V inzerci v českých médiích se za první polovinu letošního roku protočilo 41,55 miliardy Kč, což je o 11 % víc, než za totéž období loňska. Uvádí to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere, připomeňme přitom, že jde o ceníkovou hodnotu reklamního prostoru, čísla tak postihují spíš trend, reálné útraty inzerentů bývají nižší. Růst trhu přitom táhne televize (za pololetí 22,83 miliardy Kč, meziročně +15 %) a internet (3,48 miliardy Kč, meziročně + 14 %, přičemž jde jen o čísla v rozsahu měření AdMonitoring, tedy v podstatě jen display reklama). Ovšem rostly i všechny ostatní mediatypy (tisk, rádio, venkovní reklama).
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | červen 2016 | červen 2017 | změna | leden-červen 2016 | leden-červen 2017 | změna |
televize | 3,46 | 3,79 | 9 % | 19,90 | 22,83 | 15 % |
tisk | 1,74 | 1,83 | 5 % | 8,88 | 9,22 | 4 % |
rádio | 0,66 | 0,69 | 4 % | 3,33 | 3,55 | 7 % |
internet | 0,59 | 0,62 | 5 % | 3,06 | 3,48 | 14 % |
venkovní | 0,45 | 0,48 | 7 % | 2,39 | 2,47 | 3 % |
celkem | 6,90 | 7,40 | 7 % | 37,56 | 41,55 | 11 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 26. 7. 2017
Za měsíc červen vykazuje trh růst v souhrnu o 7 %, přičemž nejvíc se o to zasloužila televize (+9 %) a venkovní reklama (+7 %).
Nejvíc se propaguje jídlo a elektronika
Na spotřebitele přitom v červnu nejvíc tlačili velcí prodejci potravin (utratili 282 milionů Kč), následovaní prodejci elektroniky (245 milionů). Začátek léta s sebou tradičně nesl zvýšenou inzertní aktivitu organizátorů festivalů (125 milionů), dál producentů piva (119 milionů) a kolových nápojů (107 milionů).
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2017. V milionech Kč
pořadí | kategorie | hodnota prostoru |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 282 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 245 |
3 | Široký sortiment | 195 |
4 | Úvěry, obchodní úvěry | 170 |
5 | Automobily nižší střední třídy | 156 |
6 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 141 |
7 | Festivaly | 125 |
8 | Alkoholické pivo | 119 |
9 | Běžné, spořící účty | 112 |
10 | Kolové nápoje | 107 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 26. 7. 2017
Prodejci potravin a elektroniky jsou největšími inzerenty také při pohledu na celý první letošní půlrok. Následují poskytovatelé úvěrů a výrobci, respektive prodejci terénních aut.
Top 25 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, 1. pololetí 2017. V milionech Kč
pořadí | kategorie | 1. pololetí 2016 | 1. pololetí 2017 |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 1.924 | 1.709 |
2 | Široký sortiment zboží s převahou elektroniky | 1.182 | 1.288 |
3 | Úvěry, obchodní úvěry | 1.190 | 1.056 |
4 | Široký sortiment | 610 | 854 |
5 | Terénní automobily a SUV | 548 | 800 |
6 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 715 | 750 |
7 | Automobily nižší střední třídy | 451 | 727 |
8 | Nábytek | 560 | 537 |
9 | Běžné, spořící účty | 281 | 526 |
10 | Bankovní a spořitelní služby | 289 | 476 |
11 | Alkoholické pivo | 441 | 468 |
12 | Motorová vozidla a jejich motory | 563 | 458 |
13 | Časopisy a ostatní periodické publikace | 370 | 441 |
14 | Léčebné masti, oleje | 399 | 439 |
15 | Široký sortiment zboží s převahou farmaceutických přípravků | 326 | 415 |
16 | Osobní automobily | 364 | 406 |
17 | Loterie | 289 | 402 |
18 | Léky proti kašli, chřipce, nachlazení | 293 | 356 |
19 | Fastfoody | 217 | 349 |
20 | Festivaly | 316 | 336 |
21 | Kolové nápoje | 316 | 333 |
22 | Široký sortiment zboží s převahou sportovních potřeb a oblečení | 275 | 330 |
23 | Malé automobily | 234 | 317 |
24 | Nabídka práce | 251 | 313 |
25 | Slané chipsy, brambůrky, extrudované pečivo | 185 | 278 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) pro AKA · 26. 7. 2017
Inzerci nejvíc tlačí Unilever s Alzou
Mezi největší inzerenty v červnu tradičně patřil producent rychloobrátkového zboží Unilever (do reklamy v červnu vložil 120 milionů Kč), dál největší tuzemské e-shopy Alza.cz (109 milionů) a Internet Mall (87 milionů) či přední domácí výrobce automobilů Škoda (105 milionů).
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2017. V milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | hodnota prostoru |
1 | Unilever ČR | 120 |
2 | Alza.cz | 109 |
3 | Škoda Auto | 105 |
4 | O2 Czech Republic | 102 |
5 | Internet Mall | 87 |
6 | Mountfield | 84 |
7 | Lidl Česká republika | 83 |
8 | Reckitt Benckiser (Czech Republic) | 80 |
9 | Plzeňský Prazdroj | 78 |
10 | Simply You Pharmaceuticals | 77 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 26. 7. 2017
Unilever je v čele žebříčku nejvíc inzerujících firem i za celé první pololetí 2017, byť v inzertních výdajích mírně polevil (loni 670 milionů Kč, letos 613 milionů), aspoň podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru. Následující firmy v top 5 - tedy Alza.cz, Procter & Gamble, Lidl a Reckitt Benckiser - naopak vydaly na inzerci víc než za loňský první půlrok.
Top 25 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, 1. pololetí 2017. V milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | 1. pololetí 2016 | 1. pololetí 2017 |
1 | Unilever ČR | 670 | 613 |
2 | Alza.cz | 530 | 609 |
3 | Procter & Gamble | 554 | 586 |
4 | Lidl Česká republika | 463 | 558 |
5 | Reckitt Benckiser (Czech Republic) | 374 | 556 |
6 | Mountfield | 446 | 514 |
7 | Škoda Auto | 235 | 496 |
8 | Sazka | 377 | 478 |
9 | Henkel ČR | 472 | 471 |
10 | Ferrero Česká | 270 | 451 |
11 | Simply You Pharmaceuticals | 311 | 440 |
12 | Nestlé Česko | 349 | 428 |
13 | Porsche Česká republika | 364 | 407 |
14 | Česká lékárna holding | 297 | 382 |
15 | L’Oréal Česká republika | 449 | 371 |
16 | Kaufland Česká republika | 269 | 350 |
17 | Hyundai Motor Czech | 268 | 349 |
18 | O2 Czech Republic | 426 | 325 |
19 | Plzeňský Prazdroj | 219 | 323 |
20 | Beiersdorf | 329 | 316 |
21 | Vodafone Czech Republic | 381 | 314 |
22 | Coca-Cola HBC Česká republika | 322 | 310 |
23 | T-Mobile Czech Republic | 257 | 307 |
24 | Billa | 384 | 304 |
25 | Storck Česká republika | 156 | 297 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) pro AKA · 26. 7. 2017