Celkem devět lvů pro české agentury Young & Rubicam a McCann. Připomeňte si letošní Cannes.

„Globus prodává jahody, než na nich oschne rosa“

Retail Summit: řetězce začínají ustupovat od trvanlivých výrobků, upřednostňují čerstvé.

Jahody. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Jahody. Ilustrační foto: Profimedia.cz

„Bavte se o výrobcích a ne o položkách. A když chcete zalistovat nějaký výrobek, dívejte se na jeho recepturu a na to, jaká je za ním historie a práce, nesledujte jen cenu.“ Zhruba tak znělo základní doporučení maloobchodníkům, kteří se zúčastnili letošního ročníku odborné konference Retail Summit 2016. Mezi retailery, kteří na konferenci prezentovali způsoby obchodování založené na výše uvedeném principu, se zařadil obchodní řetězec Globus, jenž si letos připomíná 20 let přítomnosti na českém trhu.

Podle Petra Chmelaře, vedoucího managementu sortimentu čerstvých potravin Globus, se chce tento řetězec odlišit od konkurence důrazem jednak na vlastní produkci, jednak na prodej od místních chovatelů a pěstitelů. „V každém hypermarketu máme vlastního pekaře a vlastního řezníka. V komoditách, které nepokrýváme vlastními silami, stavíme na blízkém vztahu s místními dodavateli,“ tvrdí Chmelař.

Jedním z příkladů takové spolupráce je podle něj prodej čerstvých jahod, dodávaných v letní sezoně na pulty Globusu do dvanácti hodin od jejich utržení. Tyto jahody lze zatím koupit ve dvou hypermarketech sítě Globus, a sice v Čakovicích a v Ústí nad Labem. Jahody dodává řetězci farma Zahrada Svádov, sídlící rovněž v Ústí nad Labem, jejíž majitel Stanislav Štrympl vystoupil na Retail Summitu spolu s Chmelařem.

„Jsme rodinná firma, která pěstuje mimo jiné osm odrůd jahod, jež sklízíme čtyři až pět týdnů. Jahody se dělí na dvě skupiny: s pevnou a měkkou dužninou. Ty s pevnou vydrží i čtrnáct dní. S měkkou dužninou nevydrží téměř nic, ale mají podstatně lepší chuť, krásně voní a mají krásnou červenou barvu. Domluvili jsme se s Globusem, že zkusíme prodávat i ty méně trvanlivé, měkké jahody,“ uvedl na konferenci Štrympl.

Globus podle něj oslovil Zahradu Svádov v roce 2013, přičemž objem jahodové produkce farmy od té doby roste. „V roce 2014 jsme objem prodávaných jahod navýšili o 200 % a loni jsme to zopakovali. Přes Globus prodáváme zhruba do 20 % produkce. Strop vidím asi u 30 %, výš to nejde z důvodu náročnosti logistiky i vlastního prodeje,“ sdělil Štrympl. 

Dobu od utržení jahod na poli k prodeji na pultech dvou obchodů Globusu se podle zástupců obou firem podařilo zkrátit na maximálně dvanáct hodin, přičemž je v celém procesu vynecháno zejména skladování v chladírnách. „Celý logistický proces jsme zkrátili o 36 hodin. V Ústí nad Labem, na jehož okraji Zahrada Svádov sídlí, to dokonce trvá z pole do Globusu jen patnáct minut. Říkáme, že než na jahodách oschne ranní rosa, už si je můžete koupit,“ komentoval to Chmelař. 

Odbytu jahod navíc napomáhá to, že Zahrada Svádov prodává v Globusu ovoce prostřednictvím jednoho svého vlastního zaměstnance, který se o ně stará. „Pokud zákazník koupí běžné jahody ve vaničce a najde v ní několik jahod shnilých, může trvat řadu dní, než se je odhodlá koupit znovu. Naším cílem je, aby si pro ně zákazníci chodili pravidelně a tyto prázdné dny nevznikaly,“ uvedl Štrympl. 

Globus napomáhá tomuto způsobu obchodování podle Chmelaře tím, že sám zařizuje přepravu ovoce a zeleniny do svých skladů nebo hypermarketů, přičemž jeho jednotlivé hypermarkety přímo domlouvají konkrétní obchodní podmínky s firmami s místní působností.

Globus nebyl jedinou velkou firmou, která na Retail Summitu zdůrazňovala přechod k čerstvým výrobkům na úkor trvanlivých. Za stranu výrobců deklaroval stejný přístup obchodní ředitel mlékárenské společnosti Olma Jiří Berger. „S trvanlivými výrobky jsme skončili, produkci posledního z nich zrušíme v květnu. Budeme se věnovat čerstvým výrobkům,“ uvedl mimo jiné Berger.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr