Vzpomínáte si, kdy jste se naposledy rozhodovali, kam si večer zajdete na dobré jídlo? Vaše konečná volba závisí na náladě, zájmu, preferenci, ceně, lokalitě, recenzích, ale hlavně také na doporučení od ostatních.
Jsme přehlceni informacemi. V cizím městě hledáme restauraci a během pěti minut si o ní najdeme obrázky, videa, menu, zkušenosti hostů i recenze. Díky internetu máme k dispozici nepřeberné množství informací “jako na talíři”, ale daleko více než dříve musíme informace třídit, hodnotit relevanci, autoritu a zdroj informace.
Obvykle přiřadíte nižší hodnotu obyčejnému plakátku na ulici a vyšší hodnotu pěknému letáčku, který jste viděli v hotelu, kde jste ubytovaní. Vyšší váhu přiřadíme recenzi ze serveru zaměřeného na vaření a dobré jídlo než té, kterou najdeme náhodně v časopise pro zahrádkáře. Největší váhu přiřadím té restauraci, kterou pochválil někdo, kdo má podobný vkus jako já a vím, že se vždy na výběru shodneme.
Nějak takhle postupujeme při hledání informací v reálném světě. Zkuste si za lidské proměnné dosadit vyhledávač - funguje prakticky na stejném principu. Cílem vyhledávače je poskytnout uživateli na daný dotaz co nejrelevantnější výsledek, který bude co nejlépe odpovídat na jeho dotaz a pomůže mu vyřešit jeho problém. Pravidla, která využívá při rozhodování člověk, se Google snaží algoritmicky popisovat a převádět do svého vyhledávacího mechanismu. Za nejlepší považuje weby, na něž vedou kvalitní, tematicky relevantní odkazy a zmiňují se o nich lidé, kteří mají k tématu blízko. Proto se také v poslední době klade tak velký důraz na social search.
Google potvrdil, že odkazy z Twitteru a Facebooku bere jako signál pro hodnocení kvality webu, na který odkazy vedou. V obou případech se dívá na autoritu uživatele - kolik má followerů, kdo jsou jeho followeři (a kolik mají oni followerů a kdo jsou jejich followeři …), o jakém tématu píše, jestli jsou jeho tweety retweetované a jestli s ním ostatní lidé komunikují.
Stejně tak jako vyhledávač posuzuje kvalitu a relevanci zpětných odkazů, které na web vedou, můžete se i vy inspirovat a získávat si na svou stranu kvalitní a relevantní lidi, kteří budou o vašem produktu nebo službě rozšiřovat informace (jak online, tak offline) a zvyšovat tak možnost, že se o vás ostatní lidé dozvědí a budou vás vnímat pozitivně.
Najdi si svého influencera
Hledáme tedy člověka, jehož názory jsou respektovány cílovou skupinou a dokáže tak ovlivnit její jednání nebo povědomí. V dané skupině je známý a přitahuje k sobě další lidi s podobným zájmem a zaměřením.
Kde ho najdete? Začněte prozkoumáváním webů a účtů na sociálních sítích, které by mohly zajímat vaši cílovou skupinu a podívejte se, kdo se na těchto webech vyskytuje - autoři příspěvků a čtenáři, kteří příspěvky komentují, weby a další sociální sítě, kam tyto příspěvky lidé přeposílají.
Googlujte, prohledávejte blogy a obsahové weby, hledejte vlivné účty na Twitteru, vyhledávejte v profilech účtů. Sledujte lidi, kteří navštěvují akce týkající se vašeho tématu - účastníky konferencí, přihlášené účastníky akcí na Facebooku a na dalších webech o akcích. Networkujte a seznamujte se s nimi offline.
O vytipovaném influencerovi vás mohou zajímat následující informace:
- kolik followerů nebo subscriberů má,
- kdo jsou lidé, kteří čtou jeho příspěvky,
- na jaké téma publikuje příspěvky,
- jak je vnímán komunitou?
Orientačně se také můžete rozhodovat podle Kloutu. Ten vám poskytne číslo, které je strojově vypočítáno podle toho, jaký vliv má daný člověk v sociálních sítích.
Našel jsem influencery, co dál?
Pokuste se “své” influencery zaujmout a získat jejich pozornost:
- seznamte se s nimi osobně,
- představte jim nový produkt,
- poproste o recenzi,
- vytvořte užitečný nástroj,
- udělejte s nimi rozhovor,
- spolupracujte s nimi,
- dejte jim informace ze zákulisí,
- poskytněte tajná data,
- informujte je o novinkách,
- odkazujte na ně,
- a buďte jim k dispozici.
V posledních týdnech vzbudila rozruch akce, kterou pořádala Nokia. Nokia si vytipovala několik lidí, kteří jsou známí, lidé je sledují a považují je za autority. Těm rozdala telefon Lumia 800, který právě uváděla na trh. Ač je Nokia nijak neinstruovala, někteří z nich sami napsali svoje zkušenosti na internet, například David Grudl, Marie Grafová nebo Martin Malý.
Stejně tak jako jeden kvalitní odkaz, přes který přijde relevantní návštěvnost vydá za stovky nekvalitních, analogicky může jeden článek od autority z oboru ovlivnit daleko více lidí než několik pochvalných příspěvků od lidí neznámých. Tato akce výrazně přispěla k tomu, aby se na internetu o novém modelu Nokie mluvilo a dozvědělo se tak o jejím příchodu na trh co nejvíce lidí.