V nových prostorách proběhl další PR Brunch. — Odpoledne jsme na Schodišti uvítali Pavla Prouzu.

Chcete být olympionikem? Vypněte si Facebook

Český olympijský výbor vydal pravidla publikování z olympijských her. Sportovec podle nich nesmí dát na Facebook fotku svého pokoje, nesmí napsat, že jeho matku uchvátil stadion, a dáte-li si vy na profilovou fotku fanouškovský odznáček s propojenými kruhy, trest vás nemine. Pokud nevíte, jak na to.

Dokument s názvem Ochrana olympijské symboliky je skutečně výživný. Dozvíte se například, že účelem této cenzury je ochrana unikátního marketingového konceptu olympijských her, ale že ani sám olympijský výbor nesmí používat olympijský symbol – tedy kruhy, ale pouze olympijský emblém (kruhy s nějakými serepetičkami kolem).

Nás, kteří žijeme v online světě, by měla nejvíce zajímat část Blogování a sociální sítě v průběhu Olympijských her v Londýně (viz níže). I zde lze narazit na skutečné perly.

Sdílet se smí pouze v první osobě

Je pochopitelné, že posty sportovců musí mít nekomerční charakter, trochu bizarní je však požadavek na užívání první osoby a nekomentování her. Pokud tedy Barbora Špotáková napíše na Facebook „maminka si právě postěžovala, že Jamajčané běhají moc rychle“, sesype se na ni hněv organizátorů.

Cenzura se vztahuje i přímo na slovo „olympiáda“. Reprezentanti jej mohou používat, pouze komentují-li vlastní výkon nebo olympijský zážitek. Utweetne-li si tedy Kateřina Emmons, že „tahle olympiáda se mému muži líbí mnohem víc, než ta pekingská,“ mohla by mít vážný problém.

Fotku pouze pro soukromé účely

Představme si, že vyhrajete v Londýně maraton. Vyfotí vás s medailí a vy chcete sdílet fotku s fanoušky na Facebooku. Nesmíte. Můžete si sice pořídit fotografii na sportovišti, nesmíte jej ale poskytnout dále. Maximálně si tedy můžete tuto fotografii vložit do soukromého alba.

Připadá vám to absurdní? Je. Sám český tým se naštěstí drží jen toho nevyužívání olympiády pro reklamu třetích stran.

Co z toho vyplývá? Vyždímejte z olympiády marketingově maximum. Jenom používejte zkratku LOH.

BLOGGOVÁNÍ A SOCIÁLNÍ SÍTĚ V PRŮBĚHU OLYMPIJSKÝCH HER V LONDÝNĚ

Mohou sportovci či členové doprovodu (dále jen reprezentanti), kteří jsou akreditovaní na olympijských hrách, blogovat a používat sociální sítě?

Ano. MOV i ČOV podporují užití sociálních sítí. Blogování ve spojitosti s olympismem a olympijskými hrami však musí mít striktně nekomerční charakter. Zároveň musí být ve formě deníku, tedy v první osobě a v průběhu OH nesmí komentovat hry. Reprezentanti totiž nemohou vykonávat na OH novinářskou práci.

Je možné používat na sociálních sítích olympijskou symboliku?

Slova „olympijský“ a „olympiáda“ apod. lze v postech užít v souvislosti s faktickým odkazem na vlastní výkon či olympijský zážitek. Nesmí být jakkoliv spojována se třetí stranou či jejími produkty.

Účastníci her nemohou v rámci svých postů (na sociálních sítích či na webu) používat samotný olympijský symbol (pět propojených kruhů), popř. jinou olympijskou symboliku (s výjimkou slova „olympijský“, „olympiáda“ ve výše uvedeném smyslu).

Znak Českého olympijského týmu lze použít pouze na základě předchozího písemného souhlasu ČOV/ČO.

Logo či maskoty Her XXX. Olympiády lze v rámci postů či na webu použít pouze se svolením LOCOG.

Mohou reprezentanti postovat fotografie ze sportovišť?

Účastníci her mohou na sociálních sítích zveřejňovat fotografie jimi pořízené na olympijských sportovištích a dalších oficiálních místech Her XXX. olympiády. Nesmějí však snímky dále distribuovat či prodávat.

Akreditované osoby mohou postovat fotografie pořízené i v olympijské vesnici. Jsou-li však na fotografii zachyceny další osoby, je třeba získat předem jejich souhlas se zveřejněním takového snímku.

Mohou reprezentanti postovat audio a video ze sportovišť či olympijské vesnice?

Ne. Mohou však na sociálních sítích zveřejnit video či audio záznam pořízený mimo sportoviště, olympijskou vesnici a další oficiální místa olympijských her.

Jak je to se zpravodajstvím a médii?

Akreditovaní novináři mohou volně využívat platformy sociálních sítí pro textové zpravodajství.

Také fotografie pořízené akreditovanými fotografy lze uveřejňovat na těchto sítích v rámci redakčního užití – v souladu s dokumentem „Photographers Undertaking“.

Mohou reprezentanti používat sociální sítě pro komerční účely?

Ne. Reprezentanti nesmějí při používání sociálních síti, webových stránek či blogování propagovat žádnou značku, produkt ani službu.

Zdroj: Český olympijský výbor

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr