Na českém trhu je od prosince česká videobanka Recvideo.cz, provozuje ji pražské studio Leontynka Davida Vozdeckého. Aktuálně nabízí tisícovku klipů, které prodává za 499 Kč (19 eur) za kus. Průměrně mají stopáž 2 až 4 minuty. „Denně videobanku aktualizujeme o nové záběry politiků, umělců, budov, měst, ale třeba i o stroje určené na těžbu uhlí,“ láká Vozdecký.

Golden Hammer ocenil divadelní hry podle zpráv

Z reklamního festivalu v Lotyšku letos vezou Češi tři stříbra, několik zlatých a hlavní cenu mají Maďaři. O akci Médiáři napsal šéf PR.Konektoru Radek Vítek, předsedal jedné z porot.

Radek Vítek

Radek Vítek

Vítězem 17. ročníku mezinárodního festivalu kreativity Golden Hammer v Lotyšsku a agenturou roku se stala Young & Rubicam Budapest, která s projektem Every Day a Play získala tři zlaté ceny. Ovládla dvě ze čtyř kategorií (Digital a Public Relations) a odnesla si také jedinou letošní udělenou Grand Prix.

Mezinárodní porota zařadila letos na shortlist 91 projektů. Z nich 18 získalo zlatá ocenění a 27 stříbrná. Nejvíc cen bylo uděleno v kategorii Public Relations.

Češi jen stříbro, Slováci i zlato

Pokud jde o českou účast v soutěži, ačkoli byla v letošním ročníku velmi skromná, díky agentuře Geometry Global putují do Prahy tři stříbrná kladívka za projekt Reklama, která běžela.

To na Slovensku mohou být spokojenější. Zlato vybojovala kampaň Fofola připravená agenturou Zaraguza, stejně jako projekt PlayDowJones od Wiktor Leo Burnett. Důvod k radosti mají i v Made by Vaculík díky stříbrnému Nejčerstvějšímu citylightu, vytvořenému pro Tesco.

Nejoceňovanější byli Maďaři

Zmíněná kampaň Every Day a Play pro maďarské divadlo Kantona Joszef, která získala i jedinou udělenou Grand Prix, vzbudila největší pozornost.

Projekt si dal za cíl oslovit mladé uživatele internetu a inspirovat je k návštěvě divadla. Byl postavený na kreativní tvorbě obsahu v reálném čase a nápaditém využití médií. Jeho tvůrci po dobu 14 dnů vybírali na nejčtenějším maďarském zpravodajském portálu zprávy dne a nechali se jimi inspirovat pro vytvoření minutové divadelní hry. Tu pak natočili na video a na konci dne umístili na portál hned vedle původní zprávy. Kampaň zaznamenala úspěch nejen u maďarské veřejnosti, ale oslovila tři ze čtyř porot soutěže. 

Úspěch maďarských kreativců ještě umocnila agentura Isobar, která do soutěže přihlásila několik zajímavých projektů a vybojovala dvě zlatá, čtyři stříbrná kladívka a vítězství v kategorii Creativity. Trojlístek vítězů ještě doplnilo švédské OMD úspěchem v kategorii Communication.

Bodoval společenský kontext

Mezi oceněnými pracemi zaujal v kategorii Internet a virální reklama silný spot How to Disapear s tematikou domácího zneužívání dětí, připravený pro kampaň Unicef.

Společenský podtext měl i další úspěšný projekt Skateboards Made by Bears z dílny opět maďarské agentury White Rabbit Budapest pro Světový fond na ochranu přírody, který vybojoval rovnou dvě zlatá kladívka. Kampaň oslovila mládež s tématem ochrany zvířat prostřednictvím vlivné komunity skateboardistů. Aby se přiblížil těmto nezávislým ovlivňovatelům veřejného mínění, nechal realizační tým vyrobit speciální řadu skateboardů „opracovanou“ medvědy.

V kategorii Promo & Activation excelovala gruzínská agentura Livingstone s myšlenkou virtuální irské hospody 100% Real Virtual Reality.

Mezi projekty s jednoduchými, avšak efektivními nápady vynikl polský Famous & Missing, který účinně zapojil celebrity do kampaně při hledání zmizelých lidí, nebo gruzínský Guest of Honor využívající myšlenku oficiální návštěvy zombieho v Gruzii při příležitosti uvedení nové řady seriálu Walking Dead.

Chytře vymyslet, ne ohromit a šokovat

Výsledky soutěže potvrdily, že zajímavé moderní komunikační kampaně bourají hranice mezi disciplínami a efektivně integrují různé komunikační nástroje. Účinná podpora nejen prostřednictvím placených médií, ale především médií získaných (mediální publicity) a sdílených (sociální sítě) hrála u většiny vítězných projektů zásadní roli.

Od tvůrců to vyžadovalo jak silný kreativní potenciál, tak kvalitní znalost public relations technik a nástrojů digitální komunikace. Většina oceněných projektů byla navíc postavena na jednoduché myšlence a lze si představit, že by relativně snadno mohly být realizovány téměř kdekoliv.

Tvorba nápaditých „mikromomentů“, které chtějí na chvíli zaujmout, vytrhnout z chodu běžného života či pobavit obecně převládala nad snahou šokovat a překvapit velkou kreativou. I z toho důvodu bylo nejvíce cen uděleno v kategorii Public Relations. Naopak mezi tradičními formáty (televize, tisk či outdoor) se objevilo zajímavých nápadů pomálu, a proto zde byla udělena pouze jediná stříbrná cena.