Sedmdesát procent provozu na sociálních sítích je už placených a dosah příspěvků zdarma se dál snižuje, prohlásil šéf analytické společnosti Socialbakers Jan Řežáb v pražském Foru Karlín úvodem konference Engage 2015, další z akcí, které Socialbakers v minulosti uspořádali v Londýně či v New Yorku, jako setkání, na nichž získávají další kontrakty. „Musíme přijmout, že sociální média jsou placená platforma. Potenciál sociálních sítí pro firmy to ale rozhodně nesnižuje,“ tvrdil také Řežáb.
Jeho firma je živa z vizualizací a analýzy dat o provozu na sociálních sítích Facebook a Twitter, dnes v Praze oznámila nově zavedení analytiky také pro Instagram a další novinky, včetně partnerství s čínskou mikroblogovací platformou Sina Weibo.
Řežáb se v úvodním projevu rovněž věnoval prudkému rozvoji sociálních sítí, který táhne mobilní komunikace. Podobu celého marketingového oboru ovlivňují data, připomněl Řežáb, ovšem těch, která se skutečně využívají, je podle něj tak desetina, „špička ledovce“. Rezervu mají firmy podle Řežába také v tom, jak je jejich obsah používaný v marketingu zajímavý - v tom jsou samozřejmě pořád napřed média se svým redakčním obsahem.
„Sociální média jsou mocnější než televize“
Největší hvězdou konference byl americký byznysmen John Sculley, který pracoval pro značky Pepsi a Apple, které pod jeho vedením navýšily své podíly na trhu a porazily silnou konkurenci. „Když jsem začínal pracovat pro Pepci Colu, byla to regionální značka, na trhu dominovala Coca-Cola,“ řekl Sculley. Přišel s konceptem Pepsi Challenge, kdy do středu komunikace postavil zákazníky, kteří mluvili o svém zážitku s Pepsi. „Vytvořili jste sociální kampaň ještě předtím, než sociální média existovala,“ glosoval to Jim Edwards z webu Business Insider, který se Sculleym vedl interview. Pepsi se na čas podařilo porazit v prodejích Coca-Colu.
V roce 1983 Sculley přišel do firmy Apple, v roce 1984 přišel s novou inovativní reklamou představující počítače Macintosh. Pod jeho vedením vzrostly prodejní výsledky společnosti z 800 milionů dolarů na 8 miliard. Roli hrálo i to, že Sculley přišel do firmy v době kdy se plnily vize jejího zakladatele Steva Jobse. Jejich názory se na řízení firmy se časem rozcházely, neshodli se třeba v ceně nových Macintoshů, což vyústilo v odchod Jobse z firmy. Ten Sculley, který sám Apple opustil v roce 1993, zpětně vnímá jako chybu a Jobse vždy považoval za svého přítele.
Sculley investoval do několika technologických start-upů a aktuálně pracuje na mobilním telefonu, který využívá Android, ale podle jeho slov nesoupeří s Applem. Levné telefony prodává do afrických a asijských zemí. „Sociální média jsou už mocnější než televize,“ vzkázal Sculley publiku v Praze. Jeho postava se objeví i v novém filmu Jeffa Danielse Steve Jobs, už dřív „vystupoval“ i ve filmu Piráti ze Silicon Valley.
Videa se přesouvají z YouTube na Facebook
Zmíněný Jim Edwards přišel před rozhovorem se Sculleym s daty ohledně používání Facebooku a YouTube jako videoplatforem. Ukázal, jak značky přesouvají své klipy na přímo na Facebook, místo aby odkazovaly na ty na YouTube, jako tomu bylo donedávna.
Lego má na YouTube svou „televizi“
Miliardy zhlédnutí svých videí už na YouTube dosáhla značka Lego, která provozuje na předním světovém videoserveru vlastní kanál, svou „televizi“.
Marketingový manažer Lega Lars Silberbauer popsal dnes v Praze také nový propagační koncept jedné z nejoblíbenějších značek u dětí. Staví na spojení, chce spojit rodiče i děti, aby si hráli a stavěli společně a byli pyšní na to, co vytvořili. Proto značka Lego uzavřela partnerství s Facebookem a ve spolupráci s ním připravuje globální kampaň zaměřenou na podporu dětské kreativity. Staví ji na pojmu Krongiwongi, ten používá i jako hashtag na sociálních sítích.