Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Dědictví „letního krále“ Economie: nevíme, co bude na konci, ale víme, že jsme na cestě

S jinými médii nemluvil, jen „svému“ webu iHNed.cz poskytl necelé tři týdny po nástupu do funkce několik vět, které zapadly. Ani ne pětiminutové videointerview je kromě červencového speciálu Hospodářských novin zřejmě jediným veřejným vyjádřením, které André Warnecke, od června do srpna generální ředitel vydavatelství Economia finančníka Zdeňka Bakaly, dal k českému mediálnímu trhu a fungování Economie konkrétně.

Červnový rozhovor žádnou velkou pozornost nevzbudil (na YouTube má po třech měsících od zveřejnění necelých dvě stě přehrání), a není divu. „Economie funguje na mediálním trhu, který se nachází ve fázi přerodu. Jsme na cestě z éry tištěných médií do éry kombinace tištěných a digitálních médií. Nevíme, jak to bude na konci vypadat, ale víme, že jsme na cestě,“ předeslal v něm Warnecke vágně.

Tuto „vizi“ při jeho odchodu od dva měsíce později připomněl šéfredaktor MF Dnes Robert Čásenský na Twitteru.

Kromě ní zaznělo několik dalších, ještě vágnějších vyjádření. Třeba že díky akvizici Centra „máme příležitost rychle získat širší publikum na digitálním trhu“ či že Warnecke sice čekal nástup mobilů, ale tak rychlým rozvojem v této oblasti je „totálně ohromen“. Rozhovor završilo prohlášení: „Mám také úžasnou šanci zajít na konci pracovního dne do redakce a zeptat se, co je titulní zprávou dneška a co se bude dít zítra. To je vždycky fantastický okamžik, který zakončuje pracovní den.“

V červenci, o tři týdny později, v pečlivěji připraveném interview pro zmíněnou přílohu Hospodářek, přidal tehdejší šéf vydavatelství jen jednu konkrétnější úvahu, totiž že dávat část článků zdarma a další zpoplatnit „by mohl být vhodný model“ pro portál iHNed.cz. Přesnější nebyl.

Bakalova Economia letos potřebuje co nejrychleji vyřešit dva problémy naráz, totiž zvládnout přerod ve firmu, která efektivně produkuje tištěná i online média, a zároveň integrovat internetovou firmu Centrum Holdings, kterou Bakala nedávno koupil. Přitom je třeba, aby hlavní postavy vymyslely jasnou strategii a důsledně a svižně ji prosadily. Tříměsíční působení André Warneckeho, tohoto „letního krále“ Economie, se ale rozmělnilo v pozičních bitvách uvnitř firmy, až skončilo po sporu s majitelem o výběr muže číslo dvě ve firmě, tedy ředitele pro obsah.

Economia tím promarnila právě to období, kdy mohla kýženou novou strategii (které tituly nechat na papíře, které už ne, jak mají vedle sebe fungovat iHNed.cz a Aktuálně.cz, co s výsadním postavením redakce Respektu v rámci podniku, zda online obsah zpoplatnit, jak využít dvě miliony e-mailových schránek na Centrum.cz) nastavit a začít zavádět, aby byla na začátku podzimu schopna konkurovat lépe než dosud.

Pro srovnání: nejbližší konkurent Economie, Savovova Mladá fronta stačila za poslední čtvrtrok vzkřísit podnikatelský časopis Profit, relaunchovat měsíčník Strategie, zapojit se do společného prodeje online reklamy několika vydavatelství, kde weby Centra jsou a weby Economie ne, a zprovoznit nové studio své televize Metropol.

Economia se stihla přestěhovat do nového newsroomu za 100 milionů Kč a změnit logo. Novou strategii přitom hodlá uvést „ještě letos na podzim“.

Bývalý generální ředitel Economie obecně ke směřování firmy

Bývalý generální ředitel Economie obecně ke směřování firmy

Bývalý generální ředitel Economie ke svému působení v čele podniku

Bývalý generální ředitel Economie ke svému působení v čele podniku

Bývalý generální ředitel Economie k okolnostem provozu

Bývalý generální ředitel Economie k okolnostem běžného provozu