Médiář.cz - Média, reklama, marketing, mobilní aplikace a slevové servery

reklama
 
 

Festival zábavy Zlatá růže: proč britské televizní pořady vyhrávají mezinárodní ceny

Náš sloupkař a odborník na televizní zábavu navštívil letošní festival mezinárodní televizní zábavy v Luzernu.

 
 

Mezinárodní festival televizní zábavy Rose d’Or ve švýcarském Luzernu nabízí unikátní možnost probrat se tím nejlepším, co televize po celém světě vytvořily (do kategorie zábavy, pojímané v širším slova smyslu, patří i hraná tvorba, všechny možné typy reality, eventy, ale i pořady věnované divadlu, vážné hudbě nebo výtvarnému umění).

Narozdíl od jiných festivalů se tady to nejpodstatnější odehrává v jednom velkém sále, rozděleném na desítky malých kójí, do nichž se vejde jen židle, stolek s velkým monitorem a sluchátky. A zatímco někde jinde pózují hvězdy na červeném koberci, tady se několik dnů tísní desítky lidí a od rána do večera sledují pořad za pořadem.

Není v lidských silách zhlédnout stovky titulů v plné délce, ale přesto to je výjimečná možnost udělat si obrázek, co se kde vysílá, jaké postupy tvůrci volí, jaké jsou nové trendy a co z tradiční televizní zábavy se ještě používá, a co už patří minulosti.

Nedá se říci, že by letošní přehlídka přinesla nějaké velké překvapení, nový trend, nebo že by tu byl k vidění programový formát, který (jako kdysi Big Brother nebo Chcete být milionářem?) předznamenává novou éru v dějinách televize. Přesto to byla konfrontace v mnohém poučná, zejména pro televizní tvůrce z České republiky (mezi nimiž chyběl po letech poprvé zástupce televize Nova).

Především se potvrzuje, že co se týče kreativity, inovativních přístupů, nových nápadů, dostala se Evropa (a v řadě případů i Asie) daleko před produkci velkých amerických volně vysílajících televizních sítí. Pozoruhodné je také to, že vedle televizně velkých zemí jako jsou Británie, Německo nebo Španělsko se mezinárodně prosazují nápady i z relativně malých trhů – například z Izraele, Norska, Dánska nebo Belgie či Nizozemska.

Britové letos vyhráli 5 z 12 oceňovaných kategorií – jejich síla spočívá především v tom, že mají obrovské množství tvůrců, kteří jsou současně autory námětů, scénářů i protagonisty. Snaží se také úspěšně zpracovávat i zdánlivě menšinová témata tak, aby zaujala i většinového diváka.

V Británii se také používá méně než na jiných trzích zažitý model – vytvořit programový formát a v případě úspěchu vyrobit pokud možno co největší počet epizod. To sice i v Británii platí například pro denní seriály nebo zábavné pořady jako jsou panelové show, ale například u sitkomů nebo docu soapů se drží šesti či osmi epizodních řad – což sice znamená vyšší náklady, ale ty se vracejí díky úspěšnému prodeji na mezinárodním trhu.

Právě v kategorii sitkomů se odehrál čistě britský souboj – nakonec jej vyhrál Channel 4 se situační komedií Friday Night Dinner (v hlavních rolích Tamsin Greig, Simon Bird a Mark Heap – v současnosti vzniká druhá řada) před produkcí BBC Life’s Too Short (jejímž tvůrce je Ricky Gervais).

I v dalších kategoriích zvítězily pořady, které by jistě ocenil i český televizní divák. Jako nejlepší pořad žánru comedy byla vyhlášena první epizoda třídílného cyklu Black Mirror (autora Charlieho Brookera) nazvaná Národní hymna, v níž čelí premiér dilematu – únosci příslušnice královské rodiny ji hodlají propustit pouze tehdy, pokud před televizními kamerami bude mít ministerský předseda sex s vepřem. Také tento pořad byl vyroben pro Channel 4.

Tatáž stanice si připsala vítězství i v kategorii soutěžní pořad, když s formátem The Million Pound Drop Live porazila soutěž britské ITV The Cube a izraelský Still Standing.

Nejlepším pořadem pro děti se staly Příšerné historie BBC, přibližující formou skečové show život v různých epochách. BBC zvítězila i v kategorii Lifestyle s pořadem o vaření The Great British Bake-Off.

Americká produkce se prosadila jen mezi hranými seriály. Série Pan Am o letuškách v šedesátých letech slavné letecké společnosti, vysílaná ABC, ovšem diváky doma ve Spojených státech příliš neoslovila a končí po první řadě.

Za nejlepší multimediální pořad označila porota složená z televizních tvůrců španělský formát Plan B největší komerční stanice Antena 3, nejlepší pořadem pro mládež se stal seriál jihokorejské veřejnoprávní KBS Dream High, německá veřejnoprávní televize ARD si odnesla cenu za nejlepší živou show – loňský přenos finále Velké ceny Eurovize.

Do Německa putuje i cena za nejlepší televizní film. Tím se stal snímek Homevideo vysílaný RTL. Věnuje se tzv. video šikaně ve školách a získal už loni řadu mezinárodních cen.

Mezi dokumenty o umění zvítězil The Sound of Ole Bull veřejnoprávní NRK věnovaný známému norskému houslistovi a skladateli.

A zbývá ještě kategorie Factual Entertainment. Zde se mezi silnou konkurencí prosadil pořad australské SBS Go Back To Where You Came From (Vrať se, odkud jsi přišel), který zajímavým a originálním způsobem reaguje na předsudky Australanů vůči imigrantům.

 
 
 
reklama

Nejčtenější za týden

reklama

Denní zpravodaj e-mailem

Čtěte nás na sociálních sítích

Na Twitteru sledujte telegrafické zprávy
a odkazy na všechny naše články.



Na Facebooku sledujte delší komentáře,
fotografie a odkazy na vybrané články.

 
 

Národní galerie reklamy

 
další kampaně