S blížícím se koncem roku přichází nejen doba bilancování, ale také čas příprav a předsevzetí na ten nadcházející. Možná byste se divili, na jakých základech někteří v odvětví marketingu stavějí svá předsevzetí, rozpočty či byznysplány a s jakými bájnými představami anticipují vývoj pro příští rok.
Být šik a trendy!
Kouzlo módních trendů předních světových značek nespočívá v dokonalé kráse, koncepci a ušití modelů, to jsou až sekundární záležitosti. Mistrovství světové módy je především o zářivé prezentaci o tom, kdo modely tvoří a jak velká část influencerů bude tvrdit, že příští rok je rokem tvídového saka či dlouhých sukní. Dnes už nenajdete módní časopis, kde by chyběla rubrika in & out či přímo blog, který ukazuje módní peklo.
Náš marketingový rybník není (bohudík) zaplaven tolika časopisy, zato je (bohužel) čím dál tím více zaplavován touhou na každé konferenci přinést aktuální či budoucí trend, snahou ukázat, co by mělo být už dávno out a co je prostě in. Organizátoři některých takových akcí tu jdou tak daleko, že celou konferenci postaví pouze na trendu, který „prostě převálcuje trh“. Vzpomínám na jednu konferenci v roce 2007, jež v zásadě hlásala, že rok 2008 bude rokem mobilního marketingu, který by měl dokonce získat 5 % marketingových rozpočtů a letos jsme měli přes 15 % všech našich nákupů provádět telefonem. A když mluvíme o reklamě, ta televizní je u nás mrtvá už od dob vzniku prvního banneru!
Věřím, že vám to zní povědomě. Nechci být škodolibý ani zbytečně skeptický k trendům, ale pokaždé, když se zamýšlíte nad novinkou, která je opěvována na konferenci, newsletteru či blogu, snažím se ji vždy zasadit do patřičného kontextu (a naší domoviny). Pokud si nebudete chránit dostatečně svůj zdravý selský rozum (a marketingový rozpočet), můžete se hravě ocitnout zavaleni třemi různými aplikacemi pro Facebook či virálním videem, které aspiruje minimálně na Zlatého Louskáčka.
Zkráceně řečeno: zůstaňte na zemi, nebojte se tvídové sako vyzkoušet, ale nikdy nezapomínejte, jak efekt využít efektivně. Ostatně, trendy sako si na sebe brát každý den nebudete, naopak si jím zlepšíte svou vizáž při speciální akci, jakou může být výročí či návštěva divadla.
Zvěstuj nám budoucnost!
S křišťálovou koulí by se mělo vždy zacházet nanejvýš obezřetně, zvláště v době, kdy ani hlavní političtí a ekonomičtí představitelé Evropské unie vlastně neví, jakým směrem se příští rok všichni vydáme.
Akcionáře a tvůrce byznys plánů takové maličkosti samozřejmě nemohou zastavit, respektive jediné, čeho se většina našich marketérů dočká, bude příprava argumentace pro nesnižování marketingových rozpočtů a zároveň boj při obhajování toho, proč nebude možné v příštím roce růst tak rychle, jak by si akcionáři přáli. Ustojí-li marketér tuto diskusi a nátlak procurementu při výběru médií a agentur, bude se muset rozhodnout, jakými prostředky nakonec své plány naplní.
Zároveň samozřejmě musí sledovat ony nové trendy a zjistit, zdali by nešlo něco z toho skutečně použít, zda skutečně nedochází k zásadním změnám v chování cílové skupiny a zda stávající prostředky a mediální kanály nelze použít o něco lépe. Opravdu překotný vývoj pak lze sledovat v našem digitálním světě, ostatně já sám pracuji ve společnosti, která tady ještě před pár lety neexistovala a v prostředí, nad kterým většina mediálních agentur ohrnovala nos.
Na druhou stranu, a právě proto, je potřeba s digitálními trendy pracovat obzvláště opatrně. Žádné jiné prostředí vám dnes nenabídne tolik slepých uliček, výstřelků a zaručených novinek jako ta naše digitální sebranka, sestávající stabilně z týchž tváří, které se předloni snažily trh edukovat v prostředí již zmíněného mobilního marketingu a dnes jsou guruové přes sociální média či poradci „jak úspěšně prodat start-up bez byznys modelu“ investorům v Sillicon Valley.
Takoví lidé tady budou vždy a vlastně díkybohu za všechny snílky, vizionáře a zvěstovatele budoucích poměrů. Mohou pomoci prošlapat úspěšné i neúspěšné cesty. Takové lidi potřebujete nejen v agentuře, ale také ve svém vlastním podnikání či společnosti.
A už nám konečně řekneš o těch trendech?
Nepatřím mezi vybranou sortu těch, kteří dokáží zaručeně předpovědět budoucí vývoj v digitálním marketingu s přesností desetinné čárky. Nepatřím mezi ty, kteří žijí a dýchají jen pro nově vzniklý (digitální) trend, ale nejsem ani ten, který by takové věcí jakkoli ignoroval či cílevědomě znevažoval.
S klasikem řečeno: budoucnost má kořeny v minulosti a začíná dnes. I proto se vždy pokouším stavět na tom, co (ne)fungovalo ještě včera, než se pustím do novinky, která pohne zítřkem.
Chcete-li vizi, dovolím si nechat mluvit jiné.
Prvním hlasem bude jedno moc hezké video, které vzniklo již toto léto, a které se pokouší předpovídat další vývoj pro roky 2012 až 2015.
Pokud patříte mezi vyznavače jednoduchosti a vizualizace dat, vřele doporučuji prostudovat níže přiložený popis toho, jak se budou vyvíjet investice na Západní polokouli.
A pro opravdu otrlé a líné experty, kteří si libují v automatických generátorech, jednoduchých receptech či zkratkách, doporučuji vyzkoušet jednoduchý kalkulátor mediálních investic, s kterým můžete pustit k vodě všechny starosti, kde a jak správně investovat.