Čtyři roky a čtyři měsíce fungoval přehrávač hudebních klipů Mixér.cz, startoval na přelomu dubna a května 2012, teď k 31. srpnu ho jeho provozovatel Seznam.cz ukončí. „Protože se chceme soustředit zejména na vlastní tvorbu, rozhodli jsme se hudební televizi Mixér.cz k poslednímu srpnu ukončit,“ uvádí se na webu. Hudba se má převést zpátky pod internetovou televizi Stream.cz, kde fungovala v sekci Stream Music před spuštěním Mixéru.

„Teleshopping tu přestává fungovat“

„Je to nemožné dělat jinak, nebo jen něco neděláme správně?“ rámuje debatu nad televizním trhem v Česku Erika Luzsicza, šéfka vlastní televizní agentury Axocom. Momentálně pomáhá rozjíždět kanál o vaření Mňam TV a přivádí sem také další vietnamské, ruské a ukrajinské kanály. A mluví i o další stanici pro předškoláky.

Erika Luzsicza před rokem rozjela vlastní televizní agenturu Axocom

Erika Luzsicza před rokem rozjela vlastní televizní agenturu Axocom

Vaše televizní agentura, která zastupuje tematické stanice obchodně, marketingově či distribučně, nedávno avizovala expanzi. V čem to bude?

Nejnověji teď od 1. září přibudou do našeho televizního portfolia tři placené kanály, z britské mediální skupiny A+E Networks. Jsou to History, History HD a Crime & Investigation. Nejsou tu na trhu nové, od září přebíráme jejich distribuci od Chellomedia. A+E plánuje přinést na český trh ještě jeden televizní kanál, a to od ledna 2015, na západních trzích už funguje. Bude opět stát na dokumentech, edutainmentu. Dokumentární kanály nám mezi těmi, které zastupujeme obchodně a marketingově, zatím chyběly.

Servisujeme také potřeby společnosti Nordic Life, která zde chystá nový kanál o vaření. Původně jsme zvažovali název Food Channel, ale nakonec se bude jmenovat Mňam TV, bude vysílat 24 hodině denně, celoplošně, má být výrazně lokální. Odstartovat by měl v řádů týdnů.

Tedy v září, nejpozději v říjnu.

Ano, to je náš plán. Strategická jednání stále probíhají, ale bavíme se o týdnech. Původně jsme plánovali konec roku, nakonec to bude nejspíš dřív.

Do jakých sítí ho umístíte?

Jednání, do jakého pozemního multiplexu bude umístěn, ještě běží. Kromě toho by měl vysílat na kabelu, přes satelit a snažíme se také o sítě IPTV.

Proč zahraniční investoři operující v Británii a Skandinávii věří, že v Česku může existovat neplacený televizní kanál, který jim může vydělat?

Kdo z Čechů nemá rád jídlo? Kdo z Čechů nevaří? Když se podíváme na obdobné pořady, a to na kterémkoliv kanálu, jsou vysoce úspěšné. Pro českou diváckou obec je to téma zajímavé. Může se to zdát specifické z pohledu obecného publika, ale v zásadě je to tématika pro všechny. V tom je síla Mňam TV a zároveň nám to dává velké možnosti při skladbě programu.

Jiřího Babicu angažujete? Teď je na trhu volný.

Ne, o tom nic nevím.

Lidové vaření jako Prostřeno nebo téměř grátis recepty Ládi Hrušky v programu taky nelze čekat?

Spíš budeme směřovat k profesionálním kuchařům. Ale nebudeme se příliš vyhraňovat. Příliš bychom si tím zúžili cílovou skupinu, na kterou míříme, a pak by nemělo smysl investovat do celoplošného pokrytí.

Název Mňam TV vymyslel kdo?

Na to existuje kreativní tým, který si investoři tady najímají. Pověřili tu lidi, aby marketing pojali lokálně.

Grafika chystaného kanálu Mňam TV. Zdroj: Axocom

Grafika chystaného kanálu Mňam TV. Zdroj: Axocom

Na českém trhu zastupujete i cizojazyčně vysílající televize, přibudou nějaké?

Nově od srpna nabízíme vietnamský kanál Netviet VCTV 10. Netviet je společnost operující z Vietnamu, vysílá pro diaspory Vietnamců všude po světě, kanál VCTV 10 je všeobecně zaměřený. Jednáme o tom, že z ostatních, tematických kanálů, které také provozují, by vytvořili balíček programů jako další kanál, který bychom nabízeli spolu s výše uvedeným, všeobecným. To by případně přišlo v příštím roce – podle toho, jaký zájem tady bude o „Desítku“.

Jsme také v jednání s nejnovějším kanálem Ukraine Today, který vznikl na Ukrajině v jakési reakci na Russia Today. U něj předpokládáme divácký zájem vzhledem k aktuálnímu dění na Ukrajině. Ukraine Today je zpravodajský kanál, nabízet ho budeme zhruba od října spolu také se všeobecně zaměřeným ukrajinským kanálem 1+1 (v minulosti v portfoliu CME, vlastníka tuzemské televize Nova – pozn. red.).

Vietnamské i ruské kanály, o kterých mluvíte, nabízíte jako placené. V čem jsou jazykově odlišné kanály pro operátory sítí přínosné?

My ani oni od toho neočekáváme celoplošné nadšení tuzemského diváka. Nečekáme, že se z nich stane byznys století. Ale jsou vhodným doplňkem pro operátory, kteří víc než kdy jindy hledají způsoby, jak zákazníky ještě získat, či si udržet. V tomto případě jde o lepší servis pro národnostní skupiny. My jako nezávislá agentura můžeme takové specifické kanály operátorům nabízet, na rozdíl od zastoupení velkých distribučních společností, kteří prodávají spíš svou produkci.

Co je pro zahraniční společnosti zajímavé na současném českém televizní trhu, že sem vstupují?

Na příkladu zmíněného kanálu Mňam TV vidíme, že to nespočívá v prudce originálním nápadu, který ještě nikdy nikdo nevymyslel. Jde o to, aplikovat dosavadní know-how na jiný trh, na němž pořád je prostor uchopit známé téma jiným nebo novým způsobem. Vezměte si třeba televizi Šlágr – vychází z tradice, která tu nebyla obhospodařena, předtím nikdo takovou nabídku nevytvořil. Vždy jde o to, postavit program skutečně pro lidi a vytvořit tím emocionální vztah s divákem.

Z vaší zkušenosti: liší se Češi jako televizní publikum od Maďarů, Slováků?

Jsou hodně loajální, v dobrém slova smyslu. Zářným příkladem je Nova. Když už nějakému televiznímu kanálu dají důvěru, stojí při něm. Muselo by se stát něco významného a ta krize by navíc musela mít dlouhodobý charakter, aby o takovou důvěru kanál přišel. S důvěrou souvisí to, že diváci mají také rádi tradice, tradiční věci, svoje, české. A rádi si o nich povídají. Hodně se tu mluví o tom, co lidi v televizi sledují, což pomáhá udržovat kolem jednotlivých stanic komunity. V Maďarsku – protože slovenské publikum vnímám podobně jako české – vídám spíš opak – vznikne nový kanál, diváci se k němu hromadně přesunou, pak zase jinam.

Nemůže být přílišná loajalita diváctva, v důsledku pak neustálé opakování toho, co léta funguje – viz letošní podzimní program velkých televizí, které stavějí na seriálech několikrát týdně –, překážkou, brzdou?

Brzda pro koho? Možná pro byznys, ale ne pro trh. Byznys, tedy obchodní model, se vždy musí přizpůsobit tomu, jak vypadá a funguje trh. Pokud budu mluvit o velkých českých kanálech, tradici toho, co si jako televizní diváci pustíme do svých životů a svého prožívání, si tu velmi hlídáme. To je na druhé straně velká příležitost pro placenou televizi s nikovými kanály. Ty přitom přicházejí se zahraniční produkcí a často jsou megapremiérové. A také ty tu mají dostatek diváků.

Co momentálně výrazně funguje mezi placenými stanicemi?

Za nás bych vyzdvihla Nickelodeon. Americkou studiovou tvorbu pro děti, vesměs od Paramountu. Nickelodeon roste znatelně, byť jsme s ním na trh přišli mnohem později než konkurenční značky.

Neubližuje mu ČT Déčko? Česká televize se bije v prsa, jak jí dětský kanál funguje. Většinu jeho programu tvoří také pořady kupované ze zahraničí.

Určitě, funguje, ale i přesto funguje klasická studiová produkce programovaná ze zahraničí, jako vhodný doplněk volně vysílajících stanic. Stavíme na premiérách, kvalitě tvorby a lokalizaci – kanál je kompletně dabovaný do češtiny. V plánu máme uvést v dohledné době také lokalizovanou verzi kanálu Nickelodeon Jr. (Junior), odnož Nickelodeonu pro děti v předškolním věku. V Maďarsku, kde jsme to už udělali, zaznamenal velký zájem, i když i tam je řada konkurenčních stanic pro děti.

Jaký televizní programový segment tu naopak přestává fungovat?

Teleshopping.

Je pravda, že zde skončily Top TV, Inzert TV, Tip TV.

Zase to souvisí s tím, jaký zvolíte přístup. Třeba britský teleshoppingový kanál QVC dlouho bojoval o přežití, protože byl jen převedením amerického konceptu na britský trh. Pak jeden z šéfů jako poslední šanci vyměnil všechny dosavadní celebrity kanálu za lidi mimo televizní byznys, přizpůsobil jej lokálnímu prostředí a začalo to fungovat. Nejde ovšem pouze o levný teleshopping, jak ho známe odsud. Loni na vánočním trhu prodávali hodinky za čtyřicet tisíc liber, a prodali jich přes tisíc. Designéři známých oděvních značek vymýšlejí speciální řady premiérově či výhradně přímo pro vysílání tohoto programu. Je to tedy nemožné dělat jinak, nebo to jen neděláme správně?

  • Novou firmu Eriky Luzsiczy Axocom zapsal obchodní rejstřík v lednu 2013, fungovat začala v prosinci 2013. Hned letos, první rok svého fungování, plánuje skončit v zisku.
  • Agentura se zabývá nejen obchodem a marketingem zastupovaných kanálů, ale nově také jejich servisem, zajišťováním produkce.
  • Nabízí také propojení s novými formami příjmů, jako je spolupráce se slovenskou firmou iTVSi na systému nakupování přes televizní obrazovku TV Bay.
  • Erika Luzsicza předtím pracovala jako šéfka tuzemského zastoupení maďarské televizní společnosti IKO Media. Skupina IKO stála například za uvedením formátu kontejnerové reality show Valo Világ, který televize Prima v roce 2005 úspěšně lokalizovala pod názvem VyVolení.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr