Google začal agresivně „tlačit“ svou vlastní sociální síť Google+ a není pochyb o tom, že jde o frontální útok na hodnotu Facebooku před jeho vstupem na burzu. Kámen úrazu je v tom, že Google na tento boj ve prospěch Google+ “ohnul” svůj index, respektive přirozené výsledky svého vyhledávání.
Ostatně vyprávět o indexu vyhledávače Google by bylo nošením dříví do lesa. Téměř po každé jeho aktualizaci Google vysvětluje, jak u přirozených výsledků vše obstarává “férový” algoritmus, který pracuje výhradně v zájmu uživatele. Také v tomto případě Google operuje se zájmy uživatelů. Tedy alespoň pokud nejste například fanouškem některé ze sociálně aktivních celebrit. Potom totiž dostanete na prvních místech profily z Google Plus, zatímco po fanoušky a followery nabitých Facebook a Twitter profilech ani vidu, ani slechu.
To samožřejmě způsobilo paniku mezi lidmi z digitální branže zaměřených na sociální média (rozuměj Facebook) a především potom mezi SEO profesionály, které schopnost “ovlivnit” právě přirozené výsledky živí (ve skutečnosti je to PPC). Někteří by na Google nejraději poslali antimonopolní úřad, jiní namítají, že se SEO jen změní (už dávno se prosáklo do jiných oborů).
Naříká také Twitter a není divu. Profily z Twitteru v indexu Googlu jsou, ale do výsledků je dostanete až když je začnete hledat specificky. Google si dříve od Twitteru licencoval přístup k Firehose, tedy k celému streamu Twitteru, ale licenci neobnovil. Námitky kritiků, že Twitter ve výsledcích není, protože si za to chce nechat zaplatit je neopodstatněná. Opakuji, profily v indexu jsou, včetně těch facebookových. Jen nejsou právě nejlépe vidět.
Jediné štěstí, že YouTube je v rukou Googlu, jinak by se nejspíš také mezi stěžovateli objevilo. Videa z YouTube totiž často najdete tak, že je někdo sdílel na Google Plus a vyhledávač vás pošle na tuto stránku, nikoli na YouTube. Nepomůže ani hledat přímo titulek videa na YouTube. Možná je to záměr, aby to prostě nebylo příliš, pokud si totiž nevypnete SPYW (Search Plus Your World) nebo se před hledáním neodhlásíte, ocitáte se najednou v jakémsi světě Googlu plném odkazů do sítě Google+.
Argument, že je to uživatelům této sítě ku prospěchu, samozřejmě může být správný a nakonec, jde tady jen o byznys (zamáčkněme slzu také nad všemi zemřelými startupy, které svůj byznys postavily výhradně na službách společností Google, Facebook, Twitter apod. dříve, než se tito giganti vydali stejným směrem).
Pokud se to znelíbí zákazníkům, teprve potom půjde o problém. A tím se vracíme k Microsofu. Google si svoji pozici vybudoval také díky svému vyhranění proti Microsoftu, té zlé, monopolisticky se chovající splečnosti. Bývávalo. Přestože situace výrazně kopíruje historickou zkušenost Microsoftu s prohlížečem Internet Explorer, kde antimonopolní úřad zasáhnul, nemyslím, že se tak v tomto případě stane, ani že by se tak stát mělo.
Microsoft se tak spíš může chopit šance zachránit svoje peníze utopené do vyhledávacího byznysu v Bingu (a také pořádně vytěžit nákup Skype). Vlivný blog Gizmodo to shrnul v poměrně trefném titulku “Google Just Made Bing the Best Search Engine”.