Kdo jste přihlášeni k našemu newsletteru a zadali jste úplné údaje, můžete se už tento týden těšit na čtvrté číslo tištěného čtvrtletníku Médiáře. Přináší to nejlepší z našeho webu za uplynulý čtvrtrok, ale třeba také původní report z akce Snapujem! Podívejte se na obsah a na titulní stranu.

ČT Primě: nezatahujte nás do svého krizového PR

Televize veřejné služby se ohradila proti účelové argumentaci komerční stanice.

Přímo ve vlastním večerním zpravodajství se televize Prima rozhodla bránit proti textům webu Hlídací pes, že vedení televize tlačilo loni v říjnu na podobu zpravodajství o uprchlické krizi. Ve středu 1. června vysílala hned dva příspěvky, jimiž se snaží vyvrátit, že zmíněné zpravodajské téma dostalo šéfy televize předem danou linii. V jednom z příspěvků si přitom Prima pomohla i tvrzením, že je důvěryhodnější než veřejnoprávní Česká televize. Ta to teď kritizuje. „Není možné, aby televize Prima v rámci své krizové komunikace používala nedůvěryhodná data a poškozovala tak dobré jméno České televize a jejího zpravodajství,“ prohlásila Alžběta Plívová, mluvčí ČT, respektive jejího generálního ředitele Petra Dvořáka.

„K tématu migrační krize přistupujeme nanejvýš zodpovědně. To ostatně prokázal i nedávný průzkum agentury Phoenix Research, kde diváci vyslovili největší důvěru právě televizi Prima. Zatímco veřejnoprávní televize skončila až na třetím místě,“ uvedl jeden ze středečních příspěvků moderátor Roman Šebrle. Tvrzení vycházelo z průzkumu pražské agentury Phoenix research on-line (firmu, zapsanou do obchodního rejstříku letos v březnu, vlastní Jan Kubáček). Prima v reportáži neuvedla, jak a kdy byl výzkum proveden ani na jakém vzorku, či zda byl vzorek reprezentativní.

Závěry agentury Phoenix ve zpravodajství Primy. Repro: iprima.cz

Závěry agentury Phoenix ve zpravodajství Primy. Repro: iprima.cz

ČT Kubáčkův Phoenix i jeho závěry zpochybňuje. „Česká televize upozorňuje na rozdíl mezi výsledky agentury Phoenix a výsledky renomovaných výzkumných společností, které se řídí vysokými standardy analytické práce a jsou členy sdružení SIMAR [oborové sdružení výzkumných agentur – pozn. red.], jež zajišťuje kvalitní sběr dat a garantuje důvěryhodnost výzkumných dat. Agentura Phoenix členem sdružení není a její výzkumy jsou dlouhodobě odborně zpochybňovány,“ tvrdí Plívová. Sama odkazuje na průběžné výsledky hodnocení plnění veřejné služby a také na výzkum agentury TNS Aisa z loňského podzimu. Podle něj je naopak nejdůvěryhodnějším zpravodajstvím to od ČT a nejmíň důvěryhodným to Primy (otázka se ale týkala celkové důvěryhodnosti, nemířila přímo na zprávy o uprchlících).

O co v kauze jde

Web Hlídací pes v čele s bývalým šéfredaktorem Ekonomu Robertem Břešťanem přinesl v úterý nahrávku z porady redakce zpravodajství ze září 2015. Na základě záznamu, o němž se veřejně neví, kdo a proč ho před několika měsíci natočil, a také na základě anonymních citací některých reportérů Primy, kteří se údajně schůzky účastnili, Břešťan napsal, že „vedení televize Prima spolu s vedením redakce zpravodajství dlouhodobě prosazují, aby byla uprchlická tématika prezentována především jako hrozba, problém a krize. A v tomto duchu mají redaktoři připravovat zpravodajské příspěvky“ (vedením televize je míněn zástupce polovičního vlastníka Primy, švédské skupiny MTG Luboš Jetmar, vedením zpravodajství pak ředitelka redakce Jitka Obzinová, oba na nahrávce promlouvají). Jak dnes Robert Břešťan zopakoval pro Svobodnou Evropu, před zářijovou redakční schůzkou bylo zpravodajství Primy vcelku vyvážené, po ní se ale znatelně změnilo.

Prima se pro web Hlídací pes k textu nejdřív nevyjádřila, ani přes opakované urgence. Když kauza začala v průběhu týdne silně rezonovat v ostatních médiích včetně sociálních sítí, vydala v úterý 31. května následující prohlášení: „Zpravodajství televize Prima pracuje s redakčním přístupem založeným na nezávislém popisu událostí. Dne 7. září 2015 se jednalo o redakční poradu, jejímž cílem bylo nastavit pro diváka srozumitelný a konzistentní redakční přístup k tematice probíhající uprchlické otázky. Na této poradě zazněly v rámci standardní diskuze různé názory. Luboš Jetmar, člen představenstva FTV Prima, byl pozvaný ředitelkou zpravodajství Jitkou Obzinovou pouze jako člověk s osobní zkušeností z několikaletého života v arabském světě. Po této poradě zpravodajství televize Prima pokračovalo v každodenní redakční práci, kdy jedním z témat byla i takzvaná uprchlická otázka. Jeho vyváženost potvrdila i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání svou analýzou monitoringu zveřejněnou dne 15. prosince 2015 a následně i svým rozhodnutím o reportáži týkající se iráckých uprchlíků ze dne 19. dubna 2016. Zpravodajství televize Prima bude i nadále informovat nezávisle o uprchlické krizi i jiných zásadních problémech naší společnosti.“

Daniel Köppl z Empresa Media, jak ho představila televize Prima

Daniel Köppl z Empresa Media, jak ho představila televize Prima

To, že silnou kritiku šířící se z webu považuje televize za problém – minimálně v rovině své reputace -, naznačuje skutečnost, že kauzu zmiňuje přímo ve svém vysílání (Hlídacího psa přitom necituje, říká místo toho vágně „podle médií“). „Žádné nabádání ke lhaní, žádné nabádání k negativnímu postoji k uprchlíkům, žádné příkazy ohýbat pravdu,“ uvádí v první ze dvou zmíněných středečních reportáží Karel RychlýPatrik Kaizr. Také oni citují z tajné nahrávky, ale vyvozují z toho opak. „Nikdo z kritiků zatím nepředložil jediný důkaz o lhaní v našich reportážích,“ říkají. Podepírají to výpověďmi publicisty Ondřeje Neffa, médiologa Jana Jiráka a ředitele vydavatelství Empresa Media Daniela Köppla.