Současné firmy vidí public relations ve velké míře jako nástroj ke zvyšování prodejů svých výrobků a služeb. Jde přitom o druhé nejčastější očekávání, které manažeři českých firem s PR agenturami spojují, hned po klasickém zajišťování pozitivního obrazu v médiích. Zjistilo se to v průzkumu, který na prvním, únorovém PR Brunchi Médiáře prezentoval Patrik Schober, spoluzakladatel a výkonný ředitel agentury Pram Consulting.
Průzkumu, který Pram představil už na výročním oborovém setkání PR Summit 2015, se zúčastnilo přes sto manažerů českých i mezinárodních firem z nejrůznějších oborů působících na českém trhu. Dotazování se zaměřovalo na to, co firmy od PR oboru chtějí jak z pohledu možných cílů, tak i použitých aktivit.
Prohlédněte si kompletní výsledky výzkumu
„To, že se firma začne více soustředit na obsah, digitální komunikaci a sociální sítě, ještě neznamená, že jí to zvýší příjmy. Tyto aktivity musí být provázány s komunikační kampaní, která má tvorbu příjmů vytyčenou ve svých konečných cílech,“ upozornil Schober. Podle něj jde v současnosti v PR branži o to, soustředit se na méně projektů, ale líp do nich zapojovat veřejnost, získávat nové kontakty a ty předávat marketingovému oddělení.
Čtyři tipy pro tvorbu kampaně
Patrik Schober na PR Brunchi ukázal příklady úspěšných integrovaných kampaní, které firmám pomohly k dosažení cílů a nárůstu zisku.
Přišel také se čtyřmi tipy, které je třeba mít na paměti při tvorbě jakékoliv kampaně. V prvé řadě je nutné, aby komunikační téma fungovalo napříč všemi kanály, jež cílové publikum využívá. „Provádíte-li například průzkum, přirozeným výstupem bude report shrnující výsledky průzkumu, který budete prezentovat médiím. Můžete vytvořit i shrnující video, přičemž lze samostatně využít i jeho zvukový záznam, a šířit jej formou podcastu,“ vypočítává Schober. Dále funguje, když je obsah komunikace rozdělen na menší celky a ty jsou pak postupně zveřejňovány. Důležité je také správně vystihnout hlavní myšlenku sdělení a „osekat“ vše nepodstatné.
Základem je však znát své zákazníky, přemýšlet o tom, co opravdu chtějí a dát jim informace, které jsou pro ně zajímavé a relevantní. „Nebojte se, že tím pomůžete konkurenci. Takhle štědrost se vám totiž může mnohonásobně vyplatit, spíš než by vám uškodila,“ je přesvědčen Schober.
Při závěrečné diskusi přítomné zástupce z řad médií, firem i PR agentur zajímalo, kam směřuje současné public relations, jak najít účinný systém jeho měření nebo jak stanovit hranice kompetencí PR a marketingového manažera.
Stáhněte si čtyři tipy Patrika Schobera i příklady úspěšných kampaní