Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Český rozhlas předvolební průzkum nechystá, využije veřejné výstupy více agentur

Jan Pokorný. Foto: Český rozhlas

Radiožurnálu opět šéfuje Jan Pokorný, po návratu z místa zpravodaje ve Francii. Foto: Karel Šanda, Český rozhlas

Narozdíl od České televize se veřejnoprávní Český rozhlas rozhodl před nadcházejícími parlamentními volbami nezadávat vlastní průzkum. Při výběru kandidujících politiku do hlavních dvou částí předvolebního vysílání – Den s lídrem Jana Pokorného a Speciálech Martina Veselovského bude vycházet z veřejně dostupných dat více agentur.

Vedení rozhlasu to oznámilo na dnešní tiskové konferenci v Praze. Před loňskými krajskými volbami rozhlas využíval služeb agentur Median a Factum Invenio.

„Nechceme vytvářet politickou realitu. Chceme ji jen reflektovat,“ prohlásil ředitel Centra zpravodajství Českého rozhlasu Tomáše Pancíř. „Nejde diskutovat s dvaceti lídry zároveň, v tu chvíli je to anketa a smysl mizí. Při rozlosování do skupinek se zase může stát, že se silné subjekty nepotkají,“ popsal Pancíř dva další postupy, které rozhlas nakonec zavrhl.

Generální ředitel Peter Duhan Médiáři řekl, že s šéfem České televize Petrem Dvořákem dohadovali, že by obě veřejnoprávní média při výzkumech spolupracovala, nakonec ale narazila na odlišný koncept – zatímco rozhlas zvolil celostátní pohled, ČT zůstává u modelu čtrnácti krajských debat plus závěrečné superdebaty.

Hranici pro účast ve Veselovského a Pokorného pořadech si Český rozhlas stanovil na 3,5 %. „Chtěli jsme mít 95% jistotu, že žádnou relevantní stranu nepomineme,“ podotkl Pancíř.

Průzkumy, které bude veřejnoprávní rádio uvažovat, se vybírají podle několika kritérií. Musí být zveřejněny ve zpravodajství ČTK, nesmějí být zadány politickou stranou či hnutím, musejí se opírat o reprezentativní vzorek populace starší 18 let o velikosti nejmíň 1.000 respondentů a musí ho provádět agentura, která jednak je členem profesní organizace s mezinárodním kodexem ICC/ESOMAR, jednak v období čtyř let před vyhlášením letošních voleb publikovala aspoň jeden výzkum s odhady volebních výsledků.

„Posuzují se jen průzkumy zveřejněné v období od vyhlášení voleb prezidentem České republiky. Pokud agentura vydá více průzkumů, bere se v úvahu poslední zveřejněný,“ doplnil Český rozhlas. Ten se podle slov ředitele zpravodajství Pancíře bude v průběhu předvolebních týdnů ctít heslo „nikomu nepomáhat a nikomu neškodit“.

Kromě

  • Dne s lídrem Jana Pokorného
  • a Speciálů Martina Veselovského

chystá Český rozhlas pro předvolební vysílání dalších pět programových řad, jak to nazývá. Jde o

  • vizitky krajských lídrů všech kandidujících subjektů,
  • „volební vysvětlovnu“ s praktickými radami,
  • rozhovory a debaty s účastí všech kandidujících subjektů (jednak s lídry, jednak s jejich skupinkami po 3-4 kandidátech),
  • srovnání programových záměrů
  • a zákonem předepsané volební spoty.

> Podrobnosti o předvolebních pořadech a jejich termínech (PDF)