Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Dejte mi jeden benchmark na českém Facebooku

Zamyslel jsem se koncem roku, jestli jsme tu už v celosvětové největší sociální síti nabídli klientům aplikaci, kterou stojí za to používat, se kterou se dá hrát.

Končí rok 2010. Na Facebooku jsem třetí rok a každý den odklikávám pozvánky aplikací, zejména českých. Moc mě to neba, zejména pokud aplikace nabízíme klientům a silných zážitků se nedostává. Čekal jsem víc, když jsem se v roce 2007 dozvěděl, že se pro Facebook budou dělat aplikace (klasický problém nastaveného očekávání). I když pár z nich je povedených a to bych chtěl nějak zaznamenat.

Spousta českých zadavatelů se rozhodla využít Facebook jen k tomu, aby jakkoliv natlačila do lidí svou značku. Pořádají tam soutěže. Ty jsou legální jen, probíhají-li v aplikaci (dlouho to nikdo nekontroloval, až najednou zakázali soutěž Datartu). Taková aplikace nutí lidi, aby strávili chvilku času v prostředí s předdefinovanými aktivitami, takže by měla vypadat zajímavě a měla by být hratelná. Hratelnost znamená, že přijdu a hned vím, co mám dělat, dělám to, aniž by mě mechanismus hry nutil dělat něco, co dělat nechci.

Hratelných Facebook aplikací je v Česku málo. Svědčí to o nepromyšleném, spíš technicky pojatém vstupu mnoha zadavatelů na novou platformu a je to stejné jako s Facebook stránkami. Značka nebo společnost si založí stránku a začne tam lifrovat firemní obsah, aniž někoho zajímá. Při tvorbě stránek nevyužívá témata, protože je neumí prostřednictvím kopíků a editorů dostat ať už z lidí, nebo z internetu. Pokud někdo napíše nežádoucí příspěvek, smaže ho. Je v nesprávný čas na nesprávném místě. Využívat Facebook jako přívažek bez zamyšlení, proč tam chceme být, co to přinese apod. je škoda. Takových firemních počinů je na českém Facebooku naprostá většina. Nikomu nevadí, ani není proč. Maximálně, pokud nevychytají moderaci Zdi a něco smažou, se jim nějaký bloger se screenshotem smazané hlášky vysměje.

Zatímco facebooková stránka se dá číst, případně nečíst, aplikaci si chcete zahrát, použít. Odbouchnete, že souhlasíte s tím, aby využívala osobní data, a jste vrženi do prostředí, které často nedává smysl, abyste dělali nepochopitelné kroky. Tak to vnímám já, generační bariéru klidně přiznám. Nic, musíme tomuto médiu nechat nějaký čas, než se vycuká. Mezitím bych chtěl říci, co použitelného jsem na českém Facebooku viděl já.

První tři aplikace mají společné jedno: nedají se snadno vyhledat interním vyhledáváním Facebooku. Mají vlastní URL, ale nějakým způsobem je Facebook není schopen dohledat. Mně to teď zabralo více než půl hodiny projíždění profilů přátel. Je to divné a možná by stálo za to udělat vždy dohledatelnou aplikaci, nejlépe prostřednictvím stejnojmenné stránky.

Takže, z toho kvanta, co mi prošlo v tomto roce Facebookem, stály za to tyto aplikace:

  • Všechny jsme modelky
    Vývojářům se snad jako prvním v ČR povedlo vkládání fotky uživatele tak, aby to zvládl i začínající uživatel, a to s více než použitelným výstupem. Podobných aplikací jsem viděl desítky, a vkládání vlastní fotky je vždy problematické vzhledem k tomu, že jde o cizorodý materiál, a tahle to zvládla výborně. Minimální snaha, maximální styl.
  • Poděbradka Facetree
    Skvělá, jednoduchá aplikace na principu The Million Dolar Homepage. Krásný zooming a sounáležitost, jednoduchost – takhle to má vypadat. (Poněkud nelogicky umístěné na adrese apps.facebook.com/cider-soutez – a když si vyhledáte Poděbradka Cider Facebookem, aplikaci to nenajde. Chtělo by to dotáhnout.)
  • Postav největší LEGO® DUPLO® věž
    Nejjednodušší a nejrychlejší aplikace. Myšlenka je možná až příliš jednoduchá, jenže o tom to je. Každý den, kdy vstoupíte do aplikace, získáte kostičky na stavbu své věže. Věž se staví sama. Můžete jednorázově získat větší počet kostiček, když stránku olajkujete, nasdílíte přátelům apod., ale gros je v tom přijít každý den na chvilku na stránku, zkontrolovat, kdo z vašich přátel už začal hrát, a zase odejít. Nové kostičky získáváte každý den.

a číslo jedna:

  • Dopis Ježíškovi
    Napíšete si seznam věcí, které opravdu chcete, a také seznam věcí, které nechcete dostat. Aplikace je snadno ovladatelná, stačí napsat pár písmen a vytahá z internetu odpovídající zboží (tedy pokud ho najde). Kliknutím si je přidáte do seznamu, který pak nasdílíte ostatním. Hezká příležitost si uvědomit, že mi vlastně nic extra neschází a ten seznam můžu rovnou smáznout, leda že by se mí přátelé složili na jednu věc z něj. Tahle funkčnost tam zatím chybí.

Je to málo, je to moc? Kdo mi ukáže další českou aplikaci, kterou stojí za to používat, se kterou se dá hrát? Něco dalšího, co stojí za to nabídnout klientovi jako benchmark, náš český? Kdy někdo konečně udělá český Whopper Sacrifice?