Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Český luxus podle marketérů: Moser, Lasvit, Prim

Luxus je pro marketéry v Česku hlavně materiálno, ne zážitky, zjistila Ogilvy & Mather.

Luxus pohledem českých marketérů. Zdroj: studie Ogilvy & Mather, srpen 2016

Luxus pohledem českých marketérů. Zdroj: studie Ogilvy & Mather, srpen 2016

Křišťálové sklo Moser, svítidla Lasvit, hodinky Prim, ručně šitá obuv Zacharias, broušené sklo Crystal Bohemia. To jsou nejluxusnější české značky podle zdejších šéfů marketingu. Ptala se jich na to agentura Ogilvy & Mather v rámci své studie zaměřené právě na luxus. Řádově stovky marketérů agentura oslovila prostřednictvím dotazníků, a to v uplynulých dvou měsících. Ze zahraničních tuzemští marketéři staví nejvýš značky Cartier (hodinky, šperky), Prada, Louis Vuitton, Dior (móda), Bentley, Rolls-Royce (auta) a Rolex (hodinky). Od posledního zkoumání v roce 2014 se preference prakticky nezměnily.

Ze studie přitom vyplývá, že obrazem luxusu jsou pro dotázané Čechy především kategorie materiální. Značky přinášející ostatní, většinou osobní požitky – v podobě luxusní dovolené, kvalitního jídla nebo vlastního bydlení – vnímá jako symbol luxusu pouze zlomek odpovídajících.

Luxus v očích respondentů nejlíp charakterizují jedinečnost, dokonalost, bohatství. Aby byla značka luxusní, je podle nich především třeba, aby uměla vyvolat pocit výjimečnosti, za druhé aby byla mimomořádně kvalitní. Třetím nejčastějším kritériem je umět reprezentovat společenský status, čtvrtým mít dlouhou tradici.

„V Čechách si lidé luxus dopřávají především kvůli jeho výjimečnosti a kvalitě. Není ovšem prozatím prostředkem uspokojení všech smyslů, ale omezuje se hlavně na demonstraci společenského postavení a touhy po uznání. Jako luxusní kategorie vnímají Češi ještě stále ty, které dávají možnost vystavovat věci na odiv – hodinky a šperky, automobily a módu,“ zobecňuje Ondřej Obluk, šéf Ogilvy & Mather Prague.

Mezi přeceňované značky studie řadí Tommy Hilfiger, Gant, Guess, Michael Kors, Armani Jeans a Ralph Lauren, ty Češi považují za luxusní, zatímco ve světě jsou pouze vyšší třídou. Naopak nedoceněné se tu českým marketérům zdají značky IWC, Perrier Jouet, Bang & Olufsen, Persol, Alexis Bittar, Hermés a Victoria Secret.