V hale C na pražské Balabence se v úterý na konferenci Retail in Detail mluvilo o inovacích v maloobchodě, viz Twitter. Jak se ovlivňuje restaurační byznys a retail, přiblížil pro náš Retailek Martin Dlouhý z Uga. Jaké inovace chystá prodejní portál Aukro, nám řekl jeho šéf Václav Liška.

Český Google slaví deset let, toto jsou jeho reklamy

Česká pobočka Googlu si připomíná desáté výročí vstupu na trh a své dosavadní kampaně.

Taťána le Moigne

Taťána le Moigne

Česká pobočka Google dnes slaví deset let existence. V roce 2006 na podzim odstartoval s tříčlenným týmem pod vedením současné šéfky Taťány le Moigne čtyřmi službami – kromě Vyhledávače to byly služby ToolBar, Gmail a dnes již neexistující Desktop. 

První reklamní kampaň pak spustil o tři roky později, běžela od 16. listopadu do 15. prosince 2009. Použil při ní out-of-home reklamní plochy, pilotně šlo o pražské citylighty společnosti JCDecaux, a internetové i PR aktivity. Edukační kampaň měla za cíl ukázat, že na Googlu se dají vyhledávat různorodé informace, a to mnoha způsoby a česky. Jako součást kampaně mohli lidé tipovat jména dvacet českých osobností podle vyhledávacích dotazů (například, kdo hledal obojek pro Dášeňku?).

V druhé reklamní vlně, nasazené v dubnu 2010, byly poprvé použity videospoty. Cílem bylo přiblížit možnosti vyhledávání jednoduchými vizuálními příběhy, které byly tři: láska z Paříže na téma, že zamilovat se můžete kdekoliv, iNováček, jenž byl o tom, jak rodiče objevují svět internetu, a příběh na cestě, upozorňující na to, že potkat vás může cokoli.

Kampaň běžela v kinech a na internetu. Kromě toho Google uspořádal literární soutěž s Festivalem spisovatelů Praha, do níž se zapojilo přes 300 studentů. Z 20 nejlepších povídek vznikla elektronická knížka pod názvem Život je hledání, kterou lze od té doby stáhnout zdarma ve formátu PDF v Knihách Google.

V třetí kampani, spuštěné v srpnu roku 2010, Google poprvé odvysílal spoty i v televizi. Cílem bylo oslovit i nové uživatele internetu a neuživatele a přiblížit jim využití vyhledávání a dalších lokalizovaných služeb Googlu na českém trhu (například Překladač Google, Gmail, Picasa). Firma se také pokusila zapojit uživatele tím, že jim dala na speciálním kanálu YouTube Život je hledání k dispozici nástroj, s jehož pomocí mohli vytvářet vlastní příběhy o hledání. Na české podobě kampaně spolupracovala agentura Symblaze, nákup médií měl na starost Mindshare. K dosavadnímu tématu spotů Láska z Paříže přispěla témata Přírůstek do rodiny a Maturita.

V současnosti nabízí český Google zhruba 140 služeb a zaměstnává přibližně třicet lidí. Jeho lokální strategie počítá mimo jiné s inovací českého internetového trhu prostřednictvím programu Google Partners, v němž spolupracuje s více než 600 místními agenturami, a dále prostřednictvím programu Agency Leadership Program, který má dlouhodobě vzdělávat vedoucí pracovníky místních digitálních agentur. V Česku působí 10 certifikovaných trenérů, kteří školí zájemce o technologie a produkty Googlu. Google také vytvořil kolem svých produktů několik aktivních komunit, které každoročně pořádají vzdělávací akce pro veřejnost.