Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Google uvedl Social Search, další krok k personalizaci výsledků vyhledávání

Není to tak dlouho, co jsme tu s Eliškou Hutníkovou bilancovali neúspěšné vstupy Googlu do sociálních sítí – vzpomínali jsme na nevydařené projekty Google Wave nebo Google Buzz. Objevovali jsme odlišné pojetí přátelství Googlem. Stejně tak jsme nadšeně spekulovali o využití tlačítka +1.

Ale to ještě před oficiálním spuštěním sociální sítě Google+. Zakrátko poté bylo jasné jedno: Googlu nejde jen o sociální sítě, jde mu o informace, jak opět vylepšit své hledání.

Čerstvě uvedená služba Social Search je dalším krokem k maximální personalizaci výsledků. V praxi to znamená, že deset různých lidí uvidí na stejný dotaz položený vyhledávači deset různých výsledků. Koncept kruhů a sdílení téměř čehokoliv dal Googlu do rukou nástroj k vytvoření unikátního a personalizovaného vyhledávače pro každého z nás.

Co pro získání takového unikátního výsledku potřebujete? Základem je účet na Googlu a sociální síti Google+ s databází aktivních kontaktů. Pokud si chcete Social Search vyzkoušet rovnou z České republiky, přepněte na anglické hledání na Google.com na https protokolu https://www.google.com. Google vám pak na hledanou frázi zobrazí v pravé postranní liště kromě PPC reklam i výsledky vyhledávání v profilech a stránkách Google+, které máte ve svých kruzích.

Google Social Search

Google Instant nabízí ve výsledcích i profily uživatelů, které máte ve svých kruzích.

Google Social Search

Dalším logickým krokem, tedy onou unikátní novou funkcí v „přirozeném“ (organic) hledání, je tzv. personalizované hledání (personalized results). U každé fráze se zobrazí informace, kolik přátel z vašich kruhů sdílelo obsah, který odpovídá vašemu zadání. Vy se pak do těchto výsledků přátel z vašich kruhů můžete přepnout.

Google Social Search

I pokud tak neučiníte, u všech „normálních“ výsledků, které sdíleli někteří z vašich přátel, se objeví modrá ikonka a informace, kdo tento obsah sdílel.

Google Social Search

Google touto změnou uzavřel cestu ostatním sociálním sítím jako je Twitter nebo Facebook. Twitter rozhodnutí kritizoval, že tato změna „není dobrá pro lidi“. Je to další krok po odklonu spolupráce s Twitterem poté, co Google loni neprodloužil smlouvu o zobrazování výsledků z Twitteru.

A co Seznam? U toho se bát nemusíme, i když s nějakou personalizací experimentuje, výsledky pro různé uživatele zůstávají zatím stejné.

Důsledky zavedení Social Search

Důsledek „sociálního hledání“ je v zásadě jediný, o to však závažnější. Nebude existovat jedno hledání, jeden výsledek a jeden Google. Hledání se rozpadne do postmoderně pojatého obrazu, ze kterého nezískáme jeden výsledek pro jednu frázi, ale každý z nás bude mít své hledání, své výsledky a svou pravdu.

Znamená to, že sledování a vyhodnocování umisťování se na určitých pozicích nebude prakticky objektivně měřitelné. Ovlivní to všechny nástroje, které se na to zaměřují, ať už hovoříme o domácím Collabimu, zahraničním RankTrackeru nebo Advanced Web Ranking. Na druhou stranu, pokud budeme měřit v anonymním režimu prohlížečů, nepřihlášení na http protokolu, pak relativně objektivní výsledky dostaneme a nástroje na měření pozic se tomu budou muset přizpůsobit.

Určitě to nejvíce posune ve vnímání výsledků SEO – jak SEO agentury a freelancery, tak i samotné klienty, kteří snad konečně přestanou slepě lpět na reportech pozic klíčových slov a jako klíčový ukazatel budou chápat přivedenou návštěvnost.

Mnozí prorokují konec nebo přinejmenším snížení důležitosti SEO, nicméně důvod k těmto prognózám není. SEO bude fungovat pořád stejně, rozdíl bude jen ve větším důrazu na sociální aspekt a výsledky úspěšné optimalizace budou měřitelné správně pouze nárůstem návštěvnosti, ne jinými falešnými metrikami.

Naopak je třeba si říct, že tato změna od Google jde zase o krok blíže k uživatelům a poskytuje jim tak více relevantní informace a výsledky hledání. Nyní už můžeme jen čekat, kdy nám Google začne podstrkávat výsledky dle naší nálady.