Loňská kampaň Gambrinusu s fiktivní značkou Patron, která propagovala nepasterizovanou dvanáctku Gambrinus, byla první krok. V letošním roce na to naváže další podpora čepovaných ležáků včetně nových piv: nepasterizovanou dvanáctku následovala na přelomu loňského a letošního roku polotmavá dvanáctka a chystají se i další nová piva. Souběžně s podporou čepovaných ležáků poběží organizovaná podpora restaurací. Zástupci pivovaru Gambrinus, který patří do portfolia Plzeňského Prazdroje, to uvedli na dnešní tiskové konferenci.
„Snažíme se dlouhodobě podporovat české hospodské a současně oživit ležáky Gambrinusu. V povědomí běžných pivařů se ve spojení s touto značkou vybavuje stále primárně desítka, ale ležáků vaříme pořád víc a jsme hrdi na to, jak chutnají. Loňskou kampaní jsme na to chtěli upozornit. Chceme také ukázat, že se Gambrinus mění podobně, jako se vyvíjí trh,“ uvedl Marek Dvořák, manažer značky Gambrinus.
„Gambrinus není jen desítka“
Podle Dvořáka se podařilo splnit dlouhodobý cíl pivovaru oddělit piva, která si lidé mohou dát v hospodách a která si koupí v maloobchodu, což měly zajistit především právě nové ležáky. „V současnosti dělá poměr ležáků ku desítce zhruba dvacet ku osmdesáti procentům, ale i to je výrazný posun oproti období před kampaní. Z roku 2013 na rok 2014 se nám v ležácích růst nedařilo, ale v posledním kvartálu 2015 jsme tento trend převrátili o patnáct procent z 9,7% poklesu na 4,8% růst v prodejích,“ uvedl Dvořák.
Návrat k ležákům jako chuťově plným pivům je podle něj obecný tržní trend: v letošním roce by měl podle předpokladů Gambrinusu celkový podíl prodaných ležáků v hospodách poprvé překonat desítku.
„I letos se budeme intenzivně věnovat ležákům a vývoji nových produktů a o to, aby nepasterizovanou dvanáctku Gambrinus ochutnalo co nejvíc pijáků piva. Chystáme nové limitované várky. Nadále razíme zásadu, že pivo v hospodách bude jiné než koupené v maloobchodu,“ řekl Dvořák.
Přijde akce pro 2.000 hospod
Druhou prioritou pivovaru podle něj bude podpora hospodských. „Chceme pracovat na jejich dalším vzdělávání ve správném skladování a čepování piva, a to ve velkém. V prvním kroku oslovíme touto aktivitou asi 2.000 hospodských. V druhé vlně budeme o správně čepovaném pivu informovat i pivaře, aby si to mohli v hospodách ověřit a žádat,“ říká Dvořák.
Podrobnosti o komunikačních aktivitách zatím nesdělil, jen zmínil, že s nimi pivovar ve větší míře počítá od začátku července. Objevit by se mělo také další video a online program.
„Kampaň zvrátila předsudky“
Loňská aktivita oslovila podle manažera Gambrinusu zhruba 5,4 milionu českých pivařů. Televizní kampaň z toho viděli asi dva miliony lidí. „Byla to nejzapamatovanější kampaň za poslední dva roky podle našeho vlastního měření,“ tvrdí Dvořák.
Byla to také nejdiskutovanější pivní akce v online médiích. „Pohnuli jsme se dvěma základními předsudky: O čtvrtinu jsme snížili počet lidí, kteří ke Gambrinusu mají nějaké předsudky. Podíl konzumentů, kteří podle svého vyjádření nemají žádné bariéry ve vztahu ke značce Gambrinus, vzrostl z 52 na 56 %,“ uvedl Dvořák s odvoláním na výzkum, který pro pivovar dělala TNS Aisa.