklamy na rychlé půjčky Zaplo. I v ní došlo na jeho legendární kůžičky. Spot běží na stanicích Primy a Barrandova. Hrušku proslavila zmíněná role potravinového inspektora v Televizních novinách televize Nova, respektive vaření v této zpravodajské relaci. Pak přešel na konkurenční Primu, kde momentálně uvádí hobby týdeník Vychytávky Ládi Hrušky.

Láďu bohužel nemám tak nastudovaného, abych se zasmál jeho hláškám. Chápu ale, že si ze sebe asi trochu dělá legraci. A pak taky povídá o nějaké půjčce, a to už legrace být nemá. Prostě: potřebujeme oslovit k půjčování obyčejnější lidi, dáme tam Hrušku.
David Suda (WMC Grey)

Šálí mě zrak? Je tenhle spot natočený tím skvělým kameramanem F. A. Brabcem, nebo je to jen shoda jmen? Víte ale, co je smutné? Že to asi shoda jmen není. To jsou ale konce.
Ondřej Souček (Luftballon)

Kult! Oceňuju, že si to na nic nehraje. Láďovi jeho úspěch upřímně přeju.
Marek Prchal

Láďovi Hruškovi někdo půjčuje peníze, když vaří. Proč? Nač? Jak to spolu souvisí?
Martin Charvát (Konektor)

Trochu jsem se bál, že to tady bude. Tohle je jedna z těch věcí, které jsou sice kreativně ostudné, ale fungovat budou. Láďa Hruška přitáhne pozornost kanonádou trapných doslovných fórků a ‚peníze zadarmo‘ si z toho divák odnese. A o to tu jde. Půjčky do výplaty nejsou produkt, který by vyžadoval víc. Jako stratég musím hodnotit relativně vysoko.
Tomáš Mrkvička

Bylo otázkou času, kdy Láďu Hrušku v reklamě někdo využije. Z hlediska relevance k cílové skupině je ve spotu všechno správně. Z kreativního hlediska není co hodnotit.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Lahůdková záležitost. Naprosto dokonalé by to bylo jako reklama na kurzy herectví pro herečky v reklamách Clavin.
Jan Javornický

4. Rugbisté podporují test plodnosti (24%)

Přimět muže, aby nezanedbávali testy plodnosti, je cílem nové osvětové kampaně Muži činu. Kampaň připravila agentura Dark Side, která pro ni připravila web Mužičinu.cz, jehož součástí je i „e-shop s testováním spermatu“.  Jde o to, že se muži mohou objednat k otestování svého spermatu online dotazníkem, balíček s odběrnou nádobou jim přijde na uvedenou adresu a vzorek pak mohou do 60 minut doručit do nejbližšího odborného pracoviště neboli IVF centra asistované reprodukce (IVF je zkratka pro latinské označení in vitro fertilizace neboli umělé oplodnění). Záštitu nad projektem převzal Rugby Club Praha, jehož hráči také vystupují v doprovodném videospotu k celému projektu. Hlavním protagonistou kampaně je Honza Páv, blogger a spolumajitel agentury Lovebrand, který pomáhá pražskému rugbyovému klubu se zviditelněním. Sponzorem projektu je producent farmaceutických a chemických výrobků Merck. Důvodem ke vzniku celého projektu je podle jeho organizátorů to, že v Česku stoupá počet párů, které jsou neplodné, v roce 2016 by měl dosáhnout 20 %. Klesá také průměrný počet mužských spermií, který se za posledních 25 let snížil až o 60 %. Včasné vyšetření spermatu na odborném pracovišti by přitom mělo pomoci s úspěšným oplodněním. V online dotazníku si mohou zájemci vybrat z pracovišť v Praze, Brně, Olomouci, Karlových Varech a v Plzni, která spolu s Rugby Clubem zaštítila kampaň.

Líbí se mi superjednoduchá stránka, která mě motivuje v tom, abych se zvedl a šel vyplodit vzorek. Video a dovolil bych si říct, že i koncept je promarněná příležitost. Je to zajímavý brief.
David Suda (WMC Grey)

Já to asi vidím příliš složitě. Představuje ta rugbyová šiška sperma? Nebo je tu jenom dvojsmysl ve slově skóruj? Jinak mi to přijde hodně ambiciozně natočený spot bez insightu. Škoda, zrovna v této oblasti by se jich zaručeně dalo pár najít.
Ondřej Souček (Luftballon)

Vrcholný kus. 50 sekund nechápu vůbec nic – a ani pak. pokud náhodou nepřehlédnu jediné sdělení: razítko ‚Nech si vyšetřit sperma‘, které není vůbec dominantní, ani výrazné. Důvod, proč bych to měl udělat?
Marek Prchal

Pěkný projekt, smysluplné využití ‚tvrdých sportovců‘. Jen je to celé tak nějak do vytracena. Přihazuji deset bodů za ragby.
Martin Charvát (Konektor)

Hezky natočené ragby. Ale jaká je souvislost s asistovanou reprodukcí? V celém spotu hraje ‚produkt‘ asi dvě vteřiny na konci ve formě razítka. Jinak služba, webovky a dokonce i kreativní idea ‚muž činu‘ – to všechno je ok. Ale video je bohužel mimo.
Tomáš Mrkvička

Zabití takhle zajímavého tématu tak nezajímavým nápadem by se mělo trestat minimálně žlutou kartou.
Klára Palmer

Celkem hezky natočený spot. Dost prodává ragby, takže třeba Martin Charvát bude mít radost. Finální sdělení mi přijde trochu kostrbaté, ale líbí se mi jednoduchý a přehledný web.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Mužnost = plodnost? A skórovat = oplodnit? Mám tři děti, ale tohle mi nějak nedochází…
Jan Javornický

5. Jak ženy vnímají Clavin? (15%)

Nových jedenáct spotů propagujících přípravek na podporu erekce Clavin uvedl jeho výrobce a distributor, společnost Simply You Pharmaceuticals. Výběrové řízení na realizaci této kampaně vyhrála agentura ImperialMedia Michala Pavlici s konceptem nazvaným Ženy. Kampaň má s nadsázkou naznačit, jak Clavin vnímají ženy, jejichž partneři přípravek užívají. „Naší snahou od začátku bylo otočit koncept a nepředvádět hlavní vlastnosti produktu na mužích, ale z opačného úhlu, a to z toho, jak užívání Clavinu vnímají ženy. V rámci výběrového řízení jsme klientovi prezentovali celkem pět kreativních konceptů, ale Ženy byly pro mě osobně návrh, který nejblíže vystihoval zadání,“ uvádí account manažer ImperialMedia Jiří Prášek. Spoty se začaly v únoru a v březnu objevovat mezi vybranými pořady televizí Nova, Prima, Česká televize a Barrandov. „Celkem plánujeme nasadit ve třech etapách tři patnáctivteřinové spoty a osm desetivteřinových sponzorských vzkazů,“ říká Pjatkan. Kampaň by měla běžet celý letošní rok.