Letošním tématem výroční digitální konference Engage Prague analytické agentury Socialbakers bylo Changing the World Through Social. Akce proběhla od středy 17. do pátku 19. května 2017. Konferenčním dnem byl pátek 19. května. Přímo ve Foru Karlín jsme zaznamenali klíčové postřehy.
Videozáznam
Co nás zaujalo v programu
Připomeňte si další postřehy přes hashtag #EngagePrague na Twitteru či Instagramu.
Firmy jako výrobci zábavního obsahu
„Každý sociální profil se stal malým vydavatelem,“ tvrdí níže zmíněný Steve Bartlett ze Social Chain. „Myslete jako mediální firma,“ řekl rovnou šéf digitálu americké farmaceutické společnosti Pfizer Chad Parizman. Pfizer propaguje své výrobky tak, že o každém z nich a o tom, jak účinkuje nebo na co má pomáhat, staví weby jako Get Old. Provozovatel luxusních hotelů MGM Resorts International v novém propagačním klipů tvrdí: „Nejsme v hotelovém byznysu, jsme nejsilnější zábavní společnost na světě.“ V návaznosti na to pak přesvědčuje, že „všechno je zábava“ a že „lidstvo se nezrodilo, aby se nudilo“. Víckrát se tak znovu potvrdilo, že z rozličných firem se orientací na obsahový marketing stávají prakticky vydavatelé konkurující klasickým mediálním domům.
Z druhé strany přichází na sociální sítě naopak mediální firmy, které jsou nuceny si zase osvojovat marketingové postupy. Zástupce arabské televize Al Jazeera Yousif Al Fara přitom upozornil, že vztah s příjemci, v tomto případě diváky, který televize budu svým vysíláním napřímo, se prostředníkem v podobě sociálních sítí logicky oslabuje. Na každé sociální síti totiž televize vybírá jinou výseč své produkce – vzato podle obsahu týkajícího se politiky, ten se hodí na Twitter, o trochu méně na Facebook, zato vůbec nefunguje na Instagramu, Al Jazeera ho proto na Instagramu ani nepublikuje.
Thomas Bata (Baťa): přidali jsme obsah a eventy
Tvroba pravidelného obahu založeného na insightu a také eventy, skutečná setkání se zákazníky, jsou novinky posledních let v marketingu obuvnické firmy Baťa, která si vytýčila stát se globální značkou místo lokální. Řekl její marketingový ředitel Thomas Bata. Co se týče eventů, jeden z prvních proběhl 22. a 23. dubna proběhl v Praze, byl to Bata Fashion Weekend.
Víc o novém pojetí marketingu u Bati
Bartlett (Social Chain): 2017 je rok mikroinfluencerů
Steve Bartlett z agentury Social Chain, která má přes 400 komunit na sociálních sítích dosud k víc než 300 milionům mladých lidí, prohlásil za letošní trend tazkvané mikroinfluencery. Jde o lidi, které na sociálních sítí nemají miliony ani statisíce, ale spíš desetitisíce nebo jen tisíce sledujících. Díky tomu mají z pohledu inzerentů schopnost zasáhnout niky potenciálních zákazníků, jsou autentiční a kampaň jejich prostřednictvím tak nákladově efektivnější. Jediným problém je scale, škála, jinnýi slovy během kampaně najít čas zmenežovat řadu takových mikroinfluencerů. Social Chain na to používá nástroj MicroScale, funguje tak, že ke spolupráci se může přihlásit a popsat se každý možný mikroinfluencer, zadá přístupy na své sociální profily a Social Chain si pak pro danou kampaň vyhradí právo zveřejnit ze sítí všech vybraných příspěvek, který přitom na všechny posílá z jednoho místa, z jednoho počítače.
Blackshaw (Nestlé): služba je nový marketing
Dalším řečníkem byl Pete Blackshaw, viceprezident of digital and social media výrobce cukrovinek Nestlé. „Služba je nový marketing, service is new marketing,“ předeslal s tím, že spokojení zákazníci o svém zážitku řeknou třem lidem, nespokojení třem tisícům. „Síla šeptandy neustále narůstá.“
Řežáb (Socialbakers): marketujte „social first“
Objem reklamy na sociálních sítích přeskočil inzertní investice do novin, uvádí Jan Řežáb na úvod akce na základě dat od eMarketeru a Economistu. Příští rok objem investic do reklamy na sociálních sítích překročí 100 miliard dolarů. Přitom existují už čtyři platformy, které mají víc než miliardu uživatelů: Facebook, Messenger, YoutTube, WhatsApp. Další tři - WeChat, Instagram a LinkedIn - to čeká. „Jako marketér je třeba přemýšlet a plánovat social first. Každá z platforem přitom chce odlišný přístup,“ upozorňuje Řežáb.
Bold claim by @janrezab „The Social Media Manager has the toughest job in Marketing“ #EngagePrague (here is some his hints why) pic.twitter.com/lsSfy6vnsc
— MediaCom Prague (@MediaComPrague) 19. května 2017
„Social media manager je nejtěžší job v marketingu. Stal se nekonečně komplexnější,“ říká dál. Platformy a formáty překotně přibývají, přitom se předpokládá, že výstup bude pokud možno na každé a že bude perfektní, argumentuje.
Karikaturista Tom Fishburne z Marketoonist to vidí opačně.
O čem bylo letošní Engage Prague
Praha se po roce stává nejdůležitějším místem pro digitální marketéry z celého světa. V polovině května do českého hlavního města dorazil na třetí ročník konference Engage Prague. Mezi jmény přednášejících je šéf aerolinek AirAsia Tony Fernandes, Pete Blackshaw, globální ředitel digital & social media v Nestlé, a rovněž dámy, které byly součástí politického dění v USA v roce 2016.
Do Prahy přijede kromě řečníků z velkých světových značek také spousta osobností, které využívají sociální sítě pro politické nebo neziskové kampaně. „Rok 2016 jasně ukázal, že síla sociálních sítí může absolutně změnit svět, proto jsme chtěli účastníkům nabídnout nejen klasický program z pohledu marketingu a businessu na sociálních sítích, ale pozvali jsme i méně tradiční řečníky jako Elianne Ramos, která působila v týmu prezidentské kandidátky Hillary Clinton, nebo Lauru Miller, jež měla na starosti sociální sítě v Bílém domě pro dnes už bývalého prezidenta Baracka Obamu,“ upřesňuje Jan Řežáb, zakladatel firmy Socialbakers.
„Dorazí také Mark Nelson ze Stanford Innovation Peace Lab, která dlouhodobě měří pozitivní a negativní interakce mezi různými zeměmi a snaží se tak detekovat potenciální momenty, kdy by mohl vzniknout konflikt,“ dodává Řežáb. Mezi dalšími hosty jsou zástupci značek MGM Resorts, Greenpeace anebo Marketoonist Tom Fishburne.
Kromě nabitého programu hlavní konference čeká na účastníky Engage Prague také skoro třicítka různých workshopů, které povedou marketéři ze značek jako Publicis, JCDecaux, Canon, LinkedIn, Heineken či DDB. Další workshopy povede Veronica McGregor z NASA, kterou známe z minulého ročníku, a Ryan A. Bell, jehož workshop na téma virtuální reality patřil loni mezi jedny z nejlépe hodnocených.
Letos návštěvníky čeká lehce pozměněná struktura programu − hlavní konferenční den se posouvá na pátek. Workshopy se uskuteční opět v prostorách Fora Karlín a přilehlých místech a bude jim patřit středa a čtvrtek. Příjemnou změnou je také jiná struktura vstupného. „Letos poprvé je možné si zakoupit vstupné pouze na workshopy, na které je omezený počet 300 lístků,“ dodává Klára Honzíková, která v Socialbakers vede eventy od jejich první konference v roce 2012 v New Yorku.
O produkci se tento rok nově postará agentura Evoke Concept, která na kreativním konceptu konference spolupracuje s organizátory Signal Festivalu a s uměleckou skupinou Losers.