Ministerstvo zemědělství prodloužilo soutěž na výrobu loga Česká potravina. To si budou moci výrobci od července přidat na své produkty, pokud doloží, že jsou vyrobené z českých surovin. Původně měla soutěž skončit tuto středu 17. června, ministerstvo ji ale prodloužilo až do úterý 23. června. Zároveň téměř zdvojnásobilo odměnu pro vítěze, a to z 50.000 Kč na 90.000 Kč. „Do soutěže o logo České potraviny přišlo celkem osm návrhů. Ministerstvo chce mít možnost širšího výběru z doručených návrhů, a proto přistoupilo k prodloužení lhůty pro jejich předkládání,“ řekl ČTK mluvčí resortu Hynek Jordán.
Potravinářská komora obecně vítá jakoukoliv podporu českých potravin, není si ale jistá, zda je třeba vytvářet nové logo. „Otázkou zůstává, zda by nestačilo pouhé slovní označení výrobku těmito definovanými pojmy doprovázené například českou vlajkou,“ uvedla mluvčí komory Dana Večeřová. O výsledcích soutěže by mělo být rozhodnuto v pátek 26. června.
Aby mohli výrobci budoucí logo používat, musí celý produkt pocházet z Česka a všechny fáze výroby se budou muset provádět také na českém území. „Pokud půjde o výrobek z více zdrojů, kde třeba koření nejde logicky vypěstovat u nás, tak bude existovat možnost, aby výrobce uplatnil 75 % suroviny z komodit, které byly vyrobeny na území České republiky a současně musí opět všechny fáze výroby proběhnout na území Česka,“ přiblížil Jordán. Platnost vyhlášky, která novinku zavede, se podle rezortu očekává v druhé půlce letošního roku.
Nicméně právě pravidlo, že stačí 75% zastoupení českých surovin, vadilo při schvalování vyhlášky řadě obchodníků i profesních i zákaznických organizací, mimo jiné Sdružení českých spotřebitelů a Potravinářské komoře. „Jde o dobrou iniciativu, ale není možné zjednodušit tuto problematiku na plošných 75 %. Třeba mléčné výrobky by měly být stoprocentně vyrobeny v České republice. Vyhláška by měla rozčleňovat potřebné množství domácích složek podle jednotlivých potravinových komodit,“ uváděla v loňském roce mluvčí komory Večeřová.
Ani obchodní řetězec Ahold Czech Republic, který patří mezi největší maloobchodní řetězce na českém trhu, se s podmínkou 75% zastoupení domácích složek úplně nesrovnával. „Zcela jistě jde o krok správným směrem, je ale ještě potřeba dořešit některé další aspekty. Jde například o objasnění následující otázky: jde o 75 % složek, kdy procenta jsou počítána váhově, anebo objemově? Pokud bude za hlavní složku počítána také voda, mohlo by dojít k paradoxní situaci, kdy například všechny známé nápoje nadnárodních značek nebo zmrzlin, piva a tak dále mohou být deklarovány rovněž jako ‚česká potravina‘,“ sdělila loni týdeníku Marketing & Media Dagmar Krausová, manažerka komunikace supermarketů a hypermarketů Albert, které spadají pod Ahold.
Potraviny, které nemohou pocházet z českých surovin, třeba čokoládové výrobky, budou moci mít alespoň označení Vyrobeno v České republice. Podle ministerstva není podle evropské legislativy povinné uvádět zemi původu u všech výrobků, ale jenom u vybraných skupin, jako je například maso, ovoce či zelenina. Podle zákona o potravinách a tabákových výrobcích v případě klamavého označování potravin může pokuta dosáhnout až 10 milionů Kč.