Televize Prima v pondělí 23. ledna ve 13.10 spustila svůj placený kanál Prima Plus, určený pro území Slovenska. Vysílá u deseti operátorů, včetně terestrických sítí, celkem až pro 1,5 milionu domácností. První rok chce dávat jen produkci Primy (od 29. ledna novinku Temný kraj), uspěje-li, pak i akvizici.

„Hezké, české, zábavné,“ líbí se Homolkovi v Národní galerii

Nejvýš naši kati vyzdvihli kampaň na Národní galerii. Druhý je apel Loosers proti plýtvání jídla. Poslední skončila nová reklama na Müller Mix.

Hrzánová v reklamě Národní galerie v Praze

Hrzánová v reklamě Národní galerie v Praze

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 40. týden 2015

  1. Národní galerie: Probudí ve vás zájem o umění (56 %)
    klient: vlastní tvorba
  2. Loosers: Neplýtvání jídlem (42 %)
    klient: Národní potravinová sbírka
  3. Wunderman, Young & Rubicam: Pronajměte si LED žárovky (35 %)
    klient: RWE
  4. Ogilvy: Prý bych měla (34 %)
    klient: Avon
  5. Choco Waffles (28 %)

    klient: Müller

 

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1.  Homolkovi lákají do Národní galerie (56 %)

Hrdina série satirických filmů o rodině Homolkových z přelomu 60. a 70. let  v legendárním podání Josefa Šebánka vystupuje v aktuálním spotu propagujícím Národní galerii v Praze. Tvůrci kampaně totiž použili scénu z filmu Homolka a Tobolka, v němž Šebánek diskutuje s Jiřím Hrzánem v roli nastupujícího kulturního referenta, a Hrzána nahradili jeho dcerou Barborou Hrzánovou

Nové video, které bylo realizováno díky partnerství s Komerční bankou, má lidem otevřít cestu do galerie a ukázat, že umění není věc, již je nutno vnímat za každou cenu vážně. Dokladem toho je podle tvůrců i vlastní tvorba zmíněného Josefa Čapka, který se kromě malby hodně věnoval také karikatuře. Reklama poběží ve dvou verzích. Dvacetivteřinový spot bude během podzimu nasazen ve vysílání České televize, verze v délce 35 vteřin slouží ke komunikaci v online prostředí. Spot režíroval Pavel Abrahám.

Čistá práce. Až na ten claim. Za něj a za výběr hlasu, kterej ho čte (zlatý devadesátý!), deset bodů dolů.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Tý jo, nechci nic říkat, ale Homolkovy jsem použil už na jednom banneru v roce 1999! Tohle je top!
Marek Prchal

Hezké, české, zábavné. Není co dodat, prostě dobrá práce.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Tohle zase neříká vlastně nic, ale zase to dobře vypadá. A jediná reklama tento týden, u které jsem se i zasmál… Bez ohledu na to, že Homolkovi v reklamě na Škofin z devadesátých let byli lepší.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Tohle mě baví. Probouzející se Homolka a ‚probudí zájem o umění‘ je sice jak od mistrů doslovností ze Saatchi, ale jinak dobrý.
Tomáš Mrkvička

Proč?
Martin Charvát (Konektor)

Tohle by byla tak hezká kampaň! Jen by musela propagovat něco jiného – třeba výstavu ‚Československý filmový plakát 70. let‘. Pak bych chápal, proč Homolka. Takhle je to jen špatně vybraný stereotyp pro cílovku Národní galerie. Body za exekuci a paní Hrzánovou v původní roli jejího otce.
Martin Světlík (Symbio Digital)

Smála jsem se – nahlas v tramvaji, dvakrát za sebou. A pro radost sama sobě i tvůrcům reklamy hodim za hlavu mouchy nedokonalostí, co mi bzučí kolem hlavy, a zůstanu u toho, že mě Homolkovic v Národní galerii baví.
Alena Oswaldová

Tak nějaký nápad to má. A hezky to smíchali. Jen se nějak nemůžu rozhodnout, jestli to má být vtipný, nebo chytrý… Vono je to nakonec vlastně takový laskavý a hřejivý, jak vona ta Hrzánová mluví. Brrrr! Jestli by spíš Národní galerie neměla zrušit vstupné a prodloužit otevírací dobu.

Jakub Plášek (Cocoon)

Mám rád, když je vidět dobré řemeslo. Ten packshot by si ale zasloužil podobně poctivý přístup, takhle vypadá, jako že na něj už nezbylo.
Jan Javornický

Vždy člověka potěší, vidět něco, s čím si dali lidi práci. Přestože logika spotu trošku pokulhává, tak se na to prostě krásně kouká. Velká pochvala.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

2.  Neházejte Smetanu do koše (42 %)

Nevládní organizace Byznys pro společnost spustila kampaň projektu Potraviny pomáhají a Národní potravinové sbírky. Využívá pro ní populární tváře moderátorů Zbyňka Merunky, Emmy Smetany a profesionálního kuchaře Ondřeje Slaniny. Kampaň připravila agentura Loosers, která s tímto klientem spolupracovala už dřív. Autorem fotografií je Tomáš Třeštík.

Formáty jsou připraveny pro CLV, billboardy, inzerci, interaktivní plochy v obchodních centrech, rádia a POS a POP materiály apod. Akviziční část kampaně poběží až do listopadu 2015, kdy se v Česku uskuteční třetí ročník charitativní Národní potravinové sbírky. 

Emma Smetana proti plýtvání jídlem

Emma Smetana proti plýtvání jídlem

Fajn nápad. Podprůměrná typografie. Hezcí modeli utopení v nevýrazném celku. Klient je sice formálně neziskovka, ale zas tak bez prostředků není, takže by to řemeslně mohl dotáhnout líp.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Až na to divné typo je to krásné, ano, Emma Smetana může všechno. Omluvte mě, že jsem tu chvíli člověkem. Příště už budu zase hodný, čili: zlý.
Marek Prchal

Portréty od Tomáše Třeštíka jsou vždycky fajn. Celebrity zase přitáhnou pozornost. Za mě určitě ok.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Jahoda nepatří do koše! Díky! (Jinak fajn. Jen mě u těchto kampaní vždycky chybí nějaké vysvětlení toho, co mám dělat. Protože ta informace o potravinové sbírce je na vizuálech dost schovaná. Ale podle popisu to bude celé větší než těch pár vizuálů, tak to možná zapadne dohromady.)
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Emma Smetana s talířem je k sežrání, ale pokusím se tím nenechat ovlivnit. Nápad je ‚kreativní‘, ale bojím se, že u velké části populace narazí na zeď nepochopení. Zvlášť, když se Třeštíkovi podařilo vyfotit Merunku tak, že si není vůbec podobný.
Tomáš Mrkvička

Emma Smetana je roztomilá, ale jinak mě to neuchvátilo. Pokud nepoznám celebritu, nepochopím už vůbec nic.
Martin Charvát (Konektor)

Jednoduchá slovní hříčka, která zaujme. Víc bych si pohrál s bodycopy – zajímá mě, jak sbírka funguje, ale fakt nevím, jestli kvůli tomu půjdu na web. Aspoň základ bych si chtěl přečíst už tady a stačily by tři body v infografice.
Martin Světlík (Symbio Digital)

Krásná. Ta Smetana, jestli si rozumíme.
Alena Oswaldová

Slovní hříčky mám rád odjakživa, takže plus. Akorát, že já bych nepoznal z těch populárních tváří ani jednu. Jiní na tom jsou nejspíš lépe, ale koneckonců jde stejně o headline a přitáhnutí pozornosti k akci samotné, a tohle myslím funguje.

Jakub Plášek (Cocoon)

Veselý Zajíček Vyskočil Tvrdý Bobek Vytlačil!
Jan Javornický

3.  RWE pronajímá žárovky (35 %)

Distributor energií RWE představil svoji letošní podzimní marketingovou kampaň, v níž prezentuje novou službu pronájmu úsporných LED žárovek značky Tesla. Hlavní tváří kampaně je opět herec Jarmil Škvrna se svou reklamní rodinou. Koncept připravily stejně jako předchozí tři kampaně agentury Wunderman a Young & Rubicam, mediální plánování zajistila agentura Maxus. Kampaň poběží minimálně do konce roku.

Agentura Wunderman připravila online komunikaci v podobě nových stránek, kde si mohou zájemci propočítat úsporu spotřeby elektřiny ve své vlastní domácnosti, a rozsáhlé bannerové podpory. Kampaň se objeví také offline, a to díky obrandování všech zákaznických center RWE. Součástí kampaně je i rozsáhlá promotion, která osloví vytipovanou cílovou skupinu v místě jejich bydliště. Další součástí kampaně je televizní spot od Young & Rubicam, rozhlasové spoty v komerčních rádiích nebo dvouminutové minipořady v České televizi s názvem Historie světla ve zkratce.

Tak tedy je uvěřitelná jen ta manželka. Nemá cenu se pitvat v detailech, jako jsou volba slov (pronajal, nebo půjčil?) nebo pravdivost (už někdo někdy vidět úspornou žárovku, která okamžitě po cvaknutí vypínačem rozsvítí naplno?). Ale abych jen nehaněl: pěkná kamera i scéna.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

O téhle kampani psal krásně Jakub Horák, já bych to lépe nezvládnul a je mi trapné se o to pokoušet.
Marek Prchal

Produkt v hlavní roli, jasně vysvětlené benefity. Žádné kreativní ambice bych tady nehledala.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Ten produkt mi přijde super. Ale proč RWE ten pronájem dělá? Je účelem pomoci Čechům chovat se trochu úsporněji a pomoci jim při přechodu na méně energeticky náročné žárovky? Fajn, tak proč v televizním spotu komunikuje pronájem desítek žárovek na něco, co moc úsporné není? Navíc, možná jsem v tom sám, ale ten vychytralý a vyzrálý týpek v RWE reklamách mě hrozne irituje.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Pronájem žárovek je zajímavý marketingový trik. Je to něco nového a mohlo by to dotáhnout lidi na pobočky. Reklama samotná je trochu slabomyslná, ale dobře natočená, takže se na ni dá i koukat. Akorát nechápu, proč nepoužili doménu ‚pronajemzarovek.cz‘. To si člověk aspoň pamatuje.
Tomáš Mrkvička

Snad poprvé byl do produktového dema společnosti RWE zabudován i nějaký další prvek. Emoce! Přidávám deset bodů.
Martin Charvát (Konektor)

Nechápu benefit služby a reklama mi v tom bohužel nijak nepomáhá. Nic víc se k tomu nedá říct.
Martin Světlík (Symbio Digital)

To žárovkový srdce nutně potřebuju!
Alena Oswaldová

Nehasnoucí vášeň – výborný! Vtipné tak akorát, aby to nebylo blbé. Product benefit zjevný. Reklama udělaná jako reklama, to bych řekl není tak úplně málo!

Jakub Plášek (Cocoon)

Rozhodl jsem se šetřit elektrickou energii, a svůj komentář k tomuto nápadu tedy nepošlu elektronicky. Vyrážím na pobočku operátora zakoupit poštovního holuba.
Jan Javornický

Jediné, co musím RWE uznat, je konzistence v komunikaci. Mě Jarmil přijde jako totální úchyl. A pokud se s ním mám ztotožnit, tak ať mi RWE přidá k žárovce i pytlík bonbónů a já si s nimi půjdu stoupnout před základní školu.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

4.  Avon mění slogan (34 %)

Avon spouští kampaň na podporu globálního rebrandingu – nahrazení stávajícího sloganu Vy děláte svět krásnějším krédem Krásné pro sebe. V ní prezentuje životní příběhy vybraných dealerek, takzvaných Avon ladies, jejichž tváře se objeví na outdoorových plochách po celé České republice, OOH doplní také interaktivní online kampaň. Všechny kanály mediamixu budou pracovat s hashtagem #prybychmela. K této příležitosti vznikl také nový web www.prybychmela.cz, kam lze posílat své osobní příběhy.

Kampaň Avonu #prybychmela

Kampaň Avonu #prybychmela

 

Kampaň Avonu #prybychmela

Kampaň Avonu #prybychmela

 

Kampaň Avonu #prybychmela

Kampaň Avonu #prybychmela

 

Vždyť je to furt dokola. Kdo chce točit s neherci, nesmí jim psát skripty, který nejdou přes pusu. Kdo chce točit lidský příběhy, nesmí je stylizovat tak šíleně nepřirozeně, až to tahá za všechno (uši jsou to nejmenší). A kdo se rozhodne překládat nepřeložitelnej anglickej claim, riskuje, že česká verze bude říkat něco jinýho než ta světová, což není nejlepší mezinárodní rebranding…
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Tady tuhle kampaň bych fotil v přirozeném prostředí těch reálných lidí. Jinak to trošku vypadá, že je blbě nacastovali (malý text ‚Hana, počítačová lektorka‘ to nevytrhne).
Marek Prchal

Kampaní, které apelují na city a to, jaké by ženy měly nebo neměly být, je už příliš. Nejen, že mě to jako spotřebitele přestalo bavit, ale už mi to doslova vadí. Chci si koupit řasenku a ne poslouchat srdceryvné výlevy.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Mám sice subjektivně problém s tím, jak to vypadá, ale co to říká, je naprosto správně… a dobře. Thumbs up pro Avon a ženský empowerment!
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

‚Krásné pro sebe‘ dobrý brand positioining, silné ženy jsou v kurzu a trochu té rebelie neuškodí v žádném věku. Kampaň není kdovíjak kreativní, ale je výrazná a daří se jí držet snesitelnou úroveň patetičnosti.
Tomáš Mrkvička

Adaptace globálního konceptu. Čeština nesnese americký patos, naopak tomu chybí zahraniční švih.
Martin Charvát (Konektor)

U citylightu jsem se zastavil, Avon si svoje hrdinky vybral dobře. Digitální část kampaně je ale proti printu o tři parníky pozadu – konceptem i exekucí. A s claimem ‚Díky kráse se můžeš rozhodnout správně‘ pro mě končí i veškerá zbylá legrace. Fakt.
Martin Světlík (Symbio Digital)

Stačilo videa míň načančat a #bylaby to dobrá kampaň.
Alena Oswaldová

Žádný odvážný trendsetting to není, Avon jen včas naskočil do rozjetého vlaku. Počítám, že značek tematizujících potřebu být sám sebou bude čím dál víc… Nicméně idea kampaně je super a jsem přesvědčený, že bude mít silnou odezvu. U vizuálů jsem měl pocit, že jsou až zbytečně skromné, ale ona jim ta výrazná barevná a kompoziční jednoduchost vlastně pomáhá odlišit se od všech těch barvotiskových pozvánek do ráje.

Jakub Plášek (Cocoon)

Jen jestli není pozdě honit Bycha…
Jan Javornický

Jako vážně? Jak cool je být Avon lady? Nevím, zda je to kampaň na kosmetickou firmu, anebo na další sérii seriálu Křižovatky života na Primě.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

5.  Müller Mix není pro pejsky (28 %)

Výrobce mléčných výrobků přichází s další ze série reklam na jogurty Müller Mix. Tentokrát s mluvícím psem a jeho paničkou.

Potřebuju poradit: mělo to bejt vtipný? Nebo roztomilý? Nebo chytrý? Nebo přirozený? Abych věděl, za co mám strhávat body…
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Škoda, že Müller nevydržel být vtipný tak jako kdysi, v packshotu není ani slovo ‚mülluju‘, to musí být napsané takto, aby to bylo zábavné. Místo toho vidíme drahý dům, osamělou ženu (nemá prstýnek – restituentka? dědička?), které zbývá jen pes a živí se jogurtem. Myslím, že je to smutný obraz. Trochu mě rozbolavěl.
Marek Prchal

Hodně slabý odvar reklam, na které jsme u Mülleru zvyklí.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Je to trochu na sílu. Muller uměl mnohem víc.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Nemíval Müller dřív nějak vtipnější reklamy? Tohle je normální, trochu nudná produktovka + mluvící pejsek.
Tomáš Mrkvička

Kde jsou doby hloupé blondýny nebo žokeje Váni. Mluvící pes až taková pecka není.
Martin Charvát (Konektor)

Produkt + pes = pobavilo.
Alena Oswaldová

Nudu nežeru.

Jakub Plášek (Cocoon)

Když náš jogurt mají rádi psy, bude chutnat i vám!
Jan Javornický

Pes funguje. Slečna funguje. Pěkný. Dobře napsaný. Nemám problém.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.