Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Co je v digitálu „new normal“

Výkonná ředitelka agentury Nydrle Pavla Dúbravská navštívila tradiční digitální konferenci v Berlíně.

Peter Hinssen

Peter Hinssen

Německá komunikační agentura SinnerSchrader si k 10 letům své existence nadělila digitální konferenci. Psal se rok 2006 a asi ani oni sami netušili, jak se tato myšlenka vyvine. Původně se konference konala v Hamburku, ale díky rostoucímu zájmu nejen ze strany digitálu chtivých Němců se v roce 2010 přesunula do Berlína. Minulý týden se Next v německé metropoli uskutečnil již podeváté.

Next je místo, kde se potkávají vývojáři, ajťáci, vynálezci, výzkumníci, start-upisté, markeťáci a taky trochu lidé z komunikačních agentur. Ti ale určitě netvoří většinu. Next tedy nelze úplně považovat za reklamní konferenci. Vše se točí okolo digitálního byznysu: od využití dronů v běžném životě, přes aplikaci service designu na zlepšení zákaznické spokojenosti, až k práci s daty a jejich řízení. Velký důraz se klade na téma, jak vést firmu a lidi v digitálním světě, kde jedinou jistotou je, že zítra to bude zase jiné, nové. Konference vlastně není vůbec o reklamě a přitom je možná mnohem víc obohacující, než nejeden reklamní festival. Žádné honění bodů v reklamním žebříčku, žádné vizuály, co nikdo nikdy neviděl.

Letos měla konference podtitul This is the new normal. A své motto naplnila. Konečně už nikdo neříkal, co přijde a co nás nemine. Všichni už se smířili s tím, že digitál je normální součástí našich životů a není to ani dobře, ani zle. Prostě to tak je. Dvoudenní program vykryl 4 sály, kde souběžně probíhaly přednášky, malé workshopy i nonstop pitching start-upů před investory. Mimochodem zaměření na start-upy a podnikatelského ducha se neslo celou konferencí. Ano, Německo je jedna z mála zemí, která si uvědomuje důležitost a význam středních a malých firem a podle toho se i chová.

Asi největší osobností konference pro mě byl Peter Hinssen. Nebylo to nikde napsáno, ale jeho kniha New Normal byla patrně inspirací pro celé téma letošní Next. Naprosto brilantně vystihl to, co trápí většinu firem. Dnes se nikdo neobejde bez technologií a práce s daty. Tak proč je potom tak těžké změnit velké dinosauří společnosti a proč jsou lidé z IT většinou považováni za outsidery? Klíč je v metodě řízení firmy a způsobech, jak společnost transformovat. Svou tezi, že dobrý lídr je i dobrý follower (následovník), ilustroval Hinssen netradiční paralelou vůdcovství a jazzových muzikantů, kteří byli zapojeni do jeho přednášky. Tato prezentace nakonec skončila jamem celého sálu. A pak, že jsou Němci studení. Jeho přednáška se dá s přehledem srovnat americkými Ted Talks.

Za pozornost stály také Berlínské Geekettes, ženská komunita nabízející pomoc začínajícím i již zavedeným technologickým inovátorkám. Možná už jste o nich slyšeli. Němci vše hodně propojují s politikou a s univerzitami, což může, ale také nemusí být fajn. Tady to bylo spíše ku prospěchu. Je skvělé vidět, co smysluplného a inovativního se na vysokých školách děje.

Snad jediné, co by se dalo na Next Berlin zlepšit, je rozdělení do tematických bloků. Lépe by se pak orientovalo v bohatém programu. Německou organizaci ale jinak netřeba chválit. Ordnung muss sein. Next zkrátka stojí za návštěvu, do Berlína je to od nás jen kousek.