Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Český internet se staví proti Googlu

  • ČTK
  • 28. 05. 2014 00:00
Google. Foto: Profimedia.cz

České internetové firmy se postavily proti praktikám největšího světového vyhledávače Google. Vadí jim zobrazování cizího obsahu i údajné manipulace s výsledky vyhledávání. Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které tuzemské internetové podnikatele zastřešuje, to oznámilo na úterní tiskové konferenci v Praze.

Google chce věc komentovat až po očekávaném verdiktu Evropské komise. Komisi, která věc vyšetřuje, už navrhl, že služby upraví. „Provedeme významné změny ve způsobu, jakým Google působí v Evropě,“ uvedl k tomu viceprezident firmy Kent Walker. Úpravy jsou ale podle SPIR nedostatečné a problém spíše prohlubují.

Firmám vadí zejména služba Obrázky Google (Google Images), která od ledna 2013 zobrazuje vyhledané snímky v mimořádně velkých náhledech, které často odpovídají původnímu rozlišení nebo jej převyšují. V praxi tak nabízí cizí obsah bez kompenzace tvůrcům a majitelům.

Dalším problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Jde například o nákupního rádce Nákupy Google (Google Shopping). Uživatel se přitom může mylně domnívat, že jde o přirozený výsledek vyhledávání, nikoliv o reklamu, a vyhledávač tak uživateli paradoxně může nabídnout dražší produkt nebo službu.

Evropská komise vede kvůli stejným věcem s Googlem antimonopolní řízení. Sdružení se k řízení připojilo a zároveň vyzvalo českou vládu, aby se postavila na stranu českých firem a vytvořila tlak na evropskou exekutivu, která má v červnu rozhodnout, zda dá praktikám Googlu po navržených úpravách zelenou. V případě, že se tak stane, SPIR se bude bránit u českých soudů a zároveň zahájí informační kampaň o praktikách Googlu.

Kdyby Evropská komise za určitých podmínek umožnila Googlu nabízet své služby, mohlo by to podle Jána Simkaniče ze SPIR znamenat zánik řady menších lokálních internetových firem i oslabení těch velkých.

Google má na evropském trhu internetového vyhledávání podíl přes 90 % a postupně přes vyhledávání posiluje i své další služby. V Česku je zatím jeho pozice slabší kvůli silnému lokálnímu Seznamu.