Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Digitalizaci svého vysílání ČT završí 30. 11. 2011

Televize chce dřívějším vypnutím ušetřit, aby neplatila za digitální i analogový signál.

Česká televize vypne všechny zbývající analogové vysílače do letošního 30. listopadu. Od té doby budou moci diváci přijímající její vysílání přes pozemní vysílače sledovat ČT pouze digitálně.

Televizním radním to dnes řekl přechodný ředitel ČT Vladimír Karmazín, který po rezignaci Jiřího Janečka instituci od 1. září řídí. ČT tak nevyužije výjimku, která jí umožňuje vyslat analogově do poloviny roku 2012, uvedl.

Původně měla Česká televize skončit analogové vysílání na Jesenicku a Zlínsku až v polovině příštího roku, v ostatních oblastech právě do letošního listopadu.

Času na přípravu byl dostatek

V celé republice během následujícího čtvrt roku veřejnoprávní televize ukončí provoz posledních 128 analogových vysílačů, z toho 9 velkých. Jejich vypínání je rozděleno do tří vln – 30. září, 31. října a 30. listopadu.

Podle zákona „jízdního řádu“ české televizní digitalizace musí před vypnutím běžet digitální vysílání minimálně čtvrt roku vedle analogového.

„V územní oblasti Jeseník dosáhne souběh analog-digitál v době vypnutí 31. října již 13 měsíců, v územní oblasti Zlín při vypnutí 30. listopadu dokonce 15 měsíců. Diváci z obou regionů tedy měli dostatek času, aby si zajistili digitální příjem,“ uvedl Štěpán Janda z tiskového odboru ČT.

„Jak ukazují zkušenosti z dříve vypínaných oblastí, poslední opozdilci přecházejí na digitální příjem až se skutečným vypnutím analogových vysílačů,“ doplnil.

Peněz z reklamy znatelně ubyde

Přechod z analogového na digitální vysílání, při němž musí po přechodnou dobu zároveň platit šíření obou typů signálu, ČT financuje z výnosů reklamy. Ty se jí ale v budoucnu zřejmě sníží, protože brzy začne platit novela o omezení reklamy v ČT na kanály ČT2 a ČT4 – včera sněmovnou prošla senátní verze a k podpisu ji dostal prezident. Reklama by měla od roku 2012 zmizet z kanálu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24.

„Vzhledem k tomu, že vysílání reklamy bude nadále možné jen na programových okruzích ČT2 a ČT4, čímž výnosy oproti současnosti výrazně poklesnou a současně již nemohou být použity pro potřeby dalšího rozvoje multiplexu veřejné služby, musí Česká televize hledat úspory, aby dostála daným povinnostem,“ komentoval rozhodnutí Janda.

ČT má totiž z výnosů z vysílání reklamy podporovat Státní fond kultury, financovat výrobu sportovních pořadů a podporovat tím český sport, navíc ještě do června 2012 financovat státem řízené aktivity směřující k dokončení televizní digitalizace – konkrétně 7,5 milionu Kč odvést na účet Českého telekomunikačního úřadu a dalších 18 milionů Kč odvést ve prospěch státní informační kampaně k digitalizaci.

Dva nové kanály

Proces digitalizace se týká i dalších televizních stanic, začal v roce 2000.

Divákům umožnil mimo jiné sledování většího množství televizních stanic. Konkrétně Česká televize spustila vedle ČT1 a ČT2 digitální zpravodajskou ČT24 (květen 2005) a sportovní ČT4 (únor 2006).

Dokončen by měl být podle plánu příští rok, kdy bude moci pozemní digitální televizní a rozhlasové vysílání využívat až 99,6 % populace.