Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Denně vidíme 37 reklam, nejvíc v televizi

Mezi 41 státy světa je Česko z hlediska denního zásahu reklamou na 34. příčce.

Co do vystavení reklamě jsou Češi pod celosvětovým průměrem. Průměrný obyvatel planety byl v roce 2015 denně vystaven téměř 84 reklamám, dospělý Čech jen 37 reklamám denně. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu mediální agentury ZenithOptimedia, který proběhl celkem v 41 zemích. Agentura sledovala ve vybraných zemích tři základní hodnoty, ze kterých pak došla k číslům, kolika reklamám denně je obyvatel daného státu vystaven. Šlo o objem výdajů na reklamu, cenu za 1.000 zobrazení a počet dospělých obyvatel země. Česko se ve výsledném žebříčku těchto zemí umístilo na 34. příčce. 

„Nejvíc jsou reklamám vystaveni obyvatelé Singapuru, a to v průměru 363 za den, následovaní Američany s 267 reklamami za den a obyvateli Velké Británie, kteří jsou v průměru vystaveni 231 reklamám denně. Naopak nejméně se s reklamou setkávají obyvatelé Mexika s 19 reklamami denně, Ukrajiny se 14 a Indie s osmi reklamami denně,“ říká generální ředitel ZenithOptimedia Prague Tomáš Varga.

Ve světě dominuje internet, u nás televize

Z 84 reklam, jimž je denně vystaven průměrný člověk ze sledovaných zemí, tvořily 33 internetové reklamy. V třiadvaceti případech šlo o reklamy televizní, třináct reklam bylo rozhlasových, devět venkovních, čtyři novinové a dvě v časopisech.

V Česku naproti tomu dominuje stále reklama v televizi, která má u Čechů největší podíl (15,7 reklamy za den). Internet následuje na druhém místě (13,1 reklamy za den). Dále se pak v žebříčku objevuje rozhlas (4,4 reklamy za den), časopisy (2,4 reklamy za den) a noviny (jedna reklama za den).

Denní počet reklam podle druhu médií, data za Česko neobsahují outdoorovou reklamu. Zdroj: ZenithOptimedia

Denní počet reklam podle druhu médií, data za Česko neobsahují outdoorovou reklamu. Zdroj: ZenithOptimedia

„V Česku stále vítězí zásah televizní reklamy nad internetovou, v blízké budoucnosti ale očekáváme další nárůst reklamních sdělení a posílení pozice digitálních médií,“ dodává k tomu Varga.

Pořadí sledovaných zemí podle vystavení dospělého obyvatele reklamám za den

Pořadí Země Reklama den / dospělý
1. Singapur 363
2. USA 266,6
3. Velká Británie 231,3
4. Norsko 192
5. Bulharsko 164,8
6.  Slovinsko 150,9
7. Francie 150,9
8. Japonsko 132,4
9. Německo 131,3
10. Dánsko 109,6
11. Švédsko 106,2
12. Španělsko 102,9
13. Itálie 97,5
14. Tchaj-wan 95,2
15. Irsko 94,4
16. Rusko 85,3
17. Čína 84,7
18. Nový Zéland 78,6
19. Rakousko 72,4
20. Finsko 71,5
21. Chorvatsko 71,1
22. Švýcarsko 70,9
23. Polsko 69,7
24. Turecko 62,4
25. Jihoafrická republika 62,2
26. Kanada 58,8
27. Kazachstán 57,6
28. Malajsie 51,9
29. Indonésie 51
30. Portugalsko 49,3
31. Slovensko 44,9
32. Řecko 39,3
33. Hong Kong 37,8
34. Česká republika 36,5
35. Nizozemsko 35,9
36. Srbsko 34,4
37. Maďarsko 32,3
38. Litva 28
39. Mexiko 18,6
40. Ukrajina 14
41. Indie 7,7

Zdroj: ZenithOptimedia