Náš jitřní newsletter přešel na letní provoz: v červenci a srpnu ho budeme posílat jednou týdně, vždy v pondělí. Prázdninová dobrodružství týmu Médiáře můžete sledovat na Instagramu.

Český Google slaví deset let, toto jsou jeho reklamy

Česká pobočka Googlu si připomíná desáté výročí vstupu na trh a své dosavadní kampaně.

Taťána le Moigne

Taťána le Moigne

Česká pobočka Google dnes slaví deset let existence. V roce 2006 na podzim odstartoval s tříčlenným týmem pod vedením současné šéfky Taťány le Moigne čtyřmi službami – kromě Vyhledávače to byly služby ToolBar, Gmail a dnes již neexistující Desktop. 

První reklamní kampaň pak spustil o tři roky později, běžela od 16. listopadu do 15. prosince 2009. Použil při ní out-of-home reklamní plochy, pilotně šlo o pražské citylighty společnosti JCDecaux, a internetové i PR aktivity. Edukační kampaň měla za cíl ukázat, že na Googlu se dají vyhledávat různorodé informace, a to mnoha způsoby a česky. Jako součást kampaně mohli lidé tipovat jména dvacet českých osobností podle vyhledávacích dotazů (například, kdo hledal obojek pro Dášeňku?).

V druhé reklamní vlně, nasazené v dubnu 2010, byly poprvé použity videospoty. Cílem bylo přiblížit možnosti vyhledávání jednoduchými vizuálními příběhy, které byly tři: láska z Paříže na téma, že zamilovat se můžete kdekoliv, iNováček, jenž byl o tom, jak rodiče objevují svět internetu, a příběh na cestě, upozorňující na to, že potkat vás může cokoli.

Kampaň běžela v kinech a na internetu. Kromě toho Google uspořádal literární soutěž s Festivalem spisovatelů Praha, do níž se zapojilo přes 300 studentů. Z 20 nejlepších povídek vznikla elektronická knížka pod názvem Život je hledání, kterou lze od té doby stáhnout zdarma ve formátu PDF v Knihách Google.

V třetí kampani, spuštěné v srpnu roku 2010, Google poprvé odvysílal spoty i v televizi. Cílem bylo oslovit i nové uživatele internetu a neuživatele a přiblížit jim využití vyhledávání a dalších lokalizovaných služeb Googlu na českém trhu (například Překladač Google, Gmail, Picasa). Firma se také pokusila zapojit uživatele tím, že jim dala na speciálním kanálu YouTube Život je hledání k dispozici nástroj, s jehož pomocí mohli vytvářet vlastní příběhy o hledání. Na české podobě kampaně spolupracovala agentura Symblaze, nákup médií měl na starost Mindshare. K dosavadnímu tématu spotů Láska z Paříže přispěla témata Přírůstek do rodiny a Maturita.

V současnosti nabízí český Google zhruba 140 služeb a zaměstnává přibližně třicet lidí. Jeho lokální strategie počítá mimo jiné s inovací českého internetového trhu prostřednictvím programu Google Partners, v němž spolupracuje s více než 600 místními agenturami, a dále prostřednictvím programu Agency Leadership Program, který má dlouhodobě vzdělávat vedoucí pracovníky místních digitálních agentur. V Česku působí 10 certifikovaných trenérů, kteří školí zájemce o technologie a produkty Googlu. Google také vytvořil kolem svých produktů několik aktivních komunit, které každoročně pořádají vzdělávací akce pro veřejnost.