Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Český rozhlas chce vymáhat 130 milionů Kč dluhů na koncesionářských poplatcích

Český rozhlas nejdřív v tendru vybere advokátní kancelář, která bude vymáhání pohledávek řídit.

Český rozhlas chystá rozsáhlou akci proti těm, kdo mu dluží na koncesionářských poplatcích. Šéfové rozhlasu a členové jeho kontrolní rady o tom začali diskutovat na společných schůzích.

Už 9. června jeden ze dvou místopředsedů Rady Českého rozhlasu Tomáš Ratiborský upozornil, že rozhlas „by se měl věnovat pohledávkám ve výši 130 milionů Kč z koncesionářských poplatků“. Následně na témže setkání mluvil před radními o „projednávání pohledávek ve výši 130 milionů Kč“ i prozatímní ředitel rozhlasu Peter Duhan.

„Cílem je uskutečnit výběrové řízení, které vybere advokátní kancelář, která se bude věnovat vymáhání pohledávek,“ cituje Duhana rozhlasová rada v týdne zápisu z neveřejného jednání svého předsednictva.

„Zahájili jsme přípravu výběrového řízení na soudní řešení pohledávek z rozhlasového poplatku,“ potvrdil Médiáři mluvčí rozhlasu René Zavoral. „Rozsah by neměl být nijak omezen, to je bude se týkat právnických i fyzických osob. Nejedná se o jednorázovou akci, ale o dlouhodobější spolupráci s vybranou advokátní kanceláří, která by Český rozhlas v těchto hromadných žalobách na dlužníky rozhlasového poplatku zastupovala,“ doplnil.

Zmíněných 130 milionů korun jsou jsou podle Zavorala „všechny dlužné předpisy rozhlasového poplatku (právnických osob i fyzických osob) ke konci roku 2010“, tedy „v praxi neuhrazené předpisy z roku 2008 až 2010“.

„Vzhledem k veřejnoprávnímu původu poplatku, množství případů a celorepublikového pokrytí se jedná o složitější zadání, které je nyní ve fázi příprav,“ podotkl mluvčí k tendru, „stav pohledávek z rozhlasového poplatku se průběžně mění zejména s ohledem na vlastní vymahací činnost nebo jiné mimosoudní vymáhání, nicméně roční objem pohledávek zůstává v řádu desítek milionů a na tyto případy budou směřovat soudní žaloby.“

Koncesionářské poplatky za rozhlas vybírala do roku 2008 Česká pošta, poté je začal účtovat Český rozhlas. Jeho představitelé se před dvěma měsíci uvedli, že rozhlas se loni potýkal s poklesem počtu koncesionářů, zejména z řad domácností, kteří se v druhé polovině roku 2010 začali odhlašovat. V posledním loňském čtvrtletí měsíčně ubývalo zhruba 1500 soukromých koncesionářů.

Podle aktuálního sdělení veřejnoprávního rádia pro Médiář má Český rozhlas přes 3 miliony koncesionářů z řad domácností (2,97 milionu jich platí přes SIPO, 75 tisíc přímo na účet rozhlasu). Poplatníku z řad právnickýh osob je 128 tisíc (z toho přibližně polovina živnostíci, zbytek právnické osoby a subjekty státní správy), platí celkem asi za 570 tisíc přijímačů.

Kromě dluhů už evidovaných poplatníků rozhlas odhaduje, že na poplatcích od těch, kteří se k nim nepřihlásili, ale měli by, přichází o další desítky milionů korun ročně. Proto v rámci chystané kampaně začne hledat i dosud nepřihlášené.

Příjmy z poplatků jsou klíčovým zdrojem financování veřejnoprávního média, které se zároveň potýká s propadem příjmů z reklamy. Roční objem výnosů z rozhlasového poplatku činí přibližně 1,95 miliardy korun, což je téměř 90 % příjmů Českého rozhlasu.