Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Čerstvý šéf ČT Dvořák v Janečkově linii: zachovejme původní logo televize

Podívejte se, jak se měnila a (ne)bude měnit značka České televize.

Ani završení digitalizace nepřineslo revoluční změnu loga České televize, a současný generální ředitel ČT Petr Dvořák pokračuje v linii svého předchůdce Jiřího Janečka. Ten se zdráhal opustit značku, kterou televize používá v mírných modifikacích od svého počátku v 50. letech 20. století.

„Logo České televize zatím neměníme, počítáme s tím, že bude změněno s finalizací digitalizace,“ sliboval tehdejší šéf televize Janeček v srpnu 2007, kdy ČT uváděla nová loga všech čtyř kanálů, ale korporátní nechala prakticky beze změny. Janeček tak tlumil střet progresivních designérů uvnitř televize, z jejichž pohledu byla stará značka nepoužitelná v digitálním prostředí, a televizních odborářů, podle nichž bylo „logo to poslední, co by se tady mělo měnit“.

Digitalizace vysílání České televize skončila s lonškým listopadem, ani současné vedení televize však značku radikálně modernizovat nehodlá.

Pět let po uvedení současných log plánuje nynější generální ředitel Petr Dvořák uvést celkovou úpravu grafiky a vrátit se k používání jednotného loga, přičemž mluví o tom dosavadním. „Chceme se vrátit k původní podobě loga,“ prohlásil na středeční schůzi Rady České televize.

Nyní mají svá loga jednotlivé kanály veřejnoprávní televize. Nové jednotné logo by podle Dvořáka mělo být přizpůsobené nynějším podmínkám, tedy třeba použitelné pro trojrozměrné zpracování.

„Česká televize je jednou z mála televizí na světě, která nemá na obrazovce logo televize, ale pouze toho daného kanálu,“ řekl Dvořák ČTK. Podle něj je důležité najít takové řešení, které bude fungovat. ČT by tak například mohla mít jednotné logo, kterým se bude prezentovat jako celková instituce, a jednotlivé kanály budou zároveň používat stejné logo jako dnes.

Výsledek by měl být znám do poloviny roku a nové logo by mělo již být součástí podzimní kampaně ČT.

Jak se během uplynulého půlstoletí měnila značka České (Československé) televize

Jak se během uplynulého půlstoletí měnila značka České (Československé) televize

V roce 2007 uvedla ČT nová loga všech svých kanálů, korporátní logo ale zůstalo nezměněné

V roce 2007 uvedla ČT nová loga všech svých kanálů, korporátní logo ale zůstalo nezměněné

Loga kanálů ČT od září 2007

Loga kanálů ČT od září 2007

Jsme Česká televize

Každý kanál měl svůj styl i slogan


1956 Logo České televize vzniklo v padesátých letech jako logo Československé televize. Původní značka byla navržena v jedné barvě pro černobílé vysílání a měla kompaktní tvar. Autor původního loga není znám.

1971 První zachycenou úpravu provedl Roman Rogl v roce 1971. Federalizace z ledna 1969 se projevila se zpožděním i v logu televize – do něj bylo umístěno písmeno „S“ a značka byla definována pro barevné vysílání (pravidelně od května 1973 na dvojce, od května 1975 i na jedničce) v modré, bílé a červené barvě.

1993 Po vzniku samostatné České televize vypadlo„S“ z prostřední části loga a značka zůstala v kombinaci bílé a červené barvy. K logotypu přibyl nápis „Česká televize“ umístěný pod značku.

1997 Další zásah do loga provedl britské studio Lambie-Nairn, které je podepsáno také pod mezinárodně užívanou značkou O2 či logy BBC. Upravilo proporce a změnilo tvar loga zpět k zaobleným křivkám, dále definovalo logo ČT jako logotyp složený ze značky „obrazovky“ a z podtitulu „Česká televize“.

2005 a 2006 Začátkem května 2005 spustila ČT svůj zpravodajský kanál ČT24, jehož značka nectila styl dvou už existujících programů. Se zimní olympiádou v Turíně v roce 2006 a spuštěním celkově čtvrtého kanálu ČT4 Sport se objevila i jeho značka graficky navazující na logo zpravodajské ČT24.

2007 Do digitální éry chtěla Česká televize vstoupit jednoduchou novou značkou, kterou navrhl designér Štěpán Malovec.

Nové logo ČT z dílny Štěpána Malovce. Repro: digizone.cz

Nové logo ČT z dílny Štěpána Malovce. Repro: digizone.cz

Ukázky nového vizuálního stylu na konferenci Promax 2009. Repro: designportal.cz

Ukázky nového vizuálního stylu na festivalu Promax 2009. Repro: designportal.cz

Jednomyslně ji doporučila komise, jíž předsedal kreativní ředitel z BBC Basi Akpabio a zasedli v ní kreativní ředitel francouzsko-německého kulturního kanálu ARTE Fabio Purino, bývalý rektor VŠUP Zdeněk Ziegler, pedagog téže školy Alan Záruba, grafický designér Robert V. Novák, marketingový šéf společnosti ARBOmedia tehdy prodávající reklamní čas ČT Štěpán Wolde, Eda Kauba z EURO/RSCG a režisér Ivan Zachariáš.

Na nové grafice všech čtyř kanálů, uvedené v září 2007 [viz videozáznam tiskové konference ze srpna 2007], pracoval interní tým ČT. Koncepce redesignu vznikla v oddělení vizuální prezentace pod vedením Pavly Hromkové. V kreativním týmu byli hlavně Uroš Trefalt, Niké Papadopulosová, Lukáš Fišárek, Marek Cimbálník a Lukáš Veverka. Proces zavedení a implementace vizuálního stylu do vysílání a tvorbu uživatelských manuálů měl v dikci Alan Záruba. Součástí grafiky se staly nové slogany a autorská hudba, kterou pro ČT složili Petr Stýblo a Petr Beneš (ČT1), Jan Čachtický (ČT2), Roman Ferianc (ČT24) a Michael Kučera, Marian Balata a Martin Hoeffer (ČT4 Sport).