Televize Prima se nedohodla s firmou M Marketing Marcely Krplové, pořadatelem České Miss, na další spolupráci. Další ročník soutěže krásy nepodpoří ani neodvysílá. Prima byla šest let generální mediální partner. „Soutěž to nijak neohrozí,“ prohlásila Lucie Volná, výkonná ředitelka akce. 

Google rozzlobil české televize: tvrdí, že mladí sledují nejvíc YouTube

Silnou kritiku televizních manažerů si Google vysloužil kreativní prací s klíčovými daty o sledovanosti, podle nichž se prodává reklama.

Čerstvá ředitelka českého Googlu pro agenturní sektor Vanda Wolfová se z pohledu tuzemských televizí neuvedla nejlépe. Foto: Google

Čerstvá ředitelka českého Googlu pro agenturní sektor Vanda Wolfová se z pohledu tuzemských televizí neuvedla nejlépe. Foto: Google

Aktuální propagační ofenzíva české pobočky amerického internetového gigantu Google značně popudila jeho tuzemské televizní konkurenty. Google ve čtvrtek rozeslal tiskovou zprávu, v níž tvrdí, že videoserver „YouTube má mezi diváky do 35 let již větší zásah, než jakýkoliv jiný český televizní kanál“. Odvolává se přitom na průzkum TNS Aisa, data kombinuje s výstupy z měření sledovanosti, která pro Asociaci televizních organizací (ATO) zajišťuje výzkumná společnost Mediaresearch.

TNS Aisa, Mediaresearch i ATO v pátek závěry z tiskové zprávy Googlu zkritizovaly. Podle TNS Aisa se srovnání dat o sledovanosti televizí a YouTube použité Googlem nezakládají na výsledcích její studie. „Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,“ prohlásil šéf české pobočky TNS Aisa Bronislav Kvasnička.

Nezvykle tvrdě reagovala v tiskové zprávě televizní asociace, jindy oficiálně zdrženlivá. Českou pobočku Googlu obvinila, že „hrubě manipuluje s daty“ a že předvedla „čistou datovou demagogii“. Google neváhá porovnávat deklarace s měřením, ignoruje odlišné cílové skupiny obecné televizní a internetové populace a porovnává tak naprosto neporovnatelné, kritizuje ATO. „I laikovi je zřejmé, že se jedná o lidi s rozdílným chováním,“ uvedla.

„Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za televizní populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a televizních stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ uvedl hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák. Asociace sdružující Českou televizi, Primu a další menší tuzemské televize se ohradila také proti využití svých dat v PR konkurence.

Ke kritice se přidala televize Nova, která data o sledovanosti od ATO jako její obchodní partner odebírá. „Televize Nova se ohrazuje proti nesprávné a zavádějící zprávě Google a ztotožňuje se se stanoviskem ATO,“ uvedla v pátek odpoledne.

Google se v následné reakci na výtky snaží obrátit spor k tomu, že na trhu není výzkumný nástroj, který by umožnil adekvátně porovnat publika televize a internetu. „V loňském roce byla podobná tisková zpráva přebrána celou řadou médií prakticky bez dalších reakcí. Potvrzuje to stoupající zájem o digitální média na českém trhu. Faktem zůstává, že na českém trhu neexistuje jednotný panel a čeští zákazníci tak nemají přístup k datům, která by objektivním způsobem reflektovala všechna média. Rádi se zapojíme do konstruktivní diskuse nad řešením této situace,“ uvedla čerstvá ředitelka českého Googlu pro agenturní sektor Vanda Wolfová.

Silnou kritiku televizních manažerů si Google logicky vysloužil proto, že sáhl na klíčová data o sledovanosti, na jejichž základě se prodává reklama. Zvlášť když závěry jeho kreativní práce s těmito daty vycházejí pro tradiční televize negativně. Přitom metodické výtce výzkumníků z TNS a Mediaresearch a souvisejících argumentům televizí se přirozeně nedostane takové pozornosti, jakou získala původní zvěst Googlu, která zahnízdila přednostně v Lidových novinách (v listu zpráva vyšla na první straně čtvrtečního vydání, teprve dopoledne ji Google rozeslal plošně do redakcí), pak v ČTK a později v řadě dalších médií, včetně odborných.

O kauze a o měření sledovanosti televizní a internetové reklamy budeme mluvit také na mikrokonferenci o videoreklamě ve středu 1. října, za účasti lidí z Googlu a z českých televizí

TISKOVÁ ZPRÁVA TNS AISA

Srovnání dat o sledovanosti televizí a Youtube použitá v tiskové zprávě od společnosti Google se nezakládají na výsledcích studie dodané společností TNS Aisa

Společnost Google vydala 25. září tiskovou zprávu, která mimo jiné prezentovala výsledky projektu, který pro Google společnost TNS Aisa zpracovávala. V této tiskové zprávě bylo prezentováno sloučení dat z více zdrojů. Toto sloučení dat, a jejich porovnání s daty z jiných zdrojů, se nezakládá na výsledcích dodaných společností TNS Aisa.

Bronislav Kvasnička, Managing Director TNS Aisa uvádí: „Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích.“

TISKOVÁ ZPRÁVA ATO

ATO: Google hrubě manipuluje s daty

Televize a ostatní účastníci mediálního trhu sdružení v Asociaci televizních organizací (ATO) se ohrazují proti způsobu, jakým společnost Google interpretuje výzkumná data. V tiskové zprávě ze dne 25. září 2014 je internetový server YouTube nazýván nejsledovanějším televizním kanálem. Svá tvrzení Google dokládá daty z několika různých výzkumů, s nimiž nakládá metodologicky zcela nepřijatelným způsobem.

Společnost Google zaplavila v těchto dnech česká média tiskovou zprávou, nad níž se musí pozastavit každý, kdo někdy něco slyšel o správném nakládání s výzkumnými daty. Zpráva neváhá porovnávat deklarace s měřením, ignoruje odlišné cílové skupiny obecné televizní a internetové populace a porovnává tak naprosto neporovnatelné – i laikovi je zřejmé, že se jedná o lidi s rozdílným chováním. V jednom z klíčových grafů není vůbec uvedena věková cílová skupina, v textu je použito pouze slůvko „lidé“.

„Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ uvedl hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák ze společnosti Mediaresearch.

Ve zprávě jsou hojně používána data z projektu elektronického měření sledovanosti televizního vysílání, aniž je to jasně uvedeno. „Data jsou výlučným vlastnictvím ATO. K jejich použití jsme nedali souhlas, a důsledně se proti němu ohrazujeme. Nesprávná interpretace dat poškozuje naše členy, zejména provozovatele vysílání, tj. Českou televizi, FTV Primu a další “ uvedla v této souvislosti jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

Tisková zpráva Googlu je podle názoru ATO čistou datovou demagogií a nabízí se otázka, zda je tento způsob PR pro český trh přijatelný. „Sdělení obsažené v tiskové zprávě považujeme z odborného hlediska za neprofesionální a zavádějící. Jsme překvapeni, že se tak stalo ze strany celosvětového technologického giganta, který takto dezinterpretuje data výzkumu od společnosti TNS Aisa,“ řekla k celé záležitosti Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva Mediaresearch.

Vysvětlivky:
*online populace = jednotlivci využívající internet * TV populace = jednotlivci žijící v domácnosti s alespoň jedním funkčním televizorem

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr