České e-shopy opouštějí internetový srovnávač cen a produktů Heureka.cz. Důvodem je akvizice Heureky skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta. Akvizici povolil 16. května svým prvostupňovým rozhodnutím Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který schválil pojení firem Rockaway Capital a Heureka Shopping (rozhodnutí není dosud pravomocné).
Podle protestujících internetových obchodů už ale není objektivita Heureky věrohodná. Jeden z největších českých e-shopů Alza dokonce spustil web Bez Heureky, kde konkrétně argumentuje, proč je podle něj akvizice sporná: „Heureka vyžaduje data o všech vašich objednávkách. V opačném případě se stáváte jako e-shop na Heurece nedůvěryhodným. Tato citlivá data může skupina Rockaway použít v konkurenčním boji. Vyhledávání už neposkytuje běžným zákazníkům tak kvalitní informace, na které byli zvyklí. První pozice jsou placené – vyhrává ten, kdo dá nejvíc. E-shopy ze skupiny Rockaway (Mall.cz, CZC.cz, Parfemy.cz, Krasa.cz, Prozdravi.cz, Sperky.cz, Hodinky.cz, Kolonial.cz, Proděti.cz a další) mohou být Heurekou zvýhodňovány,“ uvádí Alza. Současně vyzývá další e-shopy, aby se k její iniciativě připojily.
Jako první vyslyšel tuto výzvu český e-shop s chovatelskými potřebami SpokojenyPes.cz. „Pro získání certifikátu Ověřeno zákazníky, který mimo jiné spolurozhoduje o pořadí nabídky eshopu, je povinné zasílat Heurece data o veškerých objednávkách. To znamená nejen o objednávkách, které jsme díky Heuréce získali, ale o všech našich objednávkách získaných i z jiných zdrojů. Heureka takto disponuje velmi komplexními daty o velké části trhu. Majetkové propojení Heureky.cz s Mall.cz a po schválení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže i se skupinou Rockaway, která provozuje několik dalších e-shopů, podle nás není šťastné. Cítíme se být ohroženi a znevýhodněni před e-shopy, které jsou ovládané stejnými vlastníky jako Heureka.cz. Proto raději odcházíme,“ prohlašuje ředitelka Spokojeného psa Soňa Fialková.
Odejít z Heureky podle ní není pro e-shop jednoduché, protože srovnávač představuje významný zdroj objednávek. „Aktuálně přesahuje výkon všech ostatních srovnávačů, kde exportujeme data. I tak jsme se rozhodli odejít a dát tak Heurece i trhu signál, že nejsme ochotni tolerovat to, co nepovažujeme za fairplay. Oceňujeme iniciativu Bezheureky.cz a přidáváme se k ní,“ říká Fialková.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uvedl, že se zabýval dopady spojení, přičemž v průběhu správního řízení skutečně zjistil, že Heureka Shopping v rámci svých služeb sbírá o e-shopech řadu informací, z nichž některé jsou obchodně citlivé. Některé ze služeb, poskytovaných Heurekou, jsou navíc důležité nejen pro spotřebitele, ale i podstatné pro provozovatele e-shopů. „Bylo proto nezbytné, aby i po uskutečnění spojení byla zachována možnost využívání těchto služeb alespoň na dosavadní úrovni. V této souvislosti úřad obdržel řadu námitek vyjadřujících obavy z narušení hospodářské soutěže. V zájmu odstranění těchto obav navrhl účastník v první fázi správního řízení závazky, které úřad akceptoval jako dostatečné k zachování účinné soutěže na trhu,“ uvedla instituce ve své tiskové zprávě.
Závazky pro Rockaway a Heureku
- na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e-shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
- srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby Ověřeno zákazníky poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
- srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby Ověřeno zákazníky, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
- srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
- obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
- v placené sekci Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody bude rozšířen počet nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
- po zvýšení počtu pozic ve službě Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic.
Zdroj: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Skupina Rockaway je v Česku činná v oblastech e‑commerce, vývoje a provozování online služeb a zákaznických systémů pro eshopy, provozování sociálních sítí, vývoje a prodeje softwaru, aplikací a her pro počítače a mobilní zařízení, distribuce předplacených karet a poskytování souvisejících mobilních aplikací, internetového prodeje jízdenek, online srovnávání, zprostředkování a prodeje finančních a pojišťovacích produktů, provozování online služeb cestovní agentury a prodeje zájezdů a poskytování logistických služeb.
Heureka Shopping provozuje cenové srovnávače zaměřené na vyhledávání, porovnání a zprostředkování nákupu spotřebního zboží na internetu, zejména srovnávač www.heureka.cz.