Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Euro 2016: boom aplikací a zábavních hřišť

Letošní mistrovství Evropy ve fotbale se bude víc než dřív odehrávat také v mobilních aplikacích a na veřejných akcích, kam značky zvou fanoušky k fandění a zábavě.

Karel Poborský v kampani značky Gambrinus

Karel Poborský coby tvář kampaně Gambrinus bojuje proti skepsi českých fanoušků

Ode dneška 10. června až do 10. července potrvá ve Francii Mistrovství Evropy ve fotbale, jinak řečeno Euro 2016. Souběžně s kontinentálním šampionátem v nejpopulárnějším sportu světa startuje marketingová a reklamní podpora řady značek. V ní tentokrát nad čistě mediálními kampaněmi výrazně převažují projekty zapojující fanoušky do přímých aktivit. A populární novinkou by se měly stát sportovní aplikace do mobilních telefonů. Sportovní svátek také tradičně představuje hlavní prodejní sezónu pro některé typy výrobků a služeb – na své by si opět měli přijít prodejci televizorů a sportovních potřeb a samozřejmě sázkové kanceláře.

T-Mobile nabízí šampionát v apce

Mobilní operátor T-Mobile coby generální partner české fotbalové reprezentace uvedl v souvislosti s Eurem 2016 ve svých obchodech aplikaci Česká repre.

Aplikace obsahuje kompletní přehled reprezentantů i realizačního týmu, informace o šampionátu včetně tipů pro ty fanoušky, kteří se vydají přímo na místo. Základem aplikace je kalendář zápasů, aplikace ale také obsahuje každodenní informace z českého tábora (denní program šampionátu, denní přehled s Pavlem Kadeřábkem, reportáže a rozhovory Tomáše Sivoka z české kabiny, videopostřehy, fotografie z Instagramu), online textové přenosy, dopravní informace, údaje o fazónách a podobně. T-Mobile uvedl aplikaci na trh zdarma.

Operátor spustil také od května online kampaň Fotbal v srdci spojenou se stejnojmennou soutěží, jejíž účastníci mají pod hashtagem #fotbalvsrdci sdílet, jak drží českým fotbalistům palce (na stadionu, doma, v práci, v restauraci a podobně).  Autentické fotografie chce T-Mobile odměnit body, za něž bude možné pořídit kromě dárků v e-shopu i lístky na kvalifikaci MS 2018. Tváří projektu je režisér Jakub Kohák.

Podle odhadu české společnosti Livesport, která patří mezi mezinárodní poskytovatele živých sportovních výsledků, přinese šampionát rapidní nárůst stažení i dalších sportovních aplikací. Díky Euru si je totiž stáhne i řada lidí, kteří sport sledují třeba jen občas.

Livesport v Česku hodlá povzbudit potenciální zájemce tištěnou inzercí v deníku a magazínu Sport, která má tři základní vizuály s dalšími variacemi a poběží během celého šampionátu. V ČT sport se objeví dvacetivteřinové a půlminutové reklamní spoty natočené v Jihoafrické republice.

Livesport bude také partnerem zpravodajství z Eura v rádiu Evropa 2. V některé dny Eura bude mít také sponzorské vzkazy před sportovním zpravodajstvím v TV Nova.

Kampaň Livesportu využije tři základní vizuály

Kampaň Livesportu využije tři základní vizuály

 

Kampaň Livesportu využije tři základní vizuály

Kampaň Livesportu využije tři základní vizuály

 

Kampaň Livesportu využije tři základní vizuály

Kampaň Livesportu využije tři základní vizuály

Hyundai zve do Žlutých lázní

Automobilová značka Hyundai, která je oficiálním partnerem reprezentace, propůjčila své jméno Hyundai Czech Fan Parku, který je od 10. června do 10. července otevřen zdarma v pražských Žlutých lázních. Hyundai také spustila zejména online kampaň, kterou se snaží zlákat sportovní fanoušky k jeho návštěvě. Spojovacím motivem všech komunikačních aktivit je hashtag #fandimevezlutejch. Hyundai navíc nasadila mezinárodní spoty, které používá v souvislosti s mistrovstvím po celé Evropě.

https://www.youtube.com/watch?v=bJ0yLPMpeFU https://www.youtube.com/watch?v=GBuPeSTfBpI

Na komunikačních aktivitách spojených s fotbalovým šampionátem spolupracuje Hyundai s mediální agenturou Medea Group, Hyundai Czech Fan Park pak firma připravovala a realizovala s agenturou Stes, která je oficiálním marketingovým partnerem Fotbalové asociace ČR.

Tipsport čeká miliardovou tržbu

Do Hyundai Czech Fan Parku zamířila také sázková kancelář Tipsport, která zde jako oficiální sázkový partner české fotbalové reprezentace otevřela svou mobilní pobočku, v níž umožní návštěvníkům sázet. . Zároveň bude Tipsport vysílat na LED obrazovkách aktuální kurzy, a sázející tak budou moci reagovat svými sázkami například přes mobilní telefony na vývoj zápasů. Sázkaři se dále mohou zapojit do soutěže o 2.000 reprezentačních dresů, body na sázení nebo mobilní telefony.

Tipsport také spouští v souvislosti s Eurem speciální reklamní spoty a sponzorské vzkazy.

Ty budou v různých stopážích vysílány v ČT Sport jak před přímými přenosy jednotlivých fotbalových utkání, tak i v rámci hlavní sportovně-zpravodajské relace Branky body vteřiny. Na jejich přípravě Tipsport spolupracoval stejně jako při hokejovém MS 2016 s produkční společností Target Pictures. V jednotlivých reklamách se objeví kromě hlavního trenéra české fotbalové reprezentace Pavla Vrby také někteří z hráčů jako například Bořek Dočkal, Ladislav Krejčí, Jiří Skalák či Theodor Gebre Sellasie. Další novinkou v marketingové komunikaci je účast fotbalového bookmakera Tipsportu v živých diskusních pořadech Euro 2016 – studio Tours, z nichž první bude odvysílán v pondělí 13. června před zápasem českých fotbalistů se Španělskem. Názory, tipy a prognózy pak publikuje pro sázkaře na stránkách Tipsportu bývalý československý reprezentant Milan Luhový.

Mediální kampaň Tipsportu poběží také v online prostředí a v tisku. „Pro Deník Sport jsou během šampionátu připraveny speciální reklamní formáty, například v podobě přebalu novin do barev Tipsportu,“ popisuje kampaň vedoucí komunikace holdingu Tipsport Lubomír Ježek. Kromě televizních spotů si ostatní formy kampaně připravuje Tipsport vlastními silami.

Fotbalové Euro 2016 bere sázkařská firma jako největší sportovní a sázkařskou událost roku a očekává tržby ve výši jedné miliardy korun. Podle odhadu společnosti PayU, která zajišťuje online platby pro čtyři největší tuzemské sázkové kanceláře Tipsport, Chance, Sazka a Fortuna, prosázejí Češi během Eura stovky milionů korun. „Nedávné hokejové mistrovství zvedlo objem online sázek dočasně o polovinu proti běžnému provozu,“ uvedla pro ilustraci PayU.

Gambrinus vyzývá k fandění

Další oficiální partner reprezentace, pivní značka Gambrinus, spustil kampaň Řvi jako lev, jejíž základ tvoří online video s bývalým reprezentantem Karlem Poborským.

Kampaní se Gambrinus „snaží bojovat proti skepticismu, a dodat tak českým reprezentantům“. Kampaň poběží tak dlouho, dokud se český tým udrží v soutěži. Kromě videa zahrnuje i facebookovou komunikaci, tiskovou inzerci. „Reálně plánujeme ještě překvapení s hráči ve fanzonách, se lví tematikou,“ uvádějí zástupci Gambrinusu. „Lví tematika se také promítá do off trade a on trade spotřebitelských soutěží. Kreativní koncept vytvořila agentura McCann, digitální kampaň včetně videa měla na starost agentura Triad Advertising.

Pepsi mění veřejný prostor v hřiště

Triad Advertising je podepsán také pod reklamními aktivitami dalšího z oficiálních partnerů české reprezentace, značky nealko nápojů Pepsi. Agentura vyhrála tuto aktivaci koncem minulého roku. Pepsi pak v polovině letošního dubna spustila kampaň Svět je tvoje hřiště, která poběží až do začátku července. V rámci této kampaně proměnila pražské Hlavní nádraží v dočasné hřiště, kde si mohli lidé zkrátit čekání na vlak interaktivní hrou Pong. Tvářemi kampaně jsou takzvaní Pepsimojis, neboli emotikony, které se objevily na obalech produktů značky Pepsi. Kampaň má svůj soutěžní web fotbalhorecka.cz a futbalhorucka.sk.

Pepsimojic

Pepsimojic

Coca-Cola spustila celonárodní hru

Všechny výše uvedené společnosti jsou partnery české reprezentace. Hlavní globální rival Pepsi, firma Coca-Cola, oslovuje fotbalové fandy z titulu sponzora vlastního šampionátu Euro 2016. Také v Česku tak spustila mimo jiné svou celoevropskou soutěž Vyhraj šálu se svým jménem, kdy umožňuje zájemcům každou hodinu vyhrát „personalizovanou šálu“ jejich oblíbeného týmu, tedy s jejich vlastním jménem vytištěným na šále. Pro Česko organizuje tuto soutěž agentura Up Brand Activation. Jelikož jde o celoevropský projekt, ve spolupráci s britskou agenturou Asian Sourcing Link.

Mediální mix pro kampaň UEFA Euro 2016, propagující půllitrové lahve Coca-Cola a Coca-Cola Zero, připravila agentura Starcom MediaVest Group, adaptaci reklamního spotu Mayer/McCann Erickson.

Zkusí to i ostatní

Zvýšené komunikační úsilí vyvinou i firmy, které k fotbalu přímo nic neváže. Například online prodejce spotřební elektroniky Datart nabízí u příležitosti Eura 2016 ke každé prodané televizi v ceně na 13.900 Kč dvojitý multipack piva Krušovice (osm kusů). Sportovní události jsou totiž velmi častým impulsem k nákupu televize. „Nedávné hokejové mistrovství zvedlo dočasně prodej televizí o 40  % a u fotbalového Eura se dá čekat ještě větší nárůst,“ uvádí mluvčí Datartu Iva Palousková.

V prodejnách Tesco zase 1. června odstartovala druhá část věrnostního programu Panini – Panini Superstars, která potrvá do konce šampionátu. Za každých 300 Kč nákupu získávají zákazníci 1 z 60 karet fotbalisty českého národního týmu nebo některého z nejlepších evropských hráčů. Akce probíhá ve všech obchodech Tesco, s výjimkou čerpacích stanic. Karty obsahují údaje o hráčích jako například jeho post, datum narození, fyzické parametry nebo klubovou příslušnost, u českých hráčů také jejich statistiky, jako počet reprezentačních startů nebo odehraných minut. Navíc jsou uvnitř alba čtyři kupony. Na každém je pět známek na slevový program Panini na míče a batohy. Zákazníkům s klubovou kartou Teska Clubcard stačí dokonce k poloviční ceně za výše uvedené sportovní vybavení jen dvě známky.