Aktivita firem vůči české blogosféře vzrostla meziročně o třetinu, firmy oslovují bezmála polovinu aktivních blogů. Vyplývá to z výsledků dalšího ročníku průzkumu Blogbarometr 2015 agentury Donath Business & Media (DBM). Firmy dnes oslovují 45,2 % aktivních blogů. Jejich tvůrce kontaktují nejčastěji s nabídkou ke spolupráci (85,1 %), dále jim poskytují vzorky a produkty (78,2 %) nebo jim zasílají pozvánky na akce (63,2 %) či rovnou na speciální akce pro blogery (63,8 %).
„Firmy letos oslovují renomované blogerky a blogery v rámci svých marketingových a PR kampaní mnohem častěji,“ tvrdí výkonný ředitel agentury DBM Tomáš Jelínek. Oproti loňskému roku vzrostl o více než dvě pětiny počet respondentů, kterým blogování přináší mírné finanční a jiné benefity (39,7 %). Podle Jelínka ale na skutečně podstatné příjmy dosáhne jen několik procent členů aktivní blogosféry. Převažují mezi nimi blogy s více než 10.000 unikátních návštěvníků měsíčně v oborech móda a kosmetika.
Nadále přitom platí, že oproti blogujícím mužům výrazně převažují blogerky (18,4 % ku 81,6 %), přičemž se nejčastěji věnují právě tématům, jako je krása, kosmetika, móda, zdravý životní styl a cestování. Čeští muži se naopak orientují hlavně na politiku, techniku a technologie. Zajímavý je také výrazný věkový rozdíl mezi blogujícími ženami i muži. Průměrný věk blogerů je přibližně o 15 let vyšší než u jejich kolegyň.
„Zaznamenali jsme větší profesionalizaci blogů. Oproti loňsku například využívají blogeři pro jejich propagaci mnohem víc sociální sítě,“ říká Ivan Tomek z poradenské agentury MR. Think (Market Research Think), který spolupracoval na výzkumu.
Nejoblíbenější sociální sítí českých blogerů a blogerek je Facebook, jehož používání meziročně vzrostlo o čtvrtinu (pracuje s ním 71,8 % blogerů). Přiblížilo se tak evropskému průměru: Podle výzkumu Iprex Blogbarometer 2014 využívá v Evropě Facebook 73,9 % blogerů. Stejně tak dosáhlo na loňskou evropskou hodnotu (47,1 %) i české využívání Instagramu (49,7 %), které vzrostlo dvojnásobně. O třetí příčku v oblibě se u domácích blogerek a blogerů dělí Twitter (21,8 %), YouTube (19,3 %) a Pinterest (16,8 %).
Blogbarometer je on-line šetření mezi blogery v Česku realizované v rámci stejnojmenného mezinárodního projektu globální sítě komunikačních agentur Iprex. Do letošního červnového průzkumu se v Česku zapojilo celkem 482 respondentů z řad českých blogerů a blogerek, kteří zodpovídali jednak dotazy vycházející z mezinárodních témat Iprexu, jednak otázky, které navazovaly na loňské šetření v rámci Česka. Průzkum mezi českými blogery každoročně provádí agentura DBM ve spolupráci s poradenskou agenturou MR. Think.