Známe čerstvé výroční ukazatele o trhu služeb public relations v Česku. Ukazatel income fee (čistých příjmů agentur očištěných od nákladů třetích stran) tuzemských agentur dosáhl v loňském roce 2016 hodnoty 638 milionů Kč. Oproti rekordním 713 milionů Kč rok předtím jde o pokles o 11 %, i tak byl loňský rok lepší minimálně než bilance let 2012 až 2014 (v roce 2012 to bylo 624 milionů, v roce 2013 pak 604 milionů, v roce 2014 574 milionů).
Ukazuje to oborový průzkum, který pro Asociaci public relations agentur (APRA) zpracovala společnost STEM/Mark. České PR agentury v roce 2016 utržily 1,12 miliardy Kč. Podle předchozího průzkumu, který dělala poradenská KPMG Česká republika, činil billing v roce 2015 1,10 miliardy Kč, v roce 2014 to bylo 1,23 miliardy. Dál přitom dominovaly agentury sdružené v APRA, které dohromady podle odhadu reprezentovaly 80 % českého trhu public relations.
Ceny, které agentury účtují klientům, i v loňském roce stagnovaly či klesaly, většina agentur zachovala ceny na úrovni roku 2015. Konkrétně 53 % agentur se shodlo, že ceny v loňském roce na trhu stagnovaly, 13 % z nich hlásí zlevnění služeb do deseti procent a 27 % agentur uvedlo mírné zdražení do deseti procent.
Průměrné hodinové sazby PR agentur v Česku (vážený průměr)
pozice | průměr 2016 | průměr 2015 |
ředitel společnosti | 3.810 Kč | 4.226 Kč |
account director | 2.903 Kč | 3.295 Kč |
account manager | 2.090 Kč | 2.450 Kč |
account executive | 1.460 Kč | 1.786 Kč |
account assistant | 958 Kč | 1.094 Kč |
Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 80 % českého trhu public relations.
Zdroj: 2016 výzkum STEM/Mark pro APRA, 2015 výzkum KPMG Česká republika pro APRA
„Oficiálně deklarované hodinové sazby na trhu mírně meziročně klesly, ale vzhledem k tomu, že ceny na trhu podle většiny agentur stagnují, jasně to ukazuje, že hodinové sazby už nejsou tím jediným klíčovým faktorem, který ovlivňuje cenotvorbu agentur. Je zřejmé, že agentury víc pracují jednorázovými cenami za projekt, success fee a podobně, a je zřejmé, že ve větší míře staví na tom, jakou cenu je trh ochotný akceptovat,“ míní člen výkonné rady APRA odpovědný za oborový výzkum Ondřej Kubala.
Chybí kvalitní lidi
Mzdy v odvětví přitom někde vzrostly, 40 % agentur hlásí jejich nárůst do 10 % a naprostá většina agentur předpokládá, že platy píáristů porostou i v letošním roce.
„Úzce to souvisí s nedostatkem lidí na trhu, pro PR agentury je stále obtížné najít vhodné zaměstnance, nové talenty,“ upozorňuje Kateřina Tučková ze společnosti STEM/Mark. „V otázce největších výzev pro agentury se na prvním místě umístil právě nábor zaměstnanců, největší výzvou je pro 53 % agentur APRA, a hned na druhém místě skončila udržitelnost zaměstnanců se 40 %. Jasně to ukazuje, že agentury se intenzivně zabývají náborem kvalitních lidí a ty, které mají, se snaží udržet.“ Ve většině případů hledají agentury nové pracovníky do svých týmů mezi novináři (73 % agentur), v absolventských programech (47 %) a také u své konkurence (47 %).
I přes stagnaci sazeb a častý nedostatek kvalitních pracovních sil jsou agentury optimistické a 54 % z nich se domnívá, že rok 2017 pro ně bude úspěšnější než rok 2016. „Obor public relations se za posledních deset let radikálně změnil, zvýšila se kvalita služeb a totálně se změnilo prostředí médií, reklamy a internetu. Přesto už třetí rok zažívá trh PR zdravý růst založený na rostoucí spotřebě domácností a silném růstu ekonomiky. Lidé víc utrácejí, firmy hledají zaměstnance, veřejnost je stále aktivnější a vlivnější. Pokud nenastane nějaký vnější ekonomický otřes, věřím v dlouhé období růstu,“ říká předseda APRA Jan Kučmáš.
Nejvíc nových zákazek nese social
Největší nárůst zakázek hlásí agentury opět v oblasti sociálních médií a vedení komunit (53 % z nich) a očekávají, že tato oblast i dál poroste. Na druhém místě jsou klasické media relations (nárůst zakázek v této oblasti hlásí 47 % agentur), na třetím vytváření multimediálního obsahu a také poptávka po seniorních konzultacích (shodně s nárůstem počtu zakázek u 40 % agentur).
„Nárůst zakázek v oblasti digitálních médií se promítl i do nových požadavků agentur na dovednosti jejich lidí. Vytváření multimediálního obsahu považuje za klíčovou dovednost 53 % agentur. Schopnost pracovat se sociálními médii a vedením komunit je dnes už pro agentury stejně důležitá jako schopnost PR manažerů budovat vztahy s médii, obě kategorie obdržely shodně 47 %,“ doplnila Kateřina Tučková.