Česká televize začíná dnes vysílat lokální program z nového regionálního studia v Českých Budějovicích. Minulý týden startovalo nové studio v Hradci Králové. Oba regiony tak mohou víc vstupovat do proudu ČT24 i produkovat vlastní Týden v regionech. Vedoucím redaktorem „regionu Jihozápad“ je Aleš Hazuka, „regionu Severovýchod“ pak Michal Klokočník. Dlouho už ČT vysílá lokálně z Brna, Ostravy a Prahy.

Emco opouští palmový olej, XXX Lutz v Praze sílí

Palmový olej mizí z potravin, je škodlivý pro zdraví? „XXX Lutz tatatata“ má v Čechách plány na rozšíření, Auto Palace prodává auta online a Pařížská může mít alternativu.

Hodnocení jako v Reklamní katovně

Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?

  • Tomáš Krásný – 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
  • Monika Hrubalová – zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
  • Martin Boček - 23 let praxe v marketingu a  v marketingovém výzkumu trhu, pracoval ve společnostech ACNielsen, Unilever, Citibank, IPSOS. Věnuje se velmi intenzivně instore problematice a v současné době vede projekt CRS za Global Marketing.
  • Václav Loubek - 15 let v reklamě, dříve šéfredaktor časopisu Sign mediální domu Economia a časopisu Signs & Promotion agentury Events & Promotion. Momentálně působí v marketingu a radí zadavatelům, jak správně pracovat s instore aplikacemi. 

Jako první tradičně aktuální spotřební koš. 

Z aktuálního spotřebního koše

Pro tento týden má Kaufland vejce za cenu 16,50 Kč.

Podívejte se další akční ceny a na kompletní spotřební koš z Albertu, Billy, Globusu, Kauflandu a Teska

Co se tento týden v retailu dělo?

Emco nahrazuje palmový olej řepkovým

Emco Mysli se vyrábí bez použití palmového oleje

Emco Mysli se vyrábí bez použití palmového oleje

K trendu posledních let – odstranění palmového oleje z výrobků, se přidává český výrobce cereálních potravin Emco. Připojuje se tak například k české firmě Mixit, která ohlásila konec používání palmového oleje na základě žádosti spotřebitelů už před dvěma měsíci. Ani v případě Emca se nejedná o náhle rozhodnutí. „Impuls k odstranění palmového oleje z výroby přišel v roce 2012, kdy bylo rozhodnuto o stavbě naší nové továrny v Hrdlech u Litoměřic. Jako jeho náhradu jsme si vybrali tuzemský za studena lisovaný řepkový olej, který má výborné nutriční vlastnosti a jeho velkým benefitem je především nízký obsah nasycených mastných kyselin. Rok jsme museli čekat na závěry testů stability a trvanlivosti a fakt, že jsme uspěli, považujeme za dobrou zprávu pro spotřebitele,“ říká Martin Jahoda, ředitel marketingu Emco. Vlnu nesouhlasu mezi spotřebiteli ohledně používání palmového oleje vyvolaly loni fotografie z hořících indonéských pralesů, odkud byli vynášeni polomrtví orangutani, kterým byl les vypálen za účelem založení palmové plantáže doslova přímo pod nohama. Po zveřejnění fotografií vypukl bojkot mnoha produktů s palmovým olejem, nejvíce medializované v tomto ohledu byly sladkosti společnosti Ferrero, zejména Nutella. Emco v současné době nahrazuje palmový olej u 3/4 svých výrobků, posledním produktem nově vyráběným bez palmového oleje je řada Mysli. Olej dosud obsahují některé sušenky (kvůli polevě), ovesná kaše Natural, některé dětské cereálie Biskiti a všechny neořechové tyčinky. Výrobky bez palmového oleje jsou označeny zeleno-žlutým nápisem. Emco si jako cíl stanovilo se do sezóny 2017/2018 zbavit veškerého palmového oleje ve svých výrobcích, na podporu kampaně vytvořilo speciální microsite www.myslinazdravi.cz, kde jsou všechny kroky společnosti popsány.

Institut pro veřejnou diskuzi pořádal ve čtvrtek 26. května seminář Jak moc škodí palmový olej?, který měl medializované téma palmového oleje zodpovědět, i v souvislosti s jeho možným škodlivým vlivem na zdraví lidí. Profesorka Jana Dostálová z Ústavu analýzy potravin a výživy VŠCHT hovořila o tom, kde dnes můžeme v potravinách palmový olej najít – jedná se hlavně o různé polevy na sušenkách, tyčinkách, mražené krémy, trvanlivé pečivo, margaríny, šlehačky a pokrmové tuky. Najdeme ho také v chipsech nebo v pokrmech z fastfoodů, které na tomto nejlevnějším rostlinném oleji na trhu dnes smaží také proto, že je teplotně stabilní. Na otázku, zda palmový olej skutečně škodí zdraví je ovšem podle Dostálové i Marie Nejedlé, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví, těžké jednoznačně odpovědět. Palmový olej se řadí mezi rostlinné tuky a obsahuje nasycené mastné kyseliny. Konzumace nasycených mastných kyselin je doporučená v denní dávce 10 %. V případě, že si spotřebu palmového oleje a tedy nasycených mastných kyselin denně nepočítáme a hranici konzumace překračujeme, může to negativně působit na hladinu cholesterolu. Pro náš organismus je ale palmový olej lepší než třeba slunečnicový, řepkový nebo sójový olej, a to v případě, kdy tyto oleje procházejí průmyslovým procesem částečného ztužování. Pak obsahují tzv. trans-mastné kyseliny, které tělu škodí (diabetes, cholesterol, nádory nebo alergie). České firmy po nátlaku veřejnosti zhruba před dvěma lety začaly právě místo rostlinných olejů s trans-mastnými kyselinami používat kombinaci s palmovým olejem, která je méně škodlivá a konzistenčně pro výrobek kvalitní. Poměr palmového oleje v potravinách dnes snadno vyčteme z obalů (a můžeme tak spočítat svou denní spotřebu), které dle legislativy mají firmy povinně uvádět na obalech.

Institut pro veřejnou diskuzi pozval osm panelistů k diskuzi o škodlivé povaze palmového oleje

Institut pro veřejnou diskuzi pozval osm panelistů k tématu o škodlivé povaze palmového oleje

Potravinový průmysl mimo jiné potřebuje palmový olej jako náhradu za ztužené tuky s trans-mastnými kyselinami, hlavně do polev, které bez něj špatně drží. Pokud by se nyní vzhledem k neekologickému pěstování palmového oleje mělo uvažovat o náhradě, Jana Dostálová navrhla kakaové máslo, ale ten je drahý a při tlaku na zvýšenou produkci je možné, že by ekologické následky byly podobné těm, které jsou spojeny se získáváním palmového oleje. Ty nastínil je Stanislav Lhota, výzkumný pracovník ZOO Ústí nad Labem, dlouhodobě působící v Indonésii. Z ekologického hlediska se v rámci katastrof spojených se získáváním palmového oleje mluví hlavně o degradaci půdy, pálení pralesů v ohromném množství (a uvolňování skleníkových plynů do atmosféry), zabíjení zvířat a ničení oceánu v okolí továren nadnárodních korporací, které v Indonésii a okolí mají tisíce plantáží. Lhota uvádí, že ve světě jsou dvě země, kde kampaň proti palmovému oleji zasáhla nejsilněji – Čechy a Indonésie. V poslední zmíněné byl tlak natolik silný, že prezident zakázal vydávání dalších licencí korporacím na zakládání palmových plantáží. „ Jedná se o úspěch, kterého by nebylo dosaženo bez tlaku veřejnosti. Právě ten je v tomto případě zcela nezbytnou složkou ekologického pokroku,“ dodává Stanislav Lhota. I v další státech Evropy proběhla osvěta této problematiky, nicméně před více lety a s menším úspěchem. Další z panelistů, Stanislav Miler, zakladatel Akademie soběstačnosti připomněl, že přesto, že ač je palmový olej démonizovaný v souvislosti s potravinami a kosmetikou, nejvíce se spotřebuje v biopalivech první generace. Evropská Unie by ho přitom podle Milera v této souvislosti dokázala snadno nahradit, například řepkovým olejem, a světová spotřeba a tedy i tlak na výrobce v Indonésii by poklesl. „Největším problémem jsou biopaliva první generace. Cesta není zakazovat biopaliva úplně, ale cestou jsou inovace výroby biopaliv. Řada producentů však nechce investovat a mnohdy jim v cestě stojí také legislativa Evropské unie,“ uvedl Jakub Kvapil, koordinátor kampaní a platforem Lestari.

Přiznám se bez mučení, že neznám veškeré detaily o zdravotních a ekologických rizicích palmového oleje. A nemám nastudováno, co tento globální bojkot udělá s ekonomikou dotčených zemí a kolik tam třeba kvůli tomu umře dětí nebo zda to vyvolá vznik nových teroristických skupin. Obávám se, že to neví ani absolutní většina těch, co považují palmový olej za ďáblovo lejno. Ale z pohledu marketingu a prodeje je to v zásadě úplně jedno – palmový olej je teď díky sociálním médiím tutové ‚no-go‘ a EMCO se chová racionálně.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Jsem ráda, že se konečně něco děje v této věci, i když si pokládám otázku zda musel přijít tlak spotřebitelů, aby se to rozhýbalo? Měli bychom si všichni uvědomit udržitelnost zdrojů na této planetě a také se začít odpovědně chovat. Každopádně, je to dobrá zpráva.
Monika Hrubalová

Palmový olej je prostě ještě levnější než levný řepkový. Zlevňuje se tím také krmivo pro psy. No když se podívám na ceny v prodejnách pro mazlíčky, tak mně občas připadá, že jsme na žebříčku vyspělosti pod nimi, tak proč na nás plýtvat lepším olejem.
Nadnárodní firmy zničily pralesy a argumentovaly tím, že vlastně daly práci místním lidem. Pravda je ale taková, že jim vzaly plodiny, které se dříve na těchto místech pěstovaly a sloužily k obživě a navíc platy, které dávají lidem pracujícím na plantážích se v přepočtu blíží pro ženy kolem 12000Kč ročně.

Martin Boček

Z palmáče se stalo téma číslo 1. A jak už to tak bývá, pravda je tam někde venku. Nicméně Emco vcelku dobře pochopilo, že se jedná o silné komunikační téma, narozdíl od jiných, kteří tvrdí, že jeho používání je odrazem specifické chuti a požadavků českého zákazníka. Osobně spíš na obalech hledám ve složení různé chemikálie, než jaký olej výrobce používá. Ostatně, na řepková pole se v Česku nadává snad ještě častěji, než na palmáč, ne?
Václav Loubek

XXX Lutz otevírá na Černém Mostě

Nová prodejna XXX Lutz se ve čtvrtek otevřela v Centru Černý Most

Nová prodejna XXX Lutz se ve čtvrtek otevřela v Centru Černý Most

Ve čtvrtek 26. května se v obchodním Centru Černý Most otevřel nový prodejní prostor rakouského nábytkářského řetězce XXX Lutz. Kromě nábytku síť nabízí i bytové doplňky, dekorace a osvětlení. Otevření prostoru XXX Lutz o velikosti 22 500 metrů čtverečních bude druhou akcí na našem území, první prodejna se otevřela už v roce 2011 v pražských Stodůlkách. Kromě XXX Lutz patří pod skupinu i značka Möbelix (9 prodejen v Čechách) a BauMax (převzetí zatím jen v Maďarsku). Na Černém Mostě se jedna z největších prodejen nábytku u nás otevře hned vedle segmentačně stejně zaměřených obchodů Ikea a naproti Scontu. Generální ředitel XXX Lutz pro Česko Walter Müller pro HN uvedl, že se chystá do konce roku otevření dalších dvou prodejen, pravděpodobně na území Prahy a Brna. Dalšími ambicemi sítě je prý být důležitým hráčem na trhu s nábytkem v naší republice. 

Skvělá zpráva pro zákazníky. Na Černém Mostě mají teď super výběr ve 3 velkoprodejnách nábytku, pěkně v jedné lokalitě. Skvělá zpráva pro konkurenci, IKEA i Sconto budou z posílení nabídky v této lokalitě také těžit (kdo si nepamatuje školní poučku o tom, kdy 2 zmrzlináři na pláži prodají nejvíce zmrzliny, doporučuji znovu nastudovat). Špatná zpráva pro nás, co bydlíme v Horních Počernicích. Další hřebíček do rakvičky místní dopravní situace.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Jen doufám, že součástí kampaně nebude zase reklama v televizi ‚tatatata‘, protože i když se dívám na televizi minimálně, tak mě bohužel tato kampaň občas potkala a působilo to na mě hůře, něž-li škrábání nehtem na tabuli.
Martin Boček

Nemůžu si pomoci, mně se komunikace XXXLutz prostě líbí, je jednoduchá, chytlavá a účinná, takže další prodejna určitě bude příležitostí poslechnout si Ta-ta-ta-ta.
Václav Loubek

Košík.cz bude rozvážet mimo Prahu

Košík.cz

Košík.cz nedávno změnil firemní barvu ze zelené na červenou

Zhruba před dvěma měsíci ohlásily online supermarkety Rohlik.cz a Kolonial.cz, že budou rozvážet zákazníkům objednávky dál, než jen do okolí Prahy nebo Brna, Rozšířily tak své rozvážkové služby třeba na Hradec Králové, Pardubice, Mladou Boleslav nebo Plzeň. K těmto plánům se přidává i další z online supermarketů Košík.cz. Kurýrní služba společnosti začíná fungovat nově v Plzni, Berouně, na Kladně, v Ústí nad Labem, Teplicích, Liberci či Jablonci nad Nisou, v další etapě v červnu to má být v Hradci Králové, Pardubicích, Kutné Hoře, Kolíně a v Mladé Boleslavi. Do budoucna si slibují proniknout do Brna. Košík.cz v rámci expanze také slibuje, že každá objednávka bude doručená do 3 hodin od jejího objednání. 

FMCG online i u nás jede a kopíruje tak vývoj v nejvyspělejších zemích. Čerstvě zveřejněná data z Velké Británie třeba hovoří o tom, že penetrace e-Commerce v rychloobrátkových kategoriích za poslední rok doslova explodovala a dosáhla již úctyhodných 50%. Bez expanze do dalších lokalit se k této hranici u nás nelze přiblížit. Mimochodem, čerstvá česká čísla budou kolegové z Acomware publikovat koncem léta na konferenci Retail in Detail/Omnichannel.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Rozvoz potravin domů je skvělá věc a kdo to ještě nevyzkoušel, měl by, protože je to výborný doplněk ke klasické formě osobních nákupů. Je zajímavé, že vlastně přes souboj o ceny v obchodech jsou lidé ochotni připlatit za cenu za dovoz. Tak objednávejme a mysleme na omezení palmového oleje.
Martin Boček

Auto Palace spouští jako první nákup aut online

První nákup v nové službě proběhl úspěšně s dodáním na místo určení

První nákup v nové službě proběhl úspěšně s dodáním na místo určení

Společnost Auto Palace, která u nás dealeruje 8 značek automobilů, představila v průběhu května pro Čechy ojedinělý projekt – nákup auta přes své webové stránky online, bez nutnosti návštěvy showroomu. Služba se realizuje přes webové stránky www.autopalace-sporilov.cz, kde zákazník vyplní své osobní údaje a auto se rezervuje ve všech komunikačních kanálech společnosti. Poté obdrží návrh kupní smlouvy a specifikaci nevratné zálohy, kterou musí do tří dnů zaplatit. Pokud je vůz ve skladu, bude v domluvenou dobu dodán podle přání zákazníka na určené místo, pokud ve skladu není, bude zadán do výroby. Zbytek částky musí nový majitel zaplatit do sedmi dnů po převzetí auta. I v tomto případě, stejně jako kdy jindy, má zákazník právo reklamovat produkt do 14 dnů po zakoupení. „V letošním roce jsme se zavázali přinášet našim zákazníkům ještě lepší komfort při nakupování vozu a nemělo jít pouze o plytká stanoviska bez významu,komentuje novou službu Ralph Howie, generální ředitel Auto Palace pro ČR a SR.

Otevřenější novým technologiím je od 17. května i TUkas Group, dealer 4 automobilových značek, který spustil mobilní aplikaci TUkas Group CarApp CZ. Aplikace, dostupná pro Android i iOs, nabízí rychlé objednání do servisu, slevové nabídky, kontakty na rychlou pomoc na silnici nebo informace ze světa automobilů. Spuštěná byla u příležitosti 25 let společnosti na našem trhu, do budoucna se plánuje její vylepšení jako online objednávka náhradních dílů, půjčovna, pickup servis a možnosti přihlášení jednotlivých uživatelů do svých profilů. 

Proč ne, pro mne to dává smysl. Cesta, která vede k nákupu auta, je dnes povětšinou velmi dlouhá a klikatá, přeplněná informacemi, reklamními sděleními, doporučeními přátel, zkušeností se stávající značkou atd atd. Vlastní nákupní akt je pak spíše technikálie a realizovat jej online je praktické. Pořád lepší než čekat hodinu v showroomu na to, abych konečně mohl prodejci říct, že jsem vše zanalyzoval a beru to modré auto támhle vzadu.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Každou firmu posouvají dvě hlavní věci marketing a inovace. Takže i tato je nástrojem, jak zvýšit hodnotu značky. Na druhou stranu se jenom osobně zamýšlím nad tím, zda bych si chtěla koupit auto přes internet, ale asi nejsem typický představitel, na koho cílí. Aplikaci, jakou zavedl TUkas se vůbec nebráním, je to další způsob jak pečovat o zákazníka.

Monika Hrubalová

Před nedávnou dobou jsme řešili v rámci výzkumu téma on-line nákupů. Auta byla mimo jiné zmíněna mezi kategoriemi, kde by lidé on-line způsob nákupu příliš nevyužívali. První krok zatím vždy bude ‚jít se fyzicky podívat‘, pak jako další krok výběru může ale do budoucna být detailní konfigurace vozu z gauče doma.
Martin Boček

Tohle mi dává smysl, a podle popisu to v Auto Palace mají i technicky a procesně zmáknuté, což je asi základ. Jen jestli půjde změnit tradiční postup pro nákup auta – obejít pár dealerů milované značky s vytištěným seznamem výbavy z webového konfigurátoru, usmlouvat na konkrétní specifikaci co největší slevu, a smlouvu podepsat tam, kde to jde nejlevněji. Přeci jen, auta se spotřebním zbožím teprve stávají. A na ty, co už je tak berou, cílí hlavně operativní leasingy pro soukromníky. Nemám statistiky k dispozici, ale něco mi říká, že tento model sráží hlavně potřeba Čechů vlastnit, tam vidím pro Auto Palace díru na trhu.
Václav Loubek

Slovanský dům chce být alternativou Pařížské

Praha je lákadlem pro luxusní značky, velké množství z nich dnes najdete koncentrované v ulici Pařížská nebo v jejím blízkém okolí. Ambice být luxusní třídou má i ulice Na Příkopě, konkrétně tedy multifunkční prostory Slovanského domu. „Jsme v centru Prahy, v centru dění a přitom zákazníkům nabízíme právě v této nebývale rušné části Prahy klidnou atmosféru a nabídku luxusu nejen ve zboží a službách, ale také v gastronomii,“ říká Matyáš Procházka, zástupce pronajímatele Slovanského domu. Podle Procházky není ambicí Slovanského domu stát se konkurencí Pařížské, to je vzhledem k tradici této ulice poměrně složitá úloha, nicméně chce nabídnout zákazníkům alternativní prostředí luxusních značek. K tomu má přispět, kromě výhodné pozice v rámci Prahy, i kultivace prostředí samotného objektu a zahrady nebo přítomnost kina, které je v dnešní době podle slov Procházky zaměřené spíše na zahraniční klientelu. S výhledem do budoucna se hraje právě o zlepšování samotného prostředí nákupů, nájemní prostory domu jsou prý téměř vyčerpány. Matyáš Procházka na otázku Médiáře uvedl, že strategii zaměření se na luxus a potenciál v tomto segmentu si Slovanský dům ujasnil po globální finanční krizi, kterou překonal zhruba v roce 2013. Segment luxusu z celosvětového poklesu obchodu vyvázl totiž poměrně dobře. Od té doby se Slovanský dům komunikačně zaměřuje tímto směrem, hlavně publikováním PR článků, i v zahraničních časopisech. „Na příští rok se předpokládá rozšíření marketingové komunikace Slovanského domu,“ dodal Procházka. 

Starbucks má pobočku inspirovanou letištěm

Nová kavárna Starbucks se otevřela minulý týden v OC Letňany

Nová kavárna Starbucks se otevřela minulý týden v OC Letňany

Americká kavárenská síť Starbucks, která nedávno ohlásila otevření své první pobočky v Bratislavě, rozšiřuje svoje působení i u nás. Minulý týden, 20. května, slavnostně otevřela 26. českou kavárnu, tentokrát v Obchodním centru Letňany v Praze. V novém Starbucksu se usadí 60 lidí na ploše 123 metrů čtverečních, interiér je podle společnosti inspirován letištěm. Co se sortimentu týče, nepřinese žádné novinky, v otevírací době 8 až 21:30 si tak můžete koupit cokoliv standardní starbucksové nabídky.  Před dvěma týdny otevřel svou 32. pobočku, spíše kiosek, další, tentokrát britský kavárenský řetězec na našem trhu, Costa Coffee. 

Nemám žádný nový komentář, mohu jen zopakovat svůj povzdech z minulého měsíce: Pokud jde o další filiálku Costa Coffee (a dalších kavárenských řetězců) v Praze, mám trochu obavy, jestli to mají všichni fakt dobře spočítané. V USA to s expanzí kavárníci přepálili a při prvních projevech krize pozavírali tisíce provozoven. A naše momentální poptávková smršť taky nebude na věčné časy…..
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Starbucks má dle mého názoru velmi povedený design svých provozoven a já sám do nich rád chodím na kávu.
Martin Boček

Miluju letadla a letiště. Miluju kafe. Letiště je pro mě synonymem předraženého kafe. Starbucks taky. Takže asi ideální spojení. Byť tedy z fotek nepoznám nic, co by mi připomínalo letiště, ale do tiskové zprávy je to asi dobrý unique selling point.
Václav Loubek

Pivovar Ostravar vaří nové pivo Mustang

Slezský pivovar Ostravar vaří nové pivo Ostravar Mustang

Slezský pivovar Ostravar vaří nové pivo Ostravar Mustang

Na region se zaměřující moravskoslezský pivovar Ostaravar spouští v těchto dnes do oběhu nové pivo jedenáctku s názvem Ostravar Mustang. Pivo, vyráběné ze tří druhů chmelů se bude stáčet výhradně do sudů. Podle vrchního sládka Romana Richtera by mohlo pivo zaujmout i mladou generaci, jedním z chmelů je totiž tzv. Kazbek, kterému se přezdívá „divoký chmel“, jež podle slov sládka vystihuje divokost a nespoutanost typickou pro tamní kraj. Pivovar Ostravar funguje v Ostravě už 118 let a zaměřuje se výhradně na regionální distribuci. „Ostravar se prakticky od svého založení vždy koncentroval na distribuci okolo komína, tzn. na Ostravsko.  Se značkou Ostravar Mustang však míříme dále. Samozřejmě také do Ostravy, ale především do hospod po celé severní Moravě. Jsme si jisti, že do naší stáje přibyl přesně ten favorit, který zvýší atraktivitu našeho piva v širším regionu. Věříme, že si své spotřebitele najde i u mladší generace, která ráda zkouší nová a zajímavá piva,“ uvedla závěrem Zuzana Cieciotková z Ostravaru. Dnes patří tento lokální pivovar pod společnost Pivovary Staropramen. 

KFC nabízí mléčný Shake v pěti příchutích

KFC před letní sezónou spustil od 24. května do konce roku 2016 prodej nového ledového nápoje Shake. Dříve sezónní nápoj s podobnou konzistencí (ale jogurtovou bází) prodávalo KFC pod názvem Krusher. Nový Shake, jehož základem je vanilková zmrzlina, je možné koupit v pěti příchutích – jahodový, čokoládový, kávový, karamelový a arašídový, a ve dvou velikostech za 39 Kč nebo za 49 Kč. Název Shake hodně připomíná konkurenční Milk Shake sítě McDonald’s, který se prodává ve vanilkové, čokoládové a jahodové příchuti. Burger King na našem trhu v současnosti nabízí na vzdáleně podobné bázi jedině smoothies, od 14. června ovšem spustí prodej Oreo Shake, který se dosud prodával v zahraničí. 

Mám ráda, když firmy přináší nové inovované produkty, samozřejmě kopírovat již zavedené se nesetkává s takovým nadšením.
Monika Hrubalová

Ono je těžké vymyslet něco nového, co ještě na trhu není. Budoucnost je především v usazení sortimentu a spíše než-li měnit produkty, tak realizovat sezónní kampaně spjaté s ročním a jakýmkoli jiným tématickým obdobím.
Martin Boček

Lidl prohrál soud o špatném označení masa

Lidl. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Lidl. Ilustrační foto: Profimedia.cz

V roce 2012 prodával Lidl městě Ostrov v západních Čechách zabijačkové pokrmy, jejichž označení bylo „Pravá česká zabijačka“, výrobky přitom pocházely od německých dodavatelů. Případ minulý týden vyhodnotil jako klamání spotřebitele Nejvyšší správní soud pokutou 300 tisíc Kč pro Lidl udělenou Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí (SZPI). Společnost argumentovala proti žalobě tím, že průměrný spotřebitel si je vědom marketingového základu celé akce a že neočekává, že je vše vyrobeno v Česku. S názorem ale nepochodil u žádné ze soudních instancí. Ve hře je další pokuta pro Lidl, zatím finančně neurčená, kterou dostane společně s Teskem od SZPI za špatně uvedený poměr masa v hovězím guláši. 

Ošizený (český?) guláš mi vadí řádově více než poctivá česká zabijačka, byť spáchaná někde v Německu. Mimochodem: celé to hraní na hezké české zabijačky a jiné české radovánky je pro mě jedno velké pokrytectví a oblbování méně bystrých spoluobčanů. Regionální potraviny – ano, pseudonárodovecké olepování českou vlajkou – ne. A ještě jeden lehký katův šleh: Je fajn, že věnujeme takovou kontrolní sílu tomu, jak je to s českou zabijačkou v Lidlu. Škoda jen, že našim profesionálním kontrolorům tak trochu unikla ta opravdu velká česká zabijačka s pančovaným alkoholem.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Myslím, že je dobré, že se podobné kontroly provádějí a více než-li pokuty dle mého názoru funguje negativní PR jako strašák na jakoukoli business ‚nekalost‘.

Martin Boček

Tohle je docela nebezpečný precedens pro Lidl. Jejich tématické geografické týdny jsou postaveny na produktech ve stylu dané země, nikoliv na výrobcích z té konkrétní země. Myslím, že jde o další soudní rozhodnutí de iure, které ale nebere v potaz reálný život a kontext. Když si budu chtít pravou českou zabijačku udělat doma, přece si taky můžu dovézt pašíka z Německa, a pořád mít tradiční českou zabíjačku. Podle mě se tady projevil obecný problém českého soudnictví, a tentokrát výjimečně nikoliv problém českého retailového trhu.
Václav Loubek

Airbank meziročně klesla o 73 %

V roce 2011 vstoupily na náš trh tři menší nízkonákladové banky, Zuno, Equa bank a Airbank. První dvě své hospodářské výsledky v posledních týdnech zveřejnily, dařilo se jim poměrně dobře – buď zmírnily své ztráty z minulých období, nebo se dokonce pohybovaly meziročně v lepších číslech. Poslední z trojice, Airbank, si naopak hospodářsky pohoršila, a to meziročně o 73 %. Zisk v prvním čtvrtletí byl 35 milionů korun. Za nízkým ziskem stojí podle banky přetrvávající nízké úrokové sazby a výpadek příjmu z karetních poplatků způsobený novou právní úpravou. Pozitivní pro banku v tomto období byl nárůst klientů o téměř o jednu třetinu, na 450 tisíc. 

Zprávu je třeba vidět v kontextu, momentálně mizí zisk většiny významných bank. Airbank se kvalifikovala do 1. bankovní ligy a logicky trpí problémy celého trhu, kterým se někteří ‚niche players‘ ještě nějak mohou vyhnout. Stojí za to připomenout nedávný výrok nestora českého bankovnictví Ing. Kunerta o tom, že extrémní regulace bank vede postupně k tomu, že banky nebudou schopny vůbec vytvářet zisk a asi bude třeba je zestátnit. Ono to české přísloví risk je zisk fakt funguje (i v negativním gardu).
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Je skvělé, že banky jako AirBank vznikly na českém trhu. Toto téma je na samostatný článek. Z pohledu ‚zisku‘ je vždy otázka, co se ‚dá do nákladů‘.
Martin Boček

Kofola minulý rok vydělala nejen na akvizicích

V loňském roce se skupině Kofola poměrně dařilo, oproti roku 2014 si vydělala o zhruba 29 % více, celkově 373,9 milionů korun. Nedávno zveřejnila své meziroční hospodářské výsledky, které byly ve srovnání úspěšnější než loni. I tentokrát společnost uvedla, že pozitivní výsledky připisuje loňským úspěšným akvizicím (slovinská Radenska), novému systému přímé distribuce a exkluzivní distribuce značek Rauch v Čechách a na Slovensku. Třetí důvod je loňské teplotně velmi příznivé léto, které konzumenty nápojů popohánělo. Do budoucna má Kofola v plánu se stát jedničkou v nealko nápojích v oblast hotelů, restaurací, gastronomických provozoven a on-the-go. 

Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt

Distribuce POS