Na cestě do vašich schránek je páté číslo tištěného Médiáře. Koupit taky lze hned na Alze.

„Člověk v tísni je novátorský, byť mu chybí tečka“

Reklamní katy zaujala „náborová kampaň“ Člověka v tísni, byť pochybují o jejím dopadu. Nejrozporuplněji byl přijat spot na Smarty: hranice mezi šílenstvím a genialitou je tenká.

Kampaň organizace Člověk v tísni

Kampaň organizace Člověk v tísni

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 3. týden 2017

  1. Bistro, Bistro Social: Světová práce (52 %)
    značka: Člověk v tísni, klient: Člověk v tísni
  2. Outbreak: A co se trochu rozvíjet? (43 %)
    značka: Seduo.cz, klient: Seduo.cz
  3. Zaraguza: Energy drink hrdinů (37 %)
    značka: Semtex, klient: Kofola
  4. Forum 24: Nenechte se krmit (24 %)
    značka: Forum 24, klient: Forum 24
  5. Smarty: #onchrání (19 %)
    značka: Smarty, klient: Smarty

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Člověk v tísni měl fiktivní pracovní inzeráty

Nezisková organizace Člověk v tísni spustila koncem loňského roku osvětovou online kampaň Světová práce, která prostřednictvím inzerátů na exotické pracovní pozice informovala veřejnost o rozvojových projektech Člověka v tísni ve světě. Kampaň připravila agentura Bistro Agency. Komunikační koncept a následná online kampaň s názvem Světová práce spočívaly ve vytvoření nabídky pracovních pozic v exotických lokalitách, předkládaných reálně se tvářící náborovou agenturou. V nabídce tak zájemci našli například marketingového manažera na Srí Lance, animátora v kempu v Nepálu, specialistu na gastromarketing na Filipínách a další. Inzeráty však byly fiktivní a všechny vypsané „pozice“ už byly dočasně vytvořenou „náborovou agenturou“ obsazeny. Veškerou nabízenou práci v lokalitách, kde Člověk v tísni působí, totiž vykonávají místní lidé. Inzeráty, které se kromě samotné microsite Světová práce objevily také na webu Jobs.cz, promovala na Facebooku sesterská agentura Bistro Social (Bistro Agency i Bistro Social patří do téže skupiny Adexpres).  

Kampaň organizace Člověk v tísni

Kampaň organizace Člověk v tísni

Dobrý nápad. Nic víc, nic míň.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Vizuálně hezký, tak snad jim to fungovalo. Většinou bývaj tahle maskovaný sdělení výkřikem do nikam, protože si to lidi nespojej se značkou.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Dobré použití médií, zacílení…
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Pravdou je, že srdceryvné fotky nikoho nezajímají a tohle je docela (v Česku aspoň určitě) novátorský projekt. Ale taky si myslím, že by se mi mělo dostat odpovědi, proč jsem zrovna já špatný kandidát. Jinak konstatuji, že tu máme vítěze týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

Formátovo zaujímavé. Až ma trochu prekvapuje, že sa na to nikto, kto zháňal skutočnú prácu, nesťažoval.
Tomáš Hrábek (Symbio)

 Hezká práce se šlechetným záměrem, zapojení Jobs.cz je moc dobrej nápad, je vidět, že je za tím kreativní myšlenka. Jen je smutný, že úspěch kampaně tkví v tom, že i k vážným věcem musíme přistupovat s „humorem“, aby byly vnímány širší veřejností.
Aneta Benešová (Nestlé)

Nápad je samozřejmě dobrej – taky není původní. Ale to by nevadilo. Co je původní, je ten twist na konci, a ten je bohužel výrazně slabší než u originálu. Takže spíš takový, jako že to se mnou nic nedělá.
Martin Svetlík (Mustard)

2. LMC vrací na scénu pana „Ju?“

Provozovatel osmi webových služeb vztahujících se k práci, firma LMC, spustil zaváděcí kampaň nového vzdělávacího portálu Seduo.cz, jehož úkolem je pomáhat lidem s osobním rozvojem. Výběrové řízení na realizaci kampaně vyhrála agentura Outbreak. Její koncept navázal na předchozí sérii kampaní pro další značky LMC  Jobs.cz a Práce za rohem, které táž agentura zrealizovala v roce 2016. „Televizní spoty pro Seduo.cz doplněné o početný balík krátkých šestivteřinových videí pro online využívají opět rejpavého pana ,Ju?‘,“ uvedl Aleš Křivánek z Outbreaku, který s tímto protagonistou vedl už čtvrtou sérii. Reklamy Seduo.cz využívají kontext divácké pohodlnosti a například radí, aby se divák nerozvíjel a pustil si raději další séroš. Outbreak s klientem záměrně zvolil období Vánoc a Nového roku, kde bylo možné využít různé kontexty. Hrdina reklam se tak radoval z ponožek, které dostal pod stromeček a bude v nich „gaučovat“ jedna báseň a podobně. Scénáře a texty jsou opět dílem Jakuba Smoljaka a Jana Macháčka. Spoty režíroval Jan Látal v produkci MasterFilm a packshot animaci připravila společnost Playou. Online část kampaně naplánovala a realizuje agentura Fragile Media.

Tenhle minimalistický koncept mě od začátku baví. Jen aby toho za chvíli nebylo už trochu moc.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Jestli už si mám navždycky spojit značku s tímhle umaštěným divnopánem, tak to funguje. Ale tím to taky končí.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Získá pozornost a je to dobrá komedie, ale je tam příliš mnoho negativity, která zabíjí produkt. Hlavní, co ve mně zůstalo, je, že všude kolem nás je spousta divných lidí, ale fakt mne to neláká jít na web a kliknout si na nějaký kurs, to je špatně.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Ten chlapík je dobrej a celý je to vtipný. Akorát bych do packshotu přidal headline „Co se trochu vzdělávat“, aby to bylo jasnější i méně chápavým jedincům.
Ondřej Souček (Luftballon)

Neznášam, keď mi niekto ukazuje moje slabosti. A nenávidím autorov týchto spotov za to, že to vedia robiť aj vtipne.
Tomáš Hrábek (Symbio)

 Jako jo, je to rychlý, je to úderný a má to koule. Dovedu si představit, že mě to retargetuje na YouTube jako bumper. Pokud by na mě ale taková reklama vyskočila bez předchozího kontextu, nebyla bych si jistá, jestli místo osobního rozvoje nepropagují gauče.
Aneta Benešová (Nestlé)

Proč bysme vymejšleli novou kampaň, když můžem použít tu starou z Jobs.cz? Ju?
Martin Svetlík (Mustard)

3. Semtex ukázal hokejové rituály

Značka energetických nápojů Semtex z portfolia Kofoly uvedla novou kampaň od agentury Zaraguza, upozorňující na partnerství značky s českou hokejovou reprezentací. Kampaň, která běží na internetu a v kinech, ukazuje rituály českých hokejistů před zápasem. Kofola plánuje uvést s tématem hokejového partnerství ještě limitovanou edici plechovek Semtexu, novou příchuť a spotřebitelské soutěže.

Solidní řemeslo, graduje to. Samotný konec ale tak nějak podivně vyšumí do prázdna, těsně před vyvrcholením to ochabne. A to by si energy drink rozhodně neměl dovolit.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Hokej, hokej, hokej, Semtex. A co.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Dobrá hudba, je tam energie, pěkně natočené, ale postrádám tam jasnou identifikaci s produktem klidně by mohlo jít o mobilního operátora, nebo jakýkoliv jiný produkt…
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Ty rituály tam naprosto nejsou prodaný. Místo toho člověk vnímá pouze sled obrázků s dynamickou hudbou. Snaha o epos prostě s velice subtilními a osobními rituály nejde dohromady.
Ondřej Souček (Luftballon)

Prepojenie s hokejom strašne slabé. Podobný klišoidný nástup si viem predstaviť obrandovaný aj autoservisom či nábytkom. Ale plusový bodík za to, že plechovka energeťáku nevsietila gól.
Tomáš Hrábek (Symbio)

 Češi, hokej a pivo, jasně, tohle svaté trio bude fungovat vždycky, ale Češi, hokej a Semtex? Je z toho patrná snaha o vyvolání emocí – zpomalené záběry, dramatické odplivnutí do rukavice, talisman a skandující davy. Gradace ke konci a pak voilá – produkt. Záměr byl asi ok, ale nějak tomu nevěřím. K tomu, abych kanál odebírala, musím počkat minutu a deset vteřin…
Aneta Benešová (Nestlé)

Docela slušná reklama na Pilsner Urquell. Jen tam dali nějaký špatný logo, nebo nevím.
Martin Svetlík (Mustard)

4. Forum 24 uvedlo antibabišovskou reklamu

Nový web Forum 24 Pavla Šafra se uvedl antibabišovskou reklamou v televizi. Na venkovních plochách zase hlásá Nebojíme se Babiše!

Andrej mě taky nebaví, nicméně tohle je až příliš okatá šafrovina. Člověk tu snadno nabude dojmu, že je mu namísto solidního média servírován jakýsi jednostranně štvavý plátek, skrze který někdo ventiluje své osobní antipatie. Tahle zoufalá rétorika ničemu nepomůže.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Proč je to celý ve tmě? Aby to bylo strašidelný? Protože je to spíš strašlivý. Na druhé straně každá protibabišovka dobrá.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Osobní pomsta Babišovi? Ale proč bych to měl číst? Brrr!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Cítím, že „Nenechte se krmit“ je hodně blízko „Nikdo nám nediktuje, o čem máme psát“. Forum24 je ale přitom na jiný straně řeky než Parlamentní listy. Myslím, že v naší mediální kotlině je chaos.
Ondřej Souček (Luftballon)

Pri hodnotení tohto spotu je ťažké byť politicky nezaťažený. Alebo nemyslieť na to, čo za plátok to asi pod Šafrom môže byť. Alebo ignorovať to, že ide o agitku postavenú na jednej jedinej téme. Nemám rád agitky a nemám rád lacné shity, čo idú primitívne po prvej signálnej.
Tomáš Hrábek (Symbio)

 Vtipný a nápaditý, nakousne to problém, ale pořád neuráží! Onen místní pekař a uzenář zřejmě radost mít nebude, ale cílovka budiž touto reklamou oslovena. Škoda té poslední věty.
Aneta Benešová (Nestlé)

Jestli tohle je to nejlepší, na co se zmůže názorová opozice Andreje Babiše, tak nám vládne naprosto zaslouženě.
Martin Svetlík (Mustard)

5. Smarty? On nebaví, on chrání

Značka nápojů Smarty, kterou vlastní a také osobně propaguje bývalý hokejový brankář Dominik Hašek, uvádí novou edici Smarty myslivecký a rybářský. Ta je rozlišená barevně a chutí – modrá etiketa značí citrónovou příchuť, zelená jablečnou. Prodává se v půllitrových pet lahvích, předchozí nápoje Smarty se distribuují ve čtvrtlitrových plechovkách. „Stáčíme ho na Moravě, z pramenité vody na úpatí Nízkého Jeseníku. Obsahuje chmelové aroma, je bez konzervantů,“ přiblížil novinku Hašek. Nápoje v nové edici také mění ústřední hashtag kampaně. Z původního #onbaví se přeměnil na #onchrání. Symbolizovat to má Haškův nový projekt, ve kterém z každého prodaného nápoje půjde 1 Kč na akce spojené s ochranou přírody. Podporovaných projektů má časem přibývat. Cílová skupina tyto ambice odráží. „Nápoj není určen pouze pro rybáře, myslivce a jim blízké včelaře, avšak pro všechny, kdo milují přírodu,“ vysvětluje v promo videu Hašek.

Nikdy nepouštějte vrcholové sportovce do byznysu! Tuhle zlatou bránu neodemkne ani Dominátor.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Kdybych já chytal v Naganu, jen těžko by to dopadlo hůř, než když Hašek píše reklamu.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Hranice mezi šílenstvím a genialitou je velmi tenká, je zábavné sledovat materiál, který je přesně na té hraně. Ať už je váš názor na to jakýkkoli, jsem si jistý, že to lidi bude bavit sledovat a sdílet, takže to funguje. A když si představím, s jak malým rozpočtem to vzniklo! Super.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Co kdybychom už do Smartyho přestali kopat? Mně je to vlastně sympatický. Navrhuju založit Smartyho církev, jejíž členové budou vyznávat smartysmus. Hašek bude jejím apoštolem a bude nám kázat Smartyho evangelium. Já si nedělám srandu.
Ondřej Souček (Luftballon)

Cením Haška za to, že sa po konci kariéry rozhodol odvážne prekročiť svoj tieň. Cením ho aj za to, že si nenechal poradiť od skúsenejších a celý produkt nezaložil na sebe a svojej minulosti, ale na niečom úplne novom. To chce fakt odvahu. Ale u odvahy to plus-mínus končí. Ako veľmi je to už humor na úkor hendikepovaných? Koľko hypoték je v tom utopených? A kto, preboha, drží v ruke ten mobil? #stopdominatorshaming
Tomáš Hrábek (Symbio)

 Tohle dokoukají jen ti největší fajnšmekři, ale vyplatí se! Na konci naprosto skvělý desetivteřinový záběr na liščí rodinu a pořadače Ikea. #onbavi Jen by mě fakt zajímalo, jestli je to záměr, nebo fakt těžká recese.
Aneta Benešová (Nestlé)

Podle mě je to celý hrozně sofistikovanej způsob, jak nastavit krutě satirický zrcadlo celýmu domácímu trhu.
Martin Svetlík (Mustard)