Rozhodl jsem se několik měsíců pozorovat, abych zjistil, jestli je vůbec z pozice běžného spotřebitele možné kupovat si hudbu nebo filmy jednoduše na internetu.
Zavedl jsem následující postup:
- pokud je dílo ke koupi přes internet jako digitální data, tak kupuju.
- Pokud je potřeba jakýkoliv jiný úkon, než mohu udělat z domova platební kartou, nekupuju, stahuju.
Připomínám dvě základní teze - je rok, jaký je a jsme na internetu.
Listopad - březen
Vidím v iTunes Storu film Prometheus, napadá mě, že ho chci vidět, hned si vypůjčuju - 5 eur, není co řešit. Tady se stala situace č. 1 - totiž udělal jsem nákupní rozhodnutí na základě toho, že jsem dílo někde viděl.
Týž den mě napadne (druhý případ), že bych si chtěl sjet znovu seriály Myšlenky zločince. Tak s těmi věcmi, co vás napadnou, je trochu problém, není ke koupi nikde na internetu - stahuju z Uložto. Je to situace č. 2 - máte nápad.
Čtu v Lidových novinách recenzi nového Vladimíra Merty, Dobré úrody, a nového Michala Prokopa. Hned bych si to chtěl koupit. Zjišťuju, že na webu Indies Records nejsem schopen si koupit MP3, což už jsem jednou řešil v článku. Tehdy mi pár lidí poradilo jak, ovšem já tvrdím, že pokud to nejsem schopen udělat bez rady jiných lidí, tak web nefunguje. Ani Merta ani Prokop nejsou ve verzi MP3.
Vyšel novej Scooter. Za 10 eur. Ikonu mají hned na titulu webu, který je celý upoutávka na novou desku. Není to řešit. Klikám jen dvakrát a mám album koupené.
Rozhodl jsem se, že si musím za každou cenu poslechnout Torpédo od Wanastovek. Deska, co mě držela nad vodou, když jsem byl nejvíc v hajzlu. Zvuk jak víno. Dřevěný, teplá, hustá jak svině. Takže v Apple Storu nic, jen starý desky.
První odkaz z Googlu na tohle album vede na Uložto. Jdu o své vůli na Supraphon, kde mám kredit 5000 Kč. Deska tam není, jen staré věci, plus Best of. Best of mě neba. Nemá to „flow“.
Takže co teď? Uplynuly dvě minuty. Jedu dál. Jdu na oficiální stránky. U desky Torpédo není jediný odkaz na koupi. Clickmusic nic. Tahám z Uložta. Desku znám důvěrně, takže to, že si ji znovu pustím, je jen připomínka. Nekoupil bych si ji, ani kdyby nebyla ke stažení, protože mi hraje v hlavě.
Logicky z toho vyplynulo, že si musím poslechnout i poslední Wohnout. Sto zvířat mám koupeno, teď jdu na Wohnout, což jsou tři české kapely, které můžu. Na iTunes je, poslouchám, ale radši beru starší Polib si dědu, které už mám koupený jako CD, ale v jiném bytě.
Je říjen a právě jsem zjistil, že moje oblíbená kapela The Birthday Massacre vydala novou desku. Tahám z iTunes. Akce od vyhledání do nákupu trvá minutu. Trochu mi vadí, že ve staženým PDFku je dost nekvalitní booklet. Zpěvačka Chibi vypadá na fotce jako vždy božsky, ale strana s texty, kterou poprvý vidím u téhle kapely (zbytek desek mám stažený porůznu z Ruska), je v dost blbé kvalitě.
Bohužel mi připadá, že kapela se opakuje. Nicméně je to moje srdcovka a uklidňuje mě, takže to, že dokážu při prvním poslechu předvídat několik taktů dopředu, pomíjím. Nicméně pokud by byla ta možnost desku vrátit, právě u první skladby jsem na vážkách. Ale stačí se podívat na fotku Chibi a jsem zase „in“.
Poslouchám dál a říkám si, co takové příliš specifické kapely, jejichž tři poslední desky zní í zásluhou producenta Davea Ogilvieho naprosto stejně, mají dělat? Podle mě podobný problém jako Evanescence, jejichž poslední deska nebyla prodejní hit. Je mi z toho tak nějak prázdno. Připadám si jako na hodině hudební výchovy, což bylo vždycky fajn, ale já si chci připadat, že se ksakru něco děje.
Další den jsem se pozoroval a funguju jen na principu, že mám nápad si něco poslechnout. Pouze v malém procentu případů a jen u českých tvůrců jsem si schopen vybírat z katalogu.
Tak a teď jsem dostal chuť na Young Gods, album TV Sky. A přiznám se, že jsem si to vygooglil a stáhnul asi za minutu. Připadám si, že už jsem dneska za kulturu prošustroval moc. Nicméně, není to otagovaný. Song 1 - Song 9. No tak nevadí. Ale teda vlastně, vadí. Ani se mi přes iTunes Match zřejmě nenačtou lepší treky. Teda já jsem dobrej debil. Ale co. Tu desku jsem neslyšel možná deset let, tak ji možná pustím jen jednou.
S odstupem čtyř měsíců: desku jsem slyšel jen jednou, ten den, který jsem ji stáhnul. Dokonce zjišťuju, že jsem ji smazal. Oživování starých vzpomínek je skoro vždycky jednorázové.
Konec listopadu
Je ráno a já si čtu rozhovor s Mirkem Papežem. Kterej mě vždycky dost bavil. Zvukově. Vydal novou sólovku, takže jdu vyzkoušet koupi MP3 na xproduction.cz. Adresu znám roky. Vydali Vanessu, že. Jsem ready utratit 250 Kč, protože na to chci mít názor. Bohužel, na adrese jsem nenašel MP3 odkaz na iTunes, tak, jako ho hned na titulu mají The Birthday Massacre. CD nechci, takže opět fail, jak by řekl Marek Bačo svým nenapodobitelným způsobem.
Nicméně píšu přímo Mirkovi, kterej mi pošle link na Juno a pak ještě jeden na Amazon. Aha, takže Amazon píše, slovy Huga Toxxe, „more, sorry“.
We are sorry...
• We could not process your order. The sale of MP3 Downloads is currently only available to US customers. Please refer to the terms of use of the MP3 store to determine the geographical restrictions.
We apologize for any inconvenience this may have caused you.
Takže Juno Download, prima, nakoupeno. Přes PayPal, což je jediná věc, kterou uznávám kromě iTunes pro nákup.
Tak a byly Vánoce
V Supraphononline jsem nakoupil na jeden zátah:
- Česká mše vánoční
- České vánoční koledy
- Dobrý časy
- Dotek lásky
- Duperele
- Hraju na klavír v bordelu
- Ještě že tě, lásko, mám
- Jinak to nejde (původní LP + bonusy)
- Komplet 31 / Bílé Vánoce (+ bonusy)
- Komu se nelení - tomu se ženění / Já se mám, že je Olda
- Ladislav Štaidl: Diamantová deska
- Love Songs
- Písmo lásky
- Poločas rozpadu
- Pop galerie
- Pozdní sběr
- Straka v hrsti
- Vánoce s Helenou - To nej
Ještě k tomu Mertovi. Nedal mi spát. Jdu si na stránky vydavatele poslechnout ukázku. Neexistuje. Můžete si za zvýhodněnou cenu koupit jen fyzický nosič. Ale prima, že aspoň vidíme seznam skladem. To nám dost pomůže. Je skladba Meziměsto hezká, nebo ošklivá? Podotýkám, že Mertova dvě živá alba jedu furt, třeba o posledních Vánocích u nás hrály dokola.
Tak a od té doby jsem si koupil na Supraphonu spoustu věcí. Nikde jinde jsem nenakupoval.
Taky jsem opět zašel do Bontonu na Václaváku. Musím říct, že horší místo snad v centru Prahy není. Co zrušili stánky s buřtama, což je podle mě nejhorší zásah do už tak pošramocené lokality, tak na Václaváku není nic. Je tam jeden jediný stánek. Kde si chcete dát Václavskou klobásu nebo hamburger za 25? Roky stejný. Nikde. Místo toho tam prý budou stánky s bagetami. No fajn, to jsme potřebovali. Bageta není buřt, vážení. Bagety jsou všude, Boulevard teď bude prej otevírat drive in, kromě toho je ve Vodičkové a zcela stačí.
To bylo jen k tomu Václaváku. Přijít do poloprázdného nepromyšleného Bontonlandu je depka asi jako když jdete na Matějskou pouť, je kosa a není tam ani noha a vy se chcete bavit. Ten krám je na zrušení. Je určitě mou vinou, že nemám přehrávač CD a že v našem dost velkém bytě nemáme prostor pro ukládání cédéček. Nebudu si přehrávač kupovat, používám iPhone a hudbu chci mít tam a kupovat ji z komplu.
No a k těm nákupům. Dostal jsem nový iPhone, vzal jsem větší paměť, aby se tam hudba vešla, smazal jsem celou kolekci v iTunes a nemám nic. Začínám znovu. Kolekce z 1TB disku, kterou jsem naškudlil za deset let, trpí syndromem vzpomínky a teď fakt nevím, co dál. Hlavně jsem se psaním tohohle článku dostal do stavu, kdy mám pocit, že cokoliv udělám, je blbě. Kupovat si hudbu nejde, pokud nemáte většinový nebo menšinový vkus. Který já nemám. Starej dobrej Popron ve Spálené, přišli jste tam a zaplavily vás velké obaly desek.
Prozraďte mi, jak se to dělá, když si chci na internetu koupit desku. A kdy si ji kupujete? Když ji váš oblíbený interpret vydá, nebo když máte referenci, že je super? Pokud jste v první skupině, jste fandové, pokud v druhé, jste srdcaři. A ti český trh s hudbou nespasí. Chce to běžného uživatele.
Epilog
Dnes mě při editaci článku šéfredaktor požádal o poslech sólovky Moimira Papalescu. Šel jsem na Juno Download, kde jsem nenašel možnost opětovného stažení již koupeného alba. Posuďte sami, vy ho vidíte?
Možnostem legálního nákupu hudby online se budeme věnovat v pondělí 8. 4. na konferenci v pražském kině Atlas.