Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Google varuje, co se o vás doslechl

Nástroj vhodný tak akorát pro egomaniaky. Anebo chytrá prevence nepříjemností v budoucnosti.

Potěšil mě Google. Pod názvem “Me on the Web” („Já na webu“) Google nyní představuje reorganizovaný tzv. Dashboard (přehled využívání mnoha různých služeb Googlu), jehož součástí je jednoduché rozhraní pro osobní tzv. On-line Reputation Management. Bojíte se, že o vás na web někdo strčí nějakou nepěknou zmínku nebo nelichotivou fotku, která vám jednou znepříjemní život? Google v tom samozřejmě nikomu nezabrání, ale aspoň vás na to upozorní.

Z obrázku je asi zřejmé, jak nástroj funguje: kdykoli Google zaindexuje (tedy objeví někde na webu) zadaný řetězec – vaše jméno, e-mail nebo třeba telefonní číslo, pošle vám o tom e-mail.

Můžete to brát jako nástroj vhodný tak akorát pro egomaniaky – a to jen pro ty málo sebestředné, kteří si ještě stejné připomínky nenastavili sami od sebe v rámci služby Google Alerts, která “Me on the Web” pohání. Anebo jako chytrou prevenci nepříjemností v budoucnosti.

Stejně jako firmy začínají chápat, že je třeba naslouchat tomu, co o nich píší lidé na různých místech a podle toho reagovat, i jednotlivci si uvědomují, že o nich je na internetu víc a víc informací. A že s těmi, které tam vidět nechceme, je třeba se nějak vypořádat.

Pro takový případ nabízí Google několik rad (kdy a jak odstraní URL z výsledků vyhledávání, kdy smaže uchovaný záznam, kdy stránka fakticky zmizí) – a také upozorňuje: “Ne každý chápe, že my nejsme web.”

Digitální stopa každého z nás je zřetelnější – s fotkami, na kterých nás přátelé označují, s diskusemi, do kterých přispíváme, s každým jednotlivým profilem v sociálních sítích. A zřetelná je právě a jen díky Googlu (a samozřejmě i ostatním vyhledávačům).

Je vidět velký rozdíl, srovnáme-li v tomto ohledu Google s Facebookem. Vynechme samotný fakt, že podle pravidel byste měli veškerou svou aktivitu na Facebooku provádět pod svým reálným jménem a s reálnou fotkou. Vedle toho Facebook častými změnami zobrazování soukromých a veřejných údajů uživatele (minimálně ty zkušené) tlačí k velké otevřenosti – nikdy totiž nevíme, kdy se “v zájmu zvýšení atraktivity produktu”, a pochopitelně dosažení vyššího počtu zhlédnutých stránek a zobrazení více reklam, začnou objevovat další a další soukromé informace, které dřív zůstávaly skryté nebo těžko dohledatelné.

Google naopak připouští, že máme právo na soukromí, anonymitu a třeba pseudonym, zároveň nám dává jednoduchý nástroj, který pomáhá veřejně dostupné informace o sobě lépe kontrolovat.

Google Alerts nejsou žádná novinka, fungují už roky. Přitom jsou stále jedinečným nástrojem, který v tomto rozsahu zdarma nikdo jiný než Google neposkytuje. Teď je jen lépe ukázal světu a umístil přesně tam, kam patří – k informacím o nastavení soukromí. Obraz nás, který teď na internetu necháváme, tak máme o něco víc ve svých rukou.